Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Tråd: Vitamin D...
-
01-12-09, 21:35 #1
Vitamin D...
Hei alle sammen!
Det er en stund siden sist, men jeg pleier å lesse mye stoff og har faktisk lært mye her.
Det har kommet andre blod resultat og jeg håper noen vil hjelpe meg i tolkningen og hvordan best jeg kan bruker vitaminer. Jeg har blitt skrevet resept for Vitamin D 1000 IU, som jeg må ta 1.5 tablett daglig. Videre legen (Balder klinikk) så et jeg må ta Zink, Selen, Calcium, Magnesium og Multivitamin og mineral tilskud. Dette fikk jeg etter jeg ba legen i Balder klinikk om å bytte Levaxine med Naturlig thyroid medikamente. Tilvanlig bruker jeg 150 mcg Levaxine. Jeg har vært dårlig i det siste, Jeg jobber som Laste bil sjåfør. Noen dager er det bare viljen min som jobber mens kroppen er totalt utslit.
Kan noen gi meg råd om hvordan best jeg kan bruker vitamin D, og hvordan jeg kan kombire alle de andre tilskudene. Jeg pleier å har sur oppstøt når jeg tar noe mineraler som Zink, Calcium etc.
S-ALAT >70 78*
fS-Vitamin D3 50 - 150 23*
S-Folat 5.7 8.1
S-Magnesium 0.71 - .94 0.75
S-Selen 0.6 - 1.8 1.2
S-Zink 9.0 - 17.0 10.8
-
01-12-09, 22:21 #2
Sv: Vitamin D...
Det var jo en lang liste Hassan.
Jeg vurderer nok D.vitamin manglen som det verste fordi det er så grunnleggende og har så mange vikninger i kroppen.
Så lav mangel som du har tåler du meget store doser, og må opp i store doser over lang tid.
Vær sikker på at det er D3 i pillene og ikke noe annet - D2 finnes også i piller - ikke bruk dem !
Du kan helt sikkert bruke 200µg/dag helt til å begynne med, men feks 100µg (4000IU) i noen måneder så på 50µg resten av livet.
Husk på at du bor i Norge (du vet det isflaket ute i nordsjøen) Da trenger du D3 for det er ikke nok sol.
Etter noen måneder kan du si du er mer stabil og dette påvirker stoffskiftedosen din, så den må også tilpasses.
Iallfall : Lykke til med det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-12-09, 22:56 #3
Der er mere sol i Danmark. Alligevel er det kun de to sommermåneder, hvor der er sol nok til D-vitamin. Resten af året bør man bruge pillerne, hvis man skal undgå en mangel.
Hej Hassan
Jeg ved, at nordmænd med pakistanske rødder har indledt en decideret D-VITAMIN BEVEGELSE. Det tyder på, at det er ved at gå op for folk, at sol-mangel = D-vitamin-mangel. Jeg kender dog masser danskere, som fortsat tror på, at blot kosten er varieret, så kan man bare umuligt udvikle vitaminmangel. De skal nok blive klogere en dag. Godt du er kommet i gang.
Fortsættelse følger i morgen, Hassan Hav en god nat.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-12-09, 23:28 #4
Jeg er heldig og har en slektning i U.S.A som skal kjøpe med vit D3 tabl til meg
Både i Norge og U.S.A har de offesielle anbefalingene vært på 400 ie, arrester meg hvis (ie) betegnelsen er feil! Nå er den offesielle anbefalingen i U.S.A 1000 ie daglig, godt at har forstått viktigheten av det, så får vi håpe at de nordiske landene kommer etter
-
02-12-09, 08:29 #5
Jeg og mine barn har tatt 800 iu daglig over flere år og vi har stor underskudd på D-vitamin. Ja, det er dobbelt den daglig offisielt dosering i Norge og USA. Men nå er det en del leger som anbefaler mye høyere dosering som vedlikeholdsdosering og enda høyere ved mangel tilstander.
Dr. Mercola anbefaler 5000 iu daglig for 18-30 åringer. http://articles.mercola.com/sites/ar...the-Truth.aspx
Jeg har fått anbefaling nå fra legen min (Hertoghe) å ta 25,000 iu to ganger i uken. Sønnen min på 9 år har fått samme råd av han!
Jeg har også hørt om flere som går til alternative leger som anbefaler lignende skyhøye doser med D-vitaiminer.
Lykke til!
Med vennlig hilsen Lulu
-
02-12-09, 13:36 #6
Hei og takk alle sammen!
n `Finn hvordan kan jeg være absolute sikker at vitamin D jeg har, har ikke d2, det står kun D3 i ingrediensen.
Jeg har lest en artikel i CNN om D vitamin, den er på Engelsk hvis noen onsker å ser på den har er linken. http://www.cnn.com/2009/HEALTH/11/16...Top+Stories%29
-
02-12-09, 16:42 #7
Kolekasliferol er den latinske betegnelsen. Da er det korrekt D vitamin!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-12-09, 17:22 #8
IU, eller IE er internasjonale enheter (Units) og disse er for D-vitamin 40 ganger mindre enn ett µg (mikrogram) Feks. 10µg x 40= 400IU som er officiell Norsk anbefaling - og den har stått stille mange mange år, i sunn forakt for hva all nyere forskning viser.
Dem om det - kan snart ikke stole på NOE Norsk helsevesen råder oss til.
D-vitamin er en svært gammel betegnelse.
Hvis det ble oppdaget med den viten vi nå har fått, ville det nok ikke kommet inn under vitamingruppen. Det er en gruppe stoffer som kan karakteriseres som halv-steroider.
Det er kun D3 som kroppen selv produserer (kolekalsiferol som Ruth skriver)
Kroppen kan også bruke D2 (ergokalsiferol), men dette er lite effektivt, da bare 10% blir til D3, og resten blir til metabolitter som blir giftige over en viss konsentrasjon.
Norske Apotek selger kun i 10µg fra NycoMed og det koster sånn kr.80,- for 100stk. For deg som ligger så lavt kan du faktisk ta en hel box på styrten !
Ellers regnes jo 250µg/dag som maxdose - altså en kvart box om dagen.
I styrker over 10µg er det legemiddel i Norge, og kan ikke innføres fra land utenfor EU.
Men i Danmark selges høyere styrker som er fullt lovlige å innføre feks via nettbutikker og til langt lavere priser.
Kjøper selv 25µg derfra.
Leser du Engelsk, er denne bra : http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
Norsk Wikipedia inneholder direkte feil informasjon !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-12-09, 17:59 #9
[QUOTE=Lulu;77305]Jeg og mine barn har tatt 800 iu daglig over flere år og vi har stor underskudd på D-vitamin. Ja, det er dobbelt den daglig offisielt dosering i Norge og USA. Men nå er det en del leger som anbefaler mye høyere dosering som vedlikeholdsdosering og enda høyere ved mangel tilstander.
Dr. Mercola anbefaler 5000 iu daglig for 18-30 åringer. http://articles.mercola.com/sites/ar...the-Truth.aspx
Jeg har fått anbefaling nå fra legen min (Hertoghe) å ta 25,000 iu to ganger i uken. Sønnen min på 9 år har fått samme råd av han!
Jeg har også hørt om flere som går til alternative leger som anbefaler lignende skyhøye doser med D-vitaiminer.
Interesant! Den teraapeutiske dosen dere har blitt anbefalt, ligger jo over 60 ganger den anbefalte (nåværende) dosen. Så myndighetene har vært svært "forsiktige" i sine anbefalinger! Det gjelder for de fleste vitaminer. 60 mg vit C er f.eks den dosen som i tidligere tider hindret skjørbuk, mens de dosene vi trenger for å holde oss friske og vitale sannsynligvis er minst 200 mg. Her er meningene delte, hvor enkelte også her bruker "mega" doser.
Godt at dere fant ut av det, og kom igang med behandling, lykke til for Hassan også : )
Beklager om jeg slettet noe her, datakløne
-
07-12-09, 12:03 #10
Lurte på en ting.... Er det noe forskjell på den D vitamin man får ved å ta solarium, og den som man tar i tablettform? Lys nordisk hud og overdreven bruk av solarium kan føre til hudkreft, er klar over det. MEN har hørt at bare et par minutter solarium innimellom, tilfører kroppen enorme mengder D vitamin?
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
Lignende tråder
-
D-vitamin
Av Carro i forumet D-vitaminSvar: 3Siste melding: 23-06-09, 10:57 -
D-vitamin..........
Av Tiffen i forumet D-vitaminSvar: 6Siste melding: 18-11-08, 13:05 -
B6 vitamin
Av Bille i forumet B-vitaminerSvar: 2Siste melding: 30-10-07, 20:44
Svar med sitat

Bokmerker