Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid

Det er visst også slik at du kan få en resept som du kan få utløst med en gang. Forutsatt at apoteket har Thyroid. Dette gjelder både Cortef og Thyroid. Det gjelder visst noen typer medisin. Mulig at legen i tillegg skal sende inn, slik at han skriver ut to, min lege gjorde det. Det er ERFA Thyroid som er typen vi får tak i nå. Så jeg fikk i allefall Cortef på dagen med riktig resept.

Ja, TTT er helt sant, Finn Det tar tid å bytte medisin, finne riktig dose, bli trygg på å kjenne symptomer på både underdosering og overdosering. Jeg har en slags helsedagbok på min maskin, der fører jeg inn hva jeg bruker, hvordan det funker. Og i perioder med over- eller underdosering, skriver jeg opp symptomer. Da kan det være lettere å finne tilbake til dem ved neste baluba-kaos. For meg har den vært fin å lete seg frem i. og du trenger ikke skrive hver dag, bare korte notat, slik at det kan være en fin veiviser senere. Vi trenger jo ikke gjøre samme tabbe mange ganger!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Det er visst også slik at du kan få en resept som du kan få utløst med en gang. Forutsatt at apoteket har Thyroid.

Ja, TTT er helt sant, Finn Det tar tid å bytte medisin, finne riktig dose, bli trygg på å kjenne symptomer på både underdosering og overdosering. Jeg har en slags helsedagbok på min maskin, der fører jeg inn hva jeg bruker, hvordan det funker. (.....) Vi trenger jo ikke gjøre samme tabbe mange ganger!
    Ja, da kan eg koma i gang nokså kjapt med andre ord!! Godt å høyre. Men fyrste steg er å saman med legen vurdere kor vidt det er riktig å skifte til Tyroid.

Helsedagbok! God idÈ, og minner meg om mitt profesjonelle eg. Privat er det meir kaos, gitt! Her er lappar og små notatblokkar strøydde over det heile. Eg orkar ikkje fullføre noko eg byrjar på, om eg i det heile orkar å byrje.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Levaxin inneholder kun prohormonet T4 - dette blir etter noen uker til T3, og dette er jo stoffskiftehormonet.
    Tyroider inneholder alt kjertelen inneholder - altså både T4 og T3.

Levaxin har en halveringstid på ca 1 uke i kroppen.
    Hvis man går rett over fra full dose Levaxin til full dose Tyroid, vil man få alt for mye stoffskiftehormoner.
    Tyroidet inneholder jo T3 som frigjøres strax.
    Noen har meget god regulering, og vil ikke merke det. Men har man ikke det vil det bli ubehagelig.
    Jeg antar det er lurt å kutte levaxindosen helt i noen dager før man begynner på 1Grain med Tyroid.
    Den metoden er heller ikke feilfri - den vil gi deg lavt stoffskifte en stund før du får økt til en dose på rundt 3 Grain - og hatt den en stund.

Jeg startet enda mye mer forsiktig og hadde leeenge fT4 på rundt 5 og høy TSH - enda følte jeg det som jeg var sluppet gjennom perleporten - noe som nok blir med visjonen

Jeg anbefaler jo derfor å lære seg selv å kjenne - vite at har man symptomer, så er det 99% sikkert at de er symptomer på for lavt stoffskifte.
    I starten kan man få noen symptomer på høyt i kortere eller lengere tid. De kan man ofte vente ut når dosen enda ikke har kommet opp, eller hoppe over dosen en dag.

Fase inn Tyroid betyr vel å beholde en lite dose Levaxin.
    Det kan være veien å gå for å få legen til å skrive ut Tyroid - da blir det et kompromi for legen. Denne trenger ikke legge Levaxin heeelt på båten liksom.
    Men om kombibehandling har noen hensikt vet jeg ikke.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

"7-8.03 1 grain Armour Sovet godt, varm hender og føtter
    09.03 1 1/2 grain Sovet dårlig, fryser, kald" Fra min helsedagbok i våres. Jeg gikk rett fra 150 mg Levaxin den ene dagen og på 1 grain Armour den neste (og ingen Levaxin), deretter opp på 1,5 grain etter tredje dag. Men du må kanskje prøve deg frem, vi er ikke like!

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Ruth:
    Kanskje eg skulle gå seriøst inn for å lage ei slik helsedagbok viss/når eg går over til Tyroid.

Ser så absolutt nytten.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Begynn i dag! Skriv hvordan du har det, hva slags medisiner du bruker. Hvordan du takler det alminnelige livet. Så ser du kontrastene dersom du blir bedre!

Lignende tråder

1. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
    Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 08-12-09, 15:59
  2. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29
  3. Overgang fra høyt til normalt stoffskifte + vekt
    Av lady90 i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 07-06-08, 19:58
  4. seponering av Armour for overgang til Levaxin