Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    56
    Meldinger
    225

Standard Vanlig å utvikle Sjøgrens syndrom når man har Hashimoto`s ?

Hei

Noen som vet om det er vanlig å utvikle Sjøgrens syndrom når man har Hashimoto`s?

Eller er det andre med Hashimoto`s som opplever ekstrem munntørrhet og tørrhet i øynene? Alt limer seg sammen hos meg og jeg sliter med magen i tillegg til trøtthet og muskelverk etc. Er inne i en periode med veldig lavt stoffskifte nå.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hashimoto's og Sjøgrens syndrom

Sjøgrens er jo også autoimmun, så det er ikke umuligt, at det kan udvikles i tillæg til andre autoimmune sygdomme... Har du set plings tråd Sjøgrens syndrom?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    56
    Meldinger
    225

Hei

Den tråden hadde jeg ikke sett! Takk Jeg klarer ikke å finne frem til noe om dagen...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Jeg har også Hashimotos og har for tiden et stoffskifte som er altfor lavt. Jeg sliter også med munntørrhet (ikke tørste) og tørre øyne for tiden. Jeg sliter også med at jeg mister altfor mye hår, har nesten ikke øyebryn igjen og håret på hodet er pistrete, stygt og tynt. Ikke har jeg særlig til matlyst heller. Man skulle jo tro at manglende matlyst bare ville være bra for et overvektig menneske, men det er det ikke. Maten blir så ensidig.

Om de tørre øynene kommer av stoffskiftet eller noe annet er ikke godt å si. For min del kan det også være en reaksjon på tørr luft, slikt pleier jeg å få samtidig med kulda. Har også vært mye plaget med sprukne lepper og sprukne munnviker i høst, men det ser ut til å ha gitt seg. Munntørrheten kommer gjerne når jeg er stresset, og det hjelper meg å ha noe å suge på som f.reks. pastiller, eller bare ta en liten slurk drikke så jeg får litt fuktighet i munnen. Hadde en operasjon pga tett spyttkjertel da jeg var 17 år, aner ikke om den kan ha noe med saken å gjøre.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    56
    Meldinger
    225

Hei

Skal si jeg kjenner meg igjen med det med hår! Snart ingenting igjen. Kråkestemme har jeg også fått i det siste, men det med munntørrhet er noe jeg har fått siste månedene. Øynene har jeg slitt med en stund. Har gått på medisin ca siste 4 år. Dersom sjøgrens syndrom er arvelig så er jeg disponert.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal tro, det dukker stadig opp nye ting. Nå er jeg bare helt ferdig og orker ikke mer. Må bare stålsette meg og øke dosen gradvis igjen og så håper jeg at det snart kommer noen lyse øyeblikk. Det er i hvert fall godt å høre at det er flere som sliter med det samme, ikke at jeg unner noen denne sykdommen altså, men...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hvis du har hatt tørre øyne som har vart over tre måneder, har du rett til øyedråper på blå resept. Selv om du ikke har diagnose Sjøgrens. det holder med tørre øyne. fant info hos Sjøgrens forbundet i ett eller annet skriv på nett.

Jeg har fått det, selv om jeg ikke er ferdig utredet for Sjøgrens. Min øyelege ga meg den han mener virker best, som er helt nydelig, engangspipetter Viscotears, pluss en fet salve m vaselin for nattbruk. Enkelte dager bruker jeg fire pipetter, andre ganger ti. Viscotears er mye bedre enn de billige jeg kjøpte før besøk hos øyelege.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei

Jeg har erfart munntørrhet og tørre øyne (sandpapirøyne) i forbindelse med binyrer som sliter.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Jeg har også Hashimoto og svært tørre øyne og munn. Tok spyttprøver samt Schirmers test for noen år siden og da ble det påvist det jeg allerede visste: nemlig svært tørre øyne og lite spytt... Men blodprøvene viste ikke reumatologisk faktor og legen ville derfor ikke gi meg diagnosen Sjøgrens syndrom.Og da får jeg heller ikke dekket mine store tannlegeutgifter... (For det går faktisk utover tannhelsen når en ikke har spytt i munnen... )

Jeg mener å ha hørt at Hashimoto's og Sjøgrens syndrom går "hånd-i-hånd". Noen som har hørt/lest det samme?
    En ekspert på området er professor Haga, men har dessverre flyttet til Danmark.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Jeg glemte å si at alle ledd i hele kroppen verker og hovner til dels opp. Det kan visst også være typisk for Sjøgrens'. Nå er jeg for eksempel inne i en veldig dårlig periode i så måte. Det sildrer smerte gjennom fingerledd, håndledd, kneledd, tær etc.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Det er en utbredt misforståelse blandt allmenpraktiserende leger at man må ha positiv revmafaktor i blodet for å få en revmatisk dagnose. DET ER FEIL!
    F. eks mangler mange leddgiktpasienter denne faktoren. For å lese om hva som kreves for å få diagnosen Sjøgrens Syndrom kan dere gå inn på linken til Norsk Revmatilerforbund.Den ligger på første side her på forumet. Det er også feil at man må ha denne diagnosen for å få refusjon for store tannlegeutgifter. Det kreves bare at man har hatt påvist nedsatt spyttproduksjon i minst ett år ( Såvidt jeg husker). Her er reglene:
    Nye regler fra 01.01.2008, hentet fra www.NAV.no, tannhelse

Pasienter med Sjøgrens hører under punkt 10, hyposalivasjon. Den mest aktuelle behandlingen for pasienter med Sjøgrens syndrom er behandling for kariesskader. Denne behandlingstypen omfattes ikke av punkt 5. Ved hyposalivasjon, som ofte er en konsekvens av Sjøgrens syndrom, får pasienten dekket utgiftene til behandling av blant annet kariesskader.

Stønad ytes kun i de tilfeller der det foreligger dokumentasjon på hyposalivasjon over tid, minimum 1 år.

Unntak fra observasjonstiden på ett år kan gjøres der det foreligger svært forhøyet kariesaktivitet og dersom verdiene for ustimulert saliva er
    < 0,10 ml/min og stimulert saliva er < 0,70 ml/min.

punkt 10 Hyposalivasjon

Må kunne dokumentere lav spyttproduksjon, se ovenfor for kriterier.
    Hvis du kan velge mellom to stønadsordninger skal du ha den beste

Det er ikke nødvendig å søke om godkjenning fra NAV før behandlingen påbegynnes. Det er tannlegen som vurderer om brukerens tannproblemer omfattes av folketrygdlovens stønadsbestemmelser.
    Det er en fordel om tannlegen har avtale om direkte oppgjør med NAV. Utgiftene NAV refunderer utbetales da direkte til tannlegen, og dine utgifter reduseres tilsvarende. Du slipper å legge ut for behandling som dekkes av NAV. Du betaler kun en eventuell egenandel, samt et eventuelt mellomlegg dersom tannlegen tar en høyere pris enn de takster som staten fastsetter. Dette mellomlegget må bruker selv betale.
    Dersom tannlegen ikke har avtale om direkte oppgjør må du selv fremsette et stønadskrav overfor NAV. Dette gjør du på et eget regningsskjema utarbeidet av NAV. Tannlegen fyller ut et slikt skjema for deg, og du sender dette til NAV Helsetjenesteforvaltning i din region.
    Kort sagt betyr dette at man kan ha rett på refusjon selv om man ikke har Sjøgrens Syndrom, og at tannskadene har tydelig sammenheng med munntørrhet.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig
    Av evelin i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 02-02-12, 08:59
  2. Min datter holder på å utvikle hypothyreose
    Av gismo i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 46
    Siste melding: 08-01-08, 14:35
  3. Sjøgrens syndrom
    Av Siriliss i forumet Autoimmune sykdommer