Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard D vitamin og tretthet

Hei

Må stille noen spørsmål om dette temaet her.

Jeg har lest masse i forumet om D vitamin og har siste to ukene økt gradvis til 40 ug om dagen. MEN jeg er blitt så himla trøtt, enda trøttere en vanlig.
    Har sett at det er flere som blir det, men hvorfor blir man det? Og hvor lenge må man ta det før det går over? Jeg synes det er så merkelig at man blir trøtt av det, jeg blir jo piggere av å være i sola

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: D vitamin og tretthet

Jeg blei også trøtt når jeg fikk D3 og jeg fikk legg-kramper og andre rare symptomer i starten.
    Men de gikk over.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Har sett her på forumet at folk har trappa seg relativt sakte opp på D3. Eg gjekk rett frå null tilskot (eller var det kanskje ein slik liten norsk apotek tablett), til 2000 I.E.
    Dette var i mai. Var jo sliten i den perioden (også), men opplevde ikkje problema som relatert til oppstarten på D3.

Planlegg å be om test av d-vitamin nå. Les på nettet at ein bør sjekke dette innmellom når ein tek tilskot. Gler meg til å sjå korleis det ligg an nå.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Men Finn, hvor lang tid tok det ca? Måneder eller år?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg opplevde det ganske vemmlig, så jeg slutta en uke og begynte igjen flere ganger. Det gikk fort noen måneder.
    Men det måtte til på meg da. Så kom ikke de symptomene før dosen var 50µg da.
    Startvanskene kan ha hatt noe med at jeg bare hadde 39 - mitt på sommeren - og at jeg måtte ha så mye ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Vil bare gerne gøre opmærksom på, at D-vitaminmangel plejer følges tæt med K-vitaminmangel, idet disse to vitaminer samarbejder så tæt sammen, at der sjældent opstår en mangel på det ene uden også mangel på det andet. Det er slet ikke utænkeligt, at K-vitaminmangelen "ladt tilbage" efter påbegyndt tilskud af D-vitamin - er medvirkende til denne utilsigtede effekt. Mangel på tilstrækkeligt med K-vitamin i den process hvor tilskud af D-vitamin begynder fungere i kroppen, ikke mindst på "distributionen" til/fra calciumdepoter - kan resultere i en mild til moderat tilstand af overskud af calcium i blodet (hypercalcemia-like), som netop kan give træthed og udsving i stemningslejet m.v. Det er ikke en "ægte" hypercalcemia, men kun en tilstand der ligner, og som det normalt er netop en af K(2)-vitaminets opgaver, at forebygge. Jeg har også læst andres tilbagemeldingerom, at mens deres D-vitaminstatus forbedres kun langsomt ved tilskud af alene D3-vitaminet, kom der noget bedre gang i det efter at de begyndte at supplere med K2-vitaminet.... så der er en (tæt) forbindelse mellem de to.

I det hele taget, et vigtigt vitamin (K2), man altid bør overveje tilskud af når der er konstateret D-vitaminmangel. n`Finn har postet en tråd K vitamin og lavt stoffskifte, som er værd at nærlæse.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Takk

Hva skulle man ha gjort uten dere

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg bruker et produkt fra NOW som inneholder 25µgD3 + 45µgK2.
    I Norge blir dette regnet som legemiddel. Det gjør all D3 over 10µg. For K2 er grensen 45µg.
    Det kan dermed ikke importeres fra land utenfor EU - men produktet finnes i Danske nettbutikker, og er dermed fullt lovlig å kjøpe.

Den statistiske forskjell det er på Norge og Japan når det gjelder osteoperoser/peni/lårhalsbrudd er stor. Norge har masse - Japan har så godt som null.
    Den største signifikante forskjell man finner, er kostens innhold av K2.

Så er det jo jenter som er verst utsatt for slikt, så spis K2.

K2, har som D3 en masse uavklarte funksjoner.
    Det hindrer feks blodkolesterolet i å levre seg i kransarteriene.
    Og det er jo guttas problem, så spis K2.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg bruker et produkt fra NOW som inneholder 25µgD3 + 45µgK2.
    Hei og hopp n`Finn
    Hvor mange tar du per dag? Hvor mye K2 kan man ta?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vitamin K forekommer også i flere versjoner.
    Vesjon K2 kan man spise mye av. Den tradisjonsrike Japanske retten Natto, kan inneholde over 1000µgK2 pr. måltid. Den inneholder forøvrig også B12 og sikker mye annet rart.......
    Det er en rett som går utenpå års gammal rakfisk, gamle Ole og Haggis på en gang - så verssego'

http://fremfraskyggene.blogspot.com/...l-1-natto.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Natto_on_rice.jpg

K2 hører til de "vitaminer" som kroppen lager selv. Det lages av restene av K1 som ikke ble tatt opp av tarmen - bare det at det lages ikke nok.......

Så skal det også nevnes at radiumhospitalet skriver at dette - og misteltein forstyrrer cellegiftbehandling.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Bilkjøring og tretthet.....
    Av isa1 i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 2
    Siste melding: 18-11-08, 21:34
  2. Ekstrem tretthet, nesten paralysert...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 10-04-07, 12:44
  3. p piller og tretthet
    Av isa1 i forumet Andre hormoner
    Svar: 21
    Siste melding: 16-02-07, 19:06
  4. Tretthet lik som svak fyllesyke?
    Av Sis i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 11-08-05, 13:24
  5. Kronisk tretthet og stoffskifte?