Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25

Tråd: Vitamin D...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Vitamin D...

Jeg har hørt at solariums D3 vitamin i små kvanta er anbefalt og er like bra som piller. Har glemt hvor jeg leste det...For egen del klarer jeg ikke ligge i den "likkista", så jeg tar D3 piller og spiser mye fisk!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Vitamin D...

Eneste D-vitaminet kroppen selv produserer og lagrer er D3, og det er dette som sol eller solarium muliggjør produksjon av.
    Men kroppen utnytter også andre D-vitaminformer.

Om vi skal erstatte kroppens manglende produksjon av dette med kosttilskudd, bør det være D3 (kolekasiferol).
    Det finnes dessverre D2 (ergokalsiferol) i kosttilskudd. Dette kommer fra planter og sopp og er lite effektivt for kroppen klarer ikke omdanne med enn ca.10% av det til D3.

Så svaret til knokken må bli at det kan være forskjell, men bør ikke være det.

http://www.dinside.no/829361/halve-n...lite-vitamin-d
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    125

Standard 8 Uker med D3 og noe bedring...

Det er 8 uker siden jeg har startet med D3 1000 IU med K2 45 mcg fra (Now). Par i dag bruker jeg 4000 IU. Jeg har market noe bedring blant annet jeg ser at kropps temperaturen er høyere. Videre har hjernen og selv bildet mitt blitt bedre en for noen måneder siden, selv om jeg sliter med å være våken. En uke etter på begynt med D 3 market jeg at jeg ble totalt utslitt og alt jeg ville var bare å sove. Jeg viste ikke at de var på grunn av D 3 at jeg ble sliten. Nå har jeg overdosering symptomer av Levaxine, jeg føler mye varme, har ikke hjerte bank. Noen ganger må jeg går ute i minus grader med bare T skjorte for å senke kropps temperaturen. I dag har jeg gått ned med Levaxine doseringen fra 150 mcg til 100 mcg. Er det noen som kan gir meg råd om jeg må reduserer med D3 også. I tilegg til at jeg føler meg usedvanlig slitten, er overdoserings symptomer enda være, Faktisk det er så ille at jeg er sykemeldt i 2 uker.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: 8 Uker med D3 og noe bedring...

Hassan--er du sikker på at du er overdosert?
    Når kroppstemperaturen stiger ,føles det ofte som "varmebølger".
    Selv kan jeg ha den "ekle varmen" selv om jeg har lav tempr.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Hei Hassan!

Din opplevelse ligner litt på min:

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9089

Tror at du har helt rett i at du er overdosert.
    Jeg brukte mye lenger tid enn deg på økningen av D3, men det ble likevel for kraftig kost etterhvert.

Nå tar jeg 137.5 mcg Levaxin (125mcg + 1/2 tbl. 25mcg). Har brukt lang tid på økning både av Levaxin og D3.

Håper at du får bedre dager snart!

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Prøvde å redigere svaret for å tilføye hvor mye D3 jeg tar i dag; 3000 IU, men skjønte ikke hvordan jeg skulle få teksten inn i svaret!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg vil også tro at du kan være overdosert.
    Det ble jeg også.
    Jeg måtte redusere dosen til bare en fjerde del av hva jeg hadde, men etter noen måneder ble det for lite, og jeg justerte gradvis dosen oppover igjen.
    Ëtter et år er dosen nogenlunde stabil på tre fjerde deler av hva den var.

Dette er nok den effekten D-vitamin har.
    Før hadde men et fenomen man kallte "vårslapp", og trodde det var c-vitamin mangel.
    Det er nok heller at man har hatt lave verdier på D-vitamin om vinteren, og når man så får det igjen (når sola viser seg høyt på himlen) - blir man slapp.

Jeg merket iallfall tydelig at jeg ble slapp i begynnelsen når jeg gikk på så høye doser som deg Hassan.
    Det kan være lurt å senke D-vitamindosen og heller ta opptrappingen over litt lengere tid ?
    Eller som noen utenlandske leger gjør : Doserer med store doser en gang i uka.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Sv: 8 Uker med D3 og noe bedring...

Jeg har også kjøpt D-3 (5000 IU) samt K-2 (100mcg) -
    men er det D3 som er overdosert, eller medisinen (eller begge deler)

Jeg er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen, idag
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Sant - altså at jeg burde jo spesifisert bedre.
    Jeg startet med D3 og ble overdosert på stoffskiftehormon (bruker Tyroid)
    Og måtte redusere dosen jeg hadde brukt lenge kraftig.
    Dosen var da 4,5Grain, men var oppe i 5Grain en måned. Og jeg lurte på om den skulle enda høyere. Jeg mener dosen min var så høy fordi D-vitaminstatus var lav. (25-OH = 39)

Etter at jeg startet med D-vitamin måtte jeg senke Tyroid-dosen og var nede i 2Grain. Og lurte på om den skulle enda lavere - jeg lurte faktisk på om det var liv i kjertelen (igjen). Det varte noen måneder før jeg følte meg underdosert og økte dosen igjen. Nå til 3Grain (20G i uka)

Så har jeg lurt på om jeg (omsider?) er overdosert på D-vitamin.
    Jeg har hatt influensasymptomer siden mitt i oktober og ble ikke bra.
    Om søndagen kutta jeg ut alt (untagen Tyroid da) og jeg føler meg bedre enn på lenge.

Det kan være slik at man ikke skal gå på en fast dose D-vitamin.
    Kroppen får jo ingen regelmessig tilførsel av dette.
    Solen varierer jo sterkt og huden danner bare D-vitamin når din skygge er kortere enn du er lang. Måltider som inneholder D-vitamin er også sjeldne.
    De som spiser mye av slik mat merker også trøtthet ettrer måltidet.
    Så tror jeg man blir trett når man inntar D-vitamin.

Men man må på en eller annen måte få det i seg ellers blir jo status for lav, og det over nevnte kan skje.
    Er en og annen sjokkdose løsningen ?

Så vet jeg jo ikke hvordan dette virker på andre enn meg selv, og jeg er jo ikke sikker på det engang så.......

5000IU er 125µg og er en stor dose.
    Jeg syns enda ikke at jeg har noe egen erfaring å bygge på når det gjelder bruk av D-vitamin.
    Hvis noe av det ovenstående stemmer, mener jeg vel at man bør ha en etablert (målt) mangesituasjon for å benytte slike doser.
    Og da er det nødvendig med så store doser, men jeg tror ikke idag at man kan bruke dem for lenge.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    57
    Meldinger
    125

Hei igjen. Takk for alle svarene, jeg har tenkt å stoppa med D vitamin for en ukes periode, og trapper den opp i lengre perioder, for å slippe disse overdoserings symptomene. Gunda jeg har ikke malt kropstemparaturen men jeg ser at jeg friser ikke som for, hendene og fotene er torr og varm, videre jeg marker konstant indre varme samme som for jeg fikk lavtstoffskifte. Hei Joni, hvor langt tid brukte du på økningen av D og livaxine. Hei n`finn, har du noe erfaring med Dosering med store doser en gang i uka og har du noen eksampler av hvor stor dose jeg må ta per uke.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin
    Av Carro i forumet D-vitamin
    Svar: 3
    Siste melding: 23-06-09, 10:57
  2. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  3. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer