Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Tråd: Søvn og binyrebarksvigt
Threaded View
-
01-12-09, 16:41 #2
Sv: Dr. Wilson om søvn og binyrebarksvigt
Ja, netop det med blodsukkerfaldet om natten kender jeg selv til. Jeg kan kun sige: skidt være med tandbørstning midt om natten. Læg noget nærende, som kan ligge på natbordet i stuetemperatur, og spis det lige så snart man vågnet i utide. Uden at stå op af sengen, uden at tænde lyset, uden at gå på badeværelset for at børste tænder. Bare et glas vand på natbordet til at skylle maden ned med. Bare et par tår. Ikke et helt glas, da vand hæver blodtrykket (lige når man har drukket det) og man bliver opkvikket, i stedet for "dysset ned". Og heller ikke noget sødt, da dette vil rejse insulinet i en fart, som vil virke opkvikkende, i stedet for "cortisol-dyssende", som det er meningen. Det er, i hvert fald værd at prøve af nogle nætter i træk.Hvad hvis jeg ikke kan sove?
Der kan være adskillige grunde til søvnløshed, når man har binyretræthed.
Hvis du vågner mellem klokken 1:00 og 3:00, kan det være, din lever mangler de glykogendepoter, som bi nyrerne skal omdanne for at holde blodets niveau af glukose tilstrækkelig højt natten igennem. Blodsukkeret er normalt lavt i de tidlige morgentimer, men hvis du har hypoadreni, kan blodets glukoseniveau sommetider dale og blive så lavt, at du vågner i nattens løb, fordi du har symptomer på hypoglykæmi (lavt blodsukker). Dette er ofte tilfældet, hvis du får anfald af angst eller panik, mareridt eller sover uroligt mellem klokken 1:00 og klokken 4:00.
Som modvægt mod dette kan du spise en snack, der indeholder protein, uraffinerede kulhydrater og fedtstof af god kvalitet, før du går i seng, for eksempel en halv skive fuldkornsbrød med jordnøddesmør eller en skive ost på et stykke fuldkornsknækbrød. Se kapitlet Kosten, hvor du finder flere forslag og konkret information.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Søvn og stoffskifte
Av chino i forumet SøvnSvar: 110Siste melding: 22-11-11, 23:05 -
THS-verdier og sliter med søvn
Av Lotta i forumet TSHSvar: 21Siste melding: 11-11-08, 18:37 -
Søvn ?
Av Lilja i forumet SøvnSvar: 4Siste melding: 01-09-06, 09:09 -
Søvn og søvnsykdommer..
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 12-06-06, 14:29 -
ALkohol og søvn!
Av i forumet SøvnSvar: 3Siste melding: 11-07-05, 12:44