Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
Jeg har også problemer med mye hjertebank fra tid til annen. Men for meg hjelper det hvis jeg tar jern, og jeg har lest et sted om at jernmangel kan forårsake hjertebank. Pass på at de tar en sjekk av jern neste gang du tar blodprøve.
Det har du helt rett i! Har en datter på nesten samme alder som Ida, hun hadde også svært kraftig hjertebank, det viste seg da at hun hadde nesten tomme jernlagre! Kommer hjertebanken tilbake, så skjønner hun hva det er, og fyller opp med litt jern igjen : ) Dette er ett nokså vanlig problem for kvinner i feril alder, og heldigvis ikke så vanskelig å "justere" som mange stoffskiftetall kan være : ) Det høres ut til å være ett vel verdt forsøk : ) Ellers så heter det seg nå at en ikke skal ta jern hvis en ikke behøver det. Dagsbehovet, hvis jernlagrene er ajour, er 18 mg daglig. Du kan jo forsøke finne ut om du tror du får i deg det, men mange gjør ikke det...Har du også hatt kraftige mens blødninger pga "kranglete" stoffskifte, så er sannsynligheten stor for jernmangel. Jernet taes bedre opp sammen med vit C, evt juce, helst utenom måltider : ) God bedring/tilfriskning : )