Jeg er en mann i 30 årene. Tidvis har jeg også hatt problemer med "~~~~~~~~~~n". Det vil nærmere bestemt si samleie med min kjære. Nå vil jeg presisere at det å ikke ha samleie nødvendigvis ikke betyr at man ikke kan få orgasme på andre måter... Altså, noen ganger er det lettere og mindre "krevende" å tilfredstile seg selv enn å kjøre igang full pakke med sin kjære, noe som er synd dersom det fører til lange perioder mellom hver hyggestund med sin partner.

En naturlig konsekvens ved lavt stoffskifte er jo selfølgelig mangel på energi som igjen kan gjøre det som skulle vært en hyggestund til et ork

Det er ofte vanlig at vi som har et stoffskifteproblem også er nedstemte.. hvertfall i perioder. Det er allmenn kjent at bruk av antideprisiva som SSRI dreper kjønnsdriften! Det vet jeg av egen erfaring. Sist gang jeg brukte "kjemiske hjelpemiddel" for å se litt lysere på tilværelsen brukte jeg et preperat som heter Wellbutrin Retard.

Jeg merket at jeg var på vei inn i en tung fase og trengte litt "hjelp", men det var uaktuellt for meg å bruke noen form for SSRI da det totalt nullet ut sexlivet. Hverken jeg eller min samboer var lysten på det... Så jeg snublet over litt info om Wellbutrin Retard og foreslo til min lege å skrive ut dette preparatet til meg. Han hadde aldri hørt om det før, og før 2008 måtte legene søke om dispansasjon for å skrive ut resept på det.

Jeg hadde lest at en bi-effekt var at man kunne få økt sexuell lyst, og det stemmte veldig godt også for meg. Jeg merket heller ingen andre negative bi-effekter. humøret kom seg, og jeg ble flinkere til å ikke ta ting innover meg i samme "negativ" grad som før. Jeg har lest at noen har fått økt angst av medikamentet men det merket ikke jeg noe til. Videre så var det lettere å slutte med avhengihetskapende middler for meg. Ikke lenge etter at jeg begynte på Wellbutrin så sluttet jeg å snuse . Wellburin og Zyban er ganske like legemiddler så det var gjerne ikke så rart.

Jeg ser andre som har brukt preparatet har mistet vekt ved bruk. det opplevde jeg også selv om jeg ikke vil regne det som en form for slankekur.

Nå skal ikke jeg oppfordre noen til å begynne med antidepprisiva, men de fleste her inne er klar over at lavt stoffskifte og nedstemthet henger tett sammen, og som jeg har lest andre plasser her på forumet har en stor andel her gått på forskjellige typer antidepprisiva selv om det i en del tilfeller er et resultat av slett legearbeid. Jeg har fortsatt endel problemer knyttet til mitt stoffskifte og dette medikamentet er ikke noen mirakelkur for å bli "frisk" fra hypotyreose, men bør vurderes dersom man ser seg nødt til å bruke medikamenter for å komme seg opp av en bølgedal.

Legger ved en link angående Wellbutrin her:

An advantage of bupropion over most other traditional antidepressants is that it causes no sexual dysfunction in men and may even increase sex drive in both men and women. According to a recent study, bupropion may also increase libido in women with “hypoactive sexual desire disorder” but without signs of depression. Studies also suggest that the drug may increase sexual functioning in minority women suffering from depression, but it is too early for treatment to be indicated in these women, and further controlled trials are needed to establish conclusive evidence.