Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Threaded View
-
21-12-09, 18:49 #13
Sv: Er dette for lavt stoffskifte?
Hei Kanutte
I denne artikkelen som eg har funne på sidene til NTF.... skriv Lars Omdal at det er viktig å koma inn på eit prediagnostisk tidspunkt:
"Å måle anti-TPO er viktig for å få en tidlig diagnose. Antistoffene kan være høye og indikere at det er noe galt med thyreoideafunksjonen selv om TSH og fritt T4 ligger innenfor normalområdene. Jeg er ute etter å komme inn på et prediagnostisk stadium. Dette har med pasientens livskvalitet å gjøre, og jeg mener det i en del tilfeller er riktig å starte behandlingen på et tidligere stadium enn mange andre leger gjør, understreker Lars Omdal.
I slike tilfeller prøver Omdal med tre måneders testperiode med Levaxin (T4) i tillegg til råd når det gjelder livsstil og kosthold. Han har erfart at det kan være mulig å snu utviklingen ved å fjerne negative miljøfaktorer i en slik prediagnostisk fase."
Og dette:
"Hos en strengt screenet normalbefolkning (uten anti-TPO og thyreoideasykdom i slekten) er TSH sjelden over 2.5 mIE/l. Likevel er latent eller subklinisk hypothyreose gjerne definert med TSH i området 4-10 mIE/l. Mange leger vil da ikke starte behandling hvis fritt T4 ligger innenfor normalområdet. Men både her hjemme og i det internasjonale miljø er det flere som mener man bør kunne tilby behandling til alle med latent hypothyreose, spesielt ved samtidige funn av anti-TPO."
Du skreiv i starten av tråden (oktober) at tsh var 2,39. Kanskje er den enda høgare nå? Har du fått målt? Dessutan er det ingen som veit om du kanskje hadde ein svært låg tsh før du vart sjuk. Anti-stoffa bryt jo sakte men sikkert ned kjertelen slik at produksjonen blir dårlegare, da går tsh opp for å "seie frå" om at kroppen treng meir stoffskiftehormon. (n'Finn, Er dette riktig forklart?)
Omdal er som du ser i artikkelen lege ved Balderklinikken, eg meiner også å ha lese at han sitt i NTFs faglege råd. Kanskje noko å slå i bordet med til legen.
Var eg deg ville eg sett om eg kunne bytte lege. Ofte lurt å få ein ny person til å sjå på "saken". Sikkert lurt å ta med info om prøvebehandling til legen, samt lister med symptomar. Er lett å gløyme når du fyrst sitt der, og legetimar er gjerne korte.
Lykke til!
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
høyt eller lavt stoffskifte dere som har peilin på dette
Av lene84 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 05-05-07, 08:56 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat
Bokmerker