Det er i alle fall god grunn til å følge stoffskiftet grundig opp med tette blodprøver i løpet av svangerskapet.

I mine 3 svangerskap har jeg øket dosen med Levaxin, for så å redusere etter fødsel. Det første svangerskapet merket jeg ikke noen stor forskjell og trengte kun en ørliten økning av dosen sent i svangerskapet. I andre svangerskapet var det heller ikke store forskjellen og økningen jeg hadde var ganske sent i svangerskapet. I 3. svangerskapet fikk jeg mye større problemer og endte faktisk opp med å være 30% sykemeldt p.g.a. en ikke klarte å justere inn verdiene, selv med en betydelig økning i doseringen av Levaxin allerede i 1. trimester. Gikk fra TSH <0.3 til over 17 i løpet av ca 10uker ( etter 4-5 uker (kontroll ca uke 8) hadde jeg rundt 1.5 og ca 6 uker senere over 17).

Jeg fikk litt tettere kontroller i alle mine svangerskap og tok også dermed stoffskifteprøver hyppig for å sjekke verdiene. Pass på at du tar jevnlig blodprøver og lytter til kroppen. Min fordel var at jeg allerede hadde hatt lavt stoffskifte i 5 år og viste hvordan kroppen kjentes med optimal dosering og kunne derfor gjenkjenne symptomene når ting endret seg.