Jo Vigdis - HPA og HPT er nevnt som akser. Jeg vet nesten ikke hva en akse er i forhold til dette.
I min bok er en akse en rett line mellom 2 punkter, men her er det snakk om tre - og jeg synes vel man har mer enn nok med å forstå hva som skjer, og en trenger ikke å innføre begreper som trenger ytterligere etterforskning.

Øverst i aksen er Hypotalamus - under der Hypofysen, og under der igjen, den hormonproduserende kjertel - men den hormonproduserende kjertel har jo på en måte en akse tilbake til Hypoptalamus - så det må bli en trekant ut av det.
Denne siste linjen er tilbakekoblingslinje (feedback line). Uten denne hadde det ikke fungert.

For skjoldkjertelens vedkommende (samme for alle kjertler) - vil jo hormonene denne produserer avføles av hypotalamus.
Om den feks produserer for mye, vil hypotalamus produsere mye TRH som gjør at hypofysen produserer mindre TSH. (derav begrepet negativ feedback)
Og da produserer jo kjertelen mindre. Systemet finner en balanse der TSH er rundt 1.

Hypotalamus er atså en sensor som føler av nivået for flere hormoner og gir så styringshormonprodusenten Hypofysen beskjed om hvor mye styringshormoner den skal produsere til hver enkelt kjertel.