Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
24-11-09, 20:25 #1
Lavt stoffskifte på grenselandet
Jeg har aldri vært flink til å skrive om meg sjøl.. Men det får gå på en måte da

Jeg er en jente på 26 som nettopp har fått vite at jeg har lavt stoffskifte på grenselandet.. Det ble kjapt funnet ut, da jeg skjønte hva jeg hadde etter jeg gikk opp 10 kg raskt på kort tid.. Mamma har lavt stoffskifte, så jeg fikk rett i mistanken min..
Jeg har ingen peiling på hvordan målingene mine var, men jeg går nå på Levaxin 25 mg.. Jeg er fortsatt trøtt, men er betraktelig blitt bedre.. Så nå vil jeg enda mer gå ned de 10 kiloene, selv om det blir vanskeligere..
Jeg meldte meg inn her for å lære mer om hva det egentlig betyr å ha lavt stoffskifte..
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
24-11-09, 20:43 #2
Sv: Heihei :)
Hei Claudia.
Det er jo viktig at vi vet mest mulig om de greiene her, så da får du være velkommen !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-11-09, 21:35 #3
Sv: Lavt stoffskifte på grenselandet
Hei
og velkommen!
Det er mye å lære og å skjønne når det gjelder denne sykdommen. Her inne er det veldig mange flinke folk og mange med lang erfaring.
Mitt tips er at du følger med på prøveresultatene dine, det er greit å ha oversikten over utviklingen i disse selv i forhold til hvordan du føler deg.
Lykke til
-
25-11-09, 08:15 #4
Claudia, velkommen hit

Du sier du går på 25 mg. Hvor lenge har du gjort det? Har legen din en plan om å øke dosen? Jeg tror ikke jeg har hørt om noen med lavt stoffskifte som hat klart seg på 25 mg. De fleste må opp i 125 -150 mg. Det er viktig å øke langsomt, med små intervaller. Noen er så følsomme at de må øke 12,5 mg av gangen for å ikke føle ubehag. Andre ser ut til å tåle 25 mg av gangen. Viktig at du øker på den måten som fungerer best for deg. Og at du gjerne har en loggbok, på pc eller annet sted, hvor du følger med på symptomene dine. Da vil du lettere følge meg om det er nødvendig å øke dosen.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-11-09, 08:54 #5
Hei Claudia

Velkommen hit, smart av deg å ville lære om sykdommen din. Det vil garantert hjelpe deg
-
25-11-09, 09:12 #6
Hei Claudia

Fint at du fant forumet for det er veldig mange flinke folk her!
Har du Hashimotos (betennelse i kjertelen) altså antistoffer?
Som mor så datter hos dere også altså... Vi er 3 søstre som har samme diagnose, i tillegg så har vår mor og vår mormor hadde det også. Jeg har også en datter og jeg er veldig obs på om hun begynner å få symptomer, hun skal i alle fall slippe å slite med i årevis uten at de finner ut av det. Jeg har gardert meg slik at jeg skal vite hva det normale stoffskifte hennes er så jeg har tatt blodprøver av henne 2 ganger siden hun ble født (14 år nå). Litt på siden dette her altså men..
Har du mange andre symptomer eller er det bare vekten?
-
25-11-09, 11:01 #7
Ja, lidt off topic, men jeg er glad for at du skrev om det, Siven. Jeg har svaret på det du skriver her, i en anden tråd, jeg har postet her for 1½ år siden.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-11-09, 14:39 #8
Jeg har bare gått på 25 mg i snart 2 uker, så jeg er i "utredningsfasen" for å finne riktig dose..
Jeg har ikke tenkt på å loggføre det, og skal be om en utskrift når jeg skal til legen igjen 15. des - sånn jeg kan skjønne tallene mer..
Jeg vet ikke hva jeg har.. Legen sa bare lavt stoffskifte.. Jeg er utrolig trøtt konstant, sliten og magen er helt rar.. Mens er helt på bærtur.. Jeg tror ikke jeg hadde funnet det ut fort, om det ikke var for mamma..
Jeg har to søstre til.. Vi ble sjekket for det regelmessig da vi var små.. Nå har jeg altså fått det i en alder av 26.. Søstrene mine er 18 og 20.. Foreløpig har de ingen symptomer, og jeg håper de slipper unna det..For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
26-11-09, 16:12 #9
Akkurat.
Du er, som nesten alle som får det, litt i mangel av informasjon ?
Familiesituasjonen gjør jo at du sikkert vet mer enn jeg gjorde.
Bare litt kort info :
Det har en viss arvelighet, men ikke helt konsekvent.
Det skyldes at kjertelen ikke produserer nok stoffskiftehormoner.
Det kan være feil 4 steder : 90% av de registrerte tilfellene har fått en defekt kjertel, men det kan også komme fra kontrollsystemet i hjernen, fra behandlingsprosessen i leveren og feil på cellenivå.
Det vanlige er at det er kjertelen, og da har man antistoffer i blodet (blodprøven anti-TPO er positiv)
Disse antistoffene ødelegger kjertelens evne til å produsere stoffskiftehormoner gradvis. Det kan ta flere år, og i den tiden faller stoffskiftet og på ett eller annet tidspunkt er det en luring som tar en blodprøve som drar mistanken i den retning.
Behandlingen starter vanligvis med 25µg og når kjertelen er helt ferdig ender man på rundt 150. I starten må man øke dosen så det totale kroppebehovet dekkes av både piller og det kjertelen kan bidra med.
Så får du jo bare spørre - det er viktig at man vet så mye som mulig selv om dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-11-09, 16:35 #10
Da kan jeg altså be om en liten utredning for å finne ut hvilken av de 4 feilene jeg har som er årsaken til dette?
Ja, jeg er her for å lære mer og for å lære meg hva tallene/nivåene egentlig betyr..For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat

Bokmerker