Hvis man skal få opp TSH, må dosen ned - og det trenger du jo absolutt ikke !

TSH er et hormon som har en eneste oppgave i kroppen - å slippe jod inn i kjertelen. Det er kun på kjertelen det finnes reseptorer for TSH.
Så hva skal du med TSH når kjertelen er defekt ?
Svaret er ikke så vanskelig .......

Men greitt å vite litt om TSH sine oppgaver i en kropp som har en fungerende kjertel likevel :
TSH produseres i hjernen - i hypofysen. Denne får signalhormonet TRH fra hypotalamus, som er en sensor som føler hvor mye fT3 og fT4 det er i blodet.
Så hvis det er lite fT3+fT4 i blodet blir TSH høy og vil dermed slippe inn mer jod til kjertelen som da lager flere stoffskiftehormoner.

Dette har ingen forbindelse til hjertet - none, what so ever.
Hvis jeg skal gi meg ut på å tippe hvordan misforståelsen oppstår......
Så blir det fra de som har hypErthyreose. De produserer for mange egenproduserte stoffskiftehormoner og det får hjertepulsen til å øke.
Og den kan øke så mye at det banker og slår - og det er jo jeeeevlig ubehagelig og sikkert farlig i lengden. Man må gå med det lenge før det er skadelig.

Og DETTE er jo langt fra tilfelle med deg - du har for lav hjertepuls du.
Og DET er også skadelig å gå med i lengden - men INGEN er noen gang blitt advart om den faren, eller om farene ved å ta for lite stoffskiftehormoner.

Man har helt glemt at både for mye OG for LITE forderver alt........

Så er det sånn at når man starter behandling med stoffskiftehormoner, tar det svært lang tid før TSH faller. 1,8 er alt for høyt det også - den skal være null.

Det argumentet jeg syns du skal bruke overfor legen er at du har det helt for jævlig som du har det nå !
Si at du har mistet tilliten til dem fordi de har redusert dosen så fT4 er blitt alt for lav.
Fortell om alle symptomene dine og si at du synes behandlingen bør rette på mine kliniske symptomer - IKKE på blodprøver som de ikke vet helt hvordan de skal tolke.
Hvis du finner noe på nettet som underbygger dine argumenter, så print det ut.
Særlig hvis det er fra Norske sykehus og legeblader.