Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
02-12-09, 07:44 #1
Sv: Moxa's dagbok - veien til forståelse..
En tøff og barsk reise gjennom livet, det der, Moxa!

Har du sjekket binyrene dine, Moxa? Historien din får meg til å tenke både binyrer og hypo. Mange symptomer er jo sammenfallende. Jeg har også en lang, lang sykehistorie, med innleggelser og store operasjoner fra femårs alder og frem til for noen år tilbake. Og jeg tror bestemt at det er alle de gjenntatte nedturene med operasjoner, rekonvalsens samt hyppige infeksjoner som lungebetennelser, halsbetennelser, som resulterte i astma og allergi: alt dette var utgangspunkt for binyrebarksvikt. Og så ikke å forglemme en årelang hypotyreose som først ikke ble behandlet, deretter totalt underbehandlet. Den var nok spikeren i kista for binyrene.
I følge Wilson er historier som din og min typiske for binyrebarksvikt. Anbefaler deg å kjøpe boka! Det er en god helseinvestering, finnes både på dansk og engelsk. Jeg tror mange av rådene hans er bra selv om man "bare" sliter med skjoldbrukskjertelen.
Klarer du å trene litt? Jeg tro at selv meget moderat trenig er alfa og omega når kroppen er slitt av store og smertefulle erfaringer i kropp og sjel.
Håper det blir oppoverturer på deg fremover
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-12-09, 11:42 #2
Takk for svar

Nei, binyrene mine er ikke sjekket. Jeg har egentlig hatt elendige leger opp i gjennom årene og byttet mange ganger frem til jeg fant min helt som er legen min nå. Han er ikke norsk, og pga kluss med papirer fikk han ikke være fastlege lenger i fjor. Men heldigivs fikk han åpne privatpraksis i sommer og jeg er reddet! Han er verdens beste lege syntes nå jeg
Så han ordner nok opp når jeg forteller han alt dette, i tillegg til hans egne mistanker gjennom blodprøveresultatene.
Skal sjekke den boka til Wilson. Er enig i at det er en helsegevinst om vi tillegger oss nødvendige kunnskaper. Man blir litt bedre rustet i uvær for å si det sånn.
Trene.. jo det går sånn litt. Jeg har nettopp kjøpt meg en crosstrainer. Eier jo ikke kondisjon, så det er ikke lenge jeg orker å stå der av gangen. Men litt er bedre enn ingenting ;o)
Foruten det er jeg mye ute å går turer med ungene. Det syntes jeg er befriende og godt. Og ikke minst. Huset vi leier har soverom, bad og kjøkken i andre etasje og stua i første. Så jeg går jo x-antall ganger i trappa i løpet av en dag.. hehe.. Jeg hater virkelig den trappa, men det gir jo mye gratis trim de dagene jeg MÅ gå mye opp å ned. Middagselskap hos meg = fornøyde gjester og en gjennomsvett Moxa... hehe..
Syntes selv at min sykehistorie høres veldig hypo ut, og håper jeg kan få hjelp. Hadde jo nettopp svineinfluensa med lungebetennelse og bihulebetennelse i tillegg. Og det var ved en tilfeldighet at legen min begynte å snakke om stoffskifte. Så jeg tror jeg er i trygge hender og blir tatt vare på nå.
Kommer sikkert til å sitte her inne en del netter fremover nå. I dag skal jeg slappe av å lade batteriene. For nå er det 5 netter med nattejobb fremover.
----------
Er det forresten trekk til hypo og bli kvalm etter å ha spist mat? Jeg har perioder hvor jeg blir kjempekvalm etter jeg har spist. Det kan også lukte ammoniak av stekt kjøtt i disse periodene. Har fundert litt på om det kan ha med skifte mellom årstider eller lignende.. men disse periodene har jeg altså hatt jevnlig siden jeg var barn.
Rett etter denne perioden får jeg også en runde med sår hun i ansiktet og munnsår. Leppene blir tørre som knekkebrød og flasser av det ytterste hudlaget før de blir bra igjen.
-
30-04-10, 02:42 #3
Da ønsker jeg å skrive en liten oppdatering her inne i stedet for den andre tråden min som i hovedsak handlet om hvorfor jeg ikke fikk behandling. Men nå får jeg jo det, så da hopper jeg over hit

Jeg har nå gått på levaxin 50mcg i ca 1 måned. Og jeg har faktisk merket forskjell!!
Jeg er fortsatt trett og sliten og har humørsvingninger som nesten tar livet av både mann og barn
MEN.. jeg klarer meg fint med 8 timer søvn!! Før måtte jeg ha minst 10 timer!! Det betyr 2 timer mer tid i døgnet det
Tenk på hva man kan gjøre på de to timene!! 
Jeg har slitt med mensen de siste to årene. Har hatt flere dager med beskjedne/kraftige blødninger enn blødningsfri i måneden, på tross av at jeg fikk satt inn en hormonspiral som liksom skulle ta seg av problemet. Nå har jeg ikke hatt en eneste blødning siden jeg startet på levaxin. Sist jeg var så lenge uten mensen var i mitt siste svangerskap
Håret mitt blir ikke like fort fett som tidligere.
Og ved forkjølelsen jeg hadde nå nylig fikk jeg ikke bihulebetennelse!!!! Jeg har fått bihulebetennelse 99% av alle gangene jeg har vært forkjøla de siste 7 åra!
Ellers har jeg merket en økning i småkviser.. men det får man vel gjerne på våren uansett...
Syntes alt i alt at jeg har fått god valuta for 1 måned med levexinbruk.
-
30-04-10, 23:23 #4
Mye av det du skriver høres kjent ut. Jeg har riktig nok ikke barn og har ikke hatt blødningsforstyrrelser men eller så høres det mistenkelig likt ut. Jeg fikk også diagnosen fibromyalgi/nakke/muskelplager. Jeg begynte på levaxin i mars i år og har som deg merket forbedring. Så utrolig det enn kan høres så ble jeg mye bedre i nakken etter å ha begynt på levaxin. Har noen plager som detter innom, og tåler fremdeles ikke "stress" over tid, da tar det tid før jeg "er meg selv" igjen. Regner med at min hypo har vært mer eller mindre tilstede siden nitti tallet. Anti-TPO registrert i 2001, men plagene har vært innom mange ganger før det. Har tydligvis svinget i mine verdier. Har målt "TSH" alt fra 2,2 til 5,4 over flere år. Etter en måned på levaxin så er mine verdier TSH 2,6, T4 og T3 er innenfor "normal"-verdiene, det var dette med hukommelse da..... de er ikke høye, det husker jeg i hvertfall, men de reagerte på levaxin
hurra....får bare håpe det vedvarer, jeg er lei av å gå rundt å føle meg som en vaskeklut..... hjelp så mange rettelser jeg måtte gjøre.... sånn er det bare....
Hjelp til selvhjelp! Noen av skrivefeilene er igjen ser jeg....
Orca
Orca's dagbok
-
02-05-10, 00:13 #5
Krysser fingrene for deg Orca.. hihi... skriveleifer er medfødt hos meg så jeg registrerer de knapt
-
31-05-10, 03:21 #6
Ja, da har 2 måneder gått. Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg har fått regelmessig menstruasjon med normal blødning og normal varighet!! Og det er første gang på åresvis at det er normalt hos meg! 3 uker mensfri sammenhengende, 4 dager med mens, og 3 nye uker uten herket!! Jeg kan nesten ikke huske sist jeg hadde en så normal syklus!
Ellers så er det meste som før, er sliten, tjukk og sliter med et hav av skavanker.. men mensen er jo bedre, jeg sover 2 timer mindre enn normalt (posistivt... for jeg sov leeenge!!) og jeg våkner lettere enn før. Tidligere måtte jeg bruke en halv time på å manne meg opp til å komme meg ut av sengen (slik har det vært de siste 8 åra..) men nå tar det meg 5 min og jeg orker å gjøre noe med en gang.. går ikke å setter meg i sofaen liksom.
Så jeg er mer aktiv, men jeg er veldig sliten. Kan småsovne litt nå og da på dagen, og på kvelden slukner jeg før jeg treffer puta.
Men uansett.. det er bedring..
Og forresten.. en viktig ting!! Jeg har vært forkjølet UTEN å ha fått bihulebetennelse!!!! Det er første gang siden jeg fikk kronisk bihulebetennelse for ja... skal vi se... 10 år siden tror jeg.. Den minste høysnue, forkjølelse eller andre ting som kunne påvirke luftveiene satte igang kraftige bihulebetennelser hos meg. Så det er en lettelse å ha gått igjennom våren uten bihulebetennelse en eneste gang!
Så jeg merker faktisk forskjell på FØR og ETTER bruk av levaxin.. på tross av en så liten dose som 50 mcg... Håper jeg kan høyne dosen i løpet av sommeren.. kanskje jeg føler meg litt mer opplagt da? For det er det jeg savner mest tror jeg. Føle seg uthvilt og kvikk!
-
31-05-10, 08:22 #7
Ad de småkvisene dine så opplevde jeg det samme da jeg begynte på levaxin - jeg tror rett og slett det er en kroppslig reaksjon på å ha fått mer hormoner å rutte med. De forsvant fort. Jeg har også fått det sånn at søvnkvaliteten er så mye bedre at jeg kan sove en time mindre og være mye MER uthvilt.
Husk at det tar tid før denne "oljen" får sirkluert gjennom alle systemer som har gått på sparebluss, da. Og klart at kroppen din blir sliten - det er ikke sånn at man klarer å holde seg i toppform heller akkurat før man får denne diagnosen.
Ad bihuler så har jeg også hatt store problemer, men jeg har brukt akupunktur og det har hjulpet så mye at jeg faktisk har vært så godt som "fri" i flere år.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Hei jeg er Moxa
Av Moxa i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 29-11-09, 01:20 -
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
Av Karen M i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 17-01-09, 21:08 -
Hvordan var veien deres til diagnose?
Av Evita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 28-10-08, 22:34 -
Det verste med denne sykdommen. Min mors manglende forståelse.
Av cathrin i forumet Familielivet med stoffskiftesykdomSvar: 6Siste melding: 26-08-06, 00:10

Svar med sitat

Bokmerker