Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
Threaded View
-
20-11-09, 19:57 #15
Sv: Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
Leste i dag gjennom rapporten fra nov 09 av prof. Petersson v/Kemi- och Bioteknik, Chalmers. Den omhandler Utmatting og Hypothyreose. Var meget interessant rapport. Fin å vise frem til legen min tenker jeg.
Ble litt forvirra da jeg leste om kortisol og stress. Økt kortisol skyldes stress. Kjenner meg igjen der med mitt høye kortisol. Og dette er jo tydelig skadelig på sikt.
Samtidig sies det at høyt kortisol bremser produksjon og effekt av T3. Langvarig stress med høyt kortisol fører til hypothyreose og påfølgende trøtthet og utmatting. Kortisol kan rett og slett ødelegge immunforvaret. Dette høres jo ut som meg. Jeg har høyt kortisol, lav T3, mistenkelig dårlig immunforsvar med masse infeksjoner og har diagnose ME.
Derimot, står det avslutningsvis noe om Kortisolets underfunksjon som får meg til å undre litt. Der står det at Hypothyreose medfører lavere produksjon av kortisol???, grunnet utslitte binyrer. Og dette forsterker symptomene ved Hypothyreose som trøtthet, utmattelse og depresjon. Og for å bryte sirkelen så må kortisol takes som tilskudd, gjerne sammen med tilskudd av T4 og/eller T3.
Kan noen forklare meg sammenhengen mellom dette? Først får man hypothyreose grunnet høyt kortisol, så får man lavt kortisol grunnet hypothyreose. Hmm
Hva kan jeg gjøre for å få redusert mitt kortisol?
Lignende tråder
-
Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..
Av nuttisen i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 29Siste melding: 10-11-12, 22:54 -
Har dere sett denne før? Om lavt stoffskifte på Vg.no
Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 26-04-09, 11:17 -
Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
Av Knapp i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 21-05-08, 16:54 -
Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte
Av marthemaria i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 12-11-07, 19:24

Svar med sitat
Bokmerker