Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Jeg gjorde følgende, fordi jeg hadde lest i STTM boka: Jeg gikk ned fra 4 grain, som var for mye (mannen min sa at da var jeg hyper) til 1 grain! På ca 1,5 uke.
Med alt respekt Vigdis... hvad tænkte du på?

Fra 4 til 1 grain på kun 1½ uge? Når man øger for hurtigt, er man jo kun en tablet foran og kan reducere lidt næste gang, lige til man mærker at nu er det ok. Derimod når man r-e-d-u-c-e-r-e-r for hurtigt og uden tilpas nedtrapning, kan det ikke andet end at gå grueligt galt. Det mener jeg er værre end "thyroid dump", som normalt er forholdsvis hurtigt overstået og så er man "på den anden side", mens det tager tid at komme sig af "thyroid bottom" (mit udtryk).

Så af skræk for "thyroid dump" har du påført dig selv "thyroid bottom", som havde fået din, i forvejen slidt binyrebark op til endnu et forsøg på overkompensering, som dog denne gang ikke mere var nok - da HC jo lægger nu en spærring for, hvor meget kan der vrides ud af binyrebarken. Det er jo det, som er meningen med binyrestøtte: at forhindre binyrebarken i at "gå bananas" for et godt ord, ikke?

"Thyroid dump" kan man ikke få medmindre man har tilstrækkelig høj egen-rest-produktion af hormoner, nok til at der overhovedet er noget at "frigive". Det mener jeg ikke du har... Det er jo Hashimoto`s der har jo ædt din kirtel op over rigtig mange år, ikke? Så det meste af T-hormoner du nu får, kommer jo fra tabletten... Man kan ikke få "thyroid dump" af tablet-hormon. Kun af de T-hormoner kroppen selv kan producere (frigive) til "formålet". Du burde have brugt en lille uge på at trappe ned fra 4 grain med en kvart hver anden dag og ned til 3-2,75 og så fortsætte derfra med, stille og rolig at trappe op på HC.

Med det udgangspunkt du har, hvor din egenproduktion af t-hormoner er jo ikke værd at skrive hjem om, ville du ikke kunne opnå at komme end i nærheden af risikoen for "thyroid dump" mener jeg.

STTM-bogen er en velsignelse i starten af læren om sin sygdom, men som en håndbog til anvisning af metoder - er den værdiløs!! Det er den, fordi den tager lige så lidt højde for hver enkeltes individuelle thyroid-status-forudsætninger, som lægerne gør!

Jeg er overhovedet ikke glad for det her. Jeg er meget ked af, at det er overgået dig, Vigdis.