Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
Threaded View
-
18-11-09, 22:18 #11
Sv: Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
Hadde i kveld en lang og skuffende asmtale med min ME-lege på St. Olav. Ringte han ang noen prøveresultater, og tok samtidig en prat rundt lavt stoffskifte. For å si det sånn, så var det ikke mye gehør å få for mine/deres synspunkter der. Selv om jeg på flere områder liger for høyt/lavt eller i grenseland på referanseområdene, så synes han tydeligvis alt er normalt. Frustrerende.
Han var så absolutt ikke enig i at jeg hadde noen form for lavt stoffskifte ut ifra mine prøver, og at prøving med f.eks T3 (Liothyronin) eller lignende ikke ville ha noe for seg, men at det heller kunne være skadelig. Han var enig i at jeg ikke har noen feil på kjertelen, basert på høy nok T4, manglende antistoffer og evt for lav TSH til det. Dvs at jeg ikke tilhører den 90% kategorien som har lavt stoffskifte. Men hva så med den 10%. Den kan forårsakes av flere ting, som blant annet feil ved hypofysen, hypotalamus(eller hva det heter) eller binyrene. Men igjen, filg mine prøver, så var det lite sannsynlig at jeg falt inn under denne kategorien. Ingenting som tydet på at det f.eks var noe feil med min hypofyse. Og ingen behov for å ta noen røntgen. Og i hans øyne så var ikke en T3 på 3,1 og 3,8 lavt, og skulle ikke gi noen symptomer, og uansett var T3 en dårlig parameter på lavt stoffskifte.
Han var heller ikke enig i at det var noe feil med mitt kortisol, som stort sett via blodprøve morgen har ligget på 600-700, og over 651 som er øvre grense. Var tydeligvis ikke høyt nok, og var ingen grunn til å sjekke nærmere siden jeg uansett ikke kvalifiserte for Cushings. Har også normal ACTH.
Min vitamin D mangel, som ligger på 65 i dag, var heller ikke noe å bry seg om. Burde vært mye lavere for å kvalifisere for symptomer vedr D-mangel. Dette er jeg totalt uenig i. Hadde som sagt nede på 47, 23 på ren D3, før jeg begynte med D3 tilskudd for ca 6 mnd siden, og har krabbet meg opp til 65, men skal forsette videre med det til jeg når ca 100 som er anbefalt flere plasser.
Vedr mitt Albumin nivå, som tilsier hydrering, så var heller ikke dette noe å bry seg om, og som jeg ikke ville ha symptomer pga. Var vel heller naturlig høyt nivå hos meg iflg han....
Totalt sett konkluderte han med at det ikke var mere å tenke på vedr lavt stoffskifte. Er vel bare å se langt etter noen henvisning til endikrinolog for nærmere utredning i hvertfall. Så da kan jeg vel bare glemme det og fortsette å leve med mine plager og ME/stoffskifte-symptomer som ingen kan hjelpe meg med...... Eller???? De Meirleir neste??? Har VELDIG tro på det han driver med, men føler ikke at økonomien strekker til når det gjelder hans arbeide og behandling. Desverre.
Jeg må si at det Nora sier høres meget interessant ut. At det er et stoff som tetter igjen reseptorene for stoffskiftehormon, og blodprøvene dermed viser feil. Men tror ikke dette er noe min lege veit noe om...
Lignende tråder
-
Dere som har lavt stoffskifte og carpal tunnelsyndrom..
Av nuttisen i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 29Siste melding: 10-11-12, 22:54 -
Har dere sett denne før? Om lavt stoffskifte på Vg.no
Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 26-04-09, 11:17 -
Når merket dere først symtomer på lavt stoffskifte?
Av Knapp i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 21-05-08, 16:54 -
Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte
Av marthemaria i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 12-11-07, 19:24

Svar med sitat
Bokmerker