Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hej Lavkarbo betyder ikke, at man skal cutte alle kulhydrater. Kun de 100% hurtigt-omsættelige. Det betyder også, at man skal hæve andelen af proteiner (kød, fisk, fugle...) og langsomt nedbrydelige grøntsager og lidt ekstra kostfedt samtidigt med, at de hurtige kulhydrater skal væk. Hvis din læge ikke har instrueret dig om det, havde han i virkeligheden skubbet dig ind i underskud af næring, og så er det ikke noget at sige til, at du både var sulten og tog på i vægt. Vægtstigning er noget kroppen reagerer med (rT3 øger) på næringsmangel, hvor der indføres en "sparemodus" for stofskifte. Det virker ikke som om din læge har særlig meget viden om kroppens forbrænding og det som kan hæmme det.
Viktig det du poengterer der, det er en del misforståelser rundt disse kostanbefalingene, og bokstavelig talt 0 karbo er en av dem. hjernen har glykose som sitt foretrukne drivstoff, så særlig før kroppen (evt) da går over i ketose, vil man nok føle seg ganske groggy ja uten noen form for karbohydrater...Uansett, vilke kostteorier man heller mot, det å kutte ut sukker og hvitt mel, er bare positivt, jeg nekter å tro noe annet ; )! "Kan vi ikke fange eller plukke det, så ikke spis det", tror ikke vi er skapt til å bruke de mengdene med sukker og hvitt mel som har blitt vanlig i dag. Men jeg gleder meg over at trenden snur, og at mange nå er veldig oppmerksom på det, ser det spesielt blandt den yngre generasjonen, mange som har ett veldig bevisst forhold til kosthold, det lover godt