Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Hybrid View
-
06-11-09, 17:41 #1
Sv: Mann på 22 år med høyt stoffskifte.
hei
I følge en stor helseundersøkelse som ble utført i Norge, såkalt HUNT sier at "
Bakgrunn . I Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT) ble prevalensen av tidligere påvist thyreoideasykdom kartlagt ved hjelp av spørreskjema, og prevalens av uoppdaget hypo- og hypertyreose ved måling av thyreoideafunksjonsparametere (TSH, FT4 og anti-TPO).
Resultater . 8,9 % av kvinnene og 1,8 % av mennene hadde tidligere fått påvist thyreoideasykdom. Av disse hadde henholdsvis 4,8 % og 0,9 % fått påvist hypotyreose og 2,5 % og 0,6 % hypertyreose. Hos personer uten tidligere påvist thyreoideasykdom ble positivt antistoff mot thyreoideas peroksidase (anti-TPO) funnet hos 13,9 % av kvinnene og 2,8 % av mennene. Tyreotropin (TSH)-nivået var klart høyere hos dem som samtidig hadde positivt antistoff mot thyreoideas peroksidase (anti-TPO). Median og 2,5 – 97,5-percentilene for TSH (mIE/l) var hos kvinner 1,8 og 0,49 – 5,7 og hos menn 1,5 og 0,56 – 4,6. 97,5-percentilene var henholdsvis 3,6 og 3,4 når personer med positiv anti-TPO ble ekskludert. Prevalensen av sannsynlig biokjemisk hypotyreose (TSH 10 mIE/l) var 0,9 % hos kvinner og 0,4 % hos menn; lett forhøyet TSH-nivå (4,1 – 9,9 mIE/l) henholdsvis 5,1 % og 3,7 % og supprimert TSH-nivå ( £ 0,05 mIE/l) 0,5 % og 0,2 %. Omkring 85 % av både kvinner og menn med TSH 10 mIE/l hadde positiv anti-TPO.
Fortolkning . Til tross for høy prevalens av diagnostisert og behandlet thyreoideasykdom hadde et betydelig antall personer udiagnostisert thyreoideafunksjonsforstyrrelser og positive verdier for thyreoideaantistoff."
Det finnes menn, dere er bare litt færre!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
06-11-09, 17:58 #2
Takk for svar. Jeg fikk resultatene mine for et par dager siden og har ny legetime til neste uke. Hva vil legen undersøke da? Vil jeg bli sendt videre noe sted?
Mitt store håp nå er å kunne legge på meg flerfoldige kilo. Jeg har klart å holde min hyperthyreose litt i sjakk, siden jeg inntar enormt mange kalorier daglig. Allikevel er jeg relativt tynn og har ikke tegn til fett på kroppen. Hvor lang tid vil det ta før jeg går opp i vekt? Og er det trygt å trene styrketrening i løpet av den perioden?Mann på 22 år med høyt stoffskifte.
-
06-11-09, 18:43 #3
Færre kanskje, men har jo jevlig høy kvalitet da

Å kjefter verre !
Men fra spøk til kanon - trening er bra !
Har du ork, så vil trening være bra i alle situasjoner.
HypErtyreote har en liten overhyppighet av benskjørhet.
Bevegelse er botemidlet !
Men mange blir jo så utslitte av dette at de ikke orker trene.
Orker du, så kjør på med det du har, er nå mitt råd da.
Så vil jeg jo være forsiktig med å tolke de refererte prøver til å være forhøyde.
Ok - de er i grenseland til å være høye, men den testen som kan påvise patologi er ikke tatt :
Få tatt en TRAS prøve (blodprøve). Den påviser antistoffer mot kjertelens TSH-reseptor.
Har du TRAS, skal du ha behandling som knuser de antistoffene - og da får kontrollsenteret igjen kontroll over kjertelen - og du blir bra igjen.
Så lav TSH tyder jo på at du kan ha TRAS - altså at antistoffene har overtatt kontrollsenterets oppgave.
Men det skal man altså ha visshet i.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Har jeg høyt stoffskifte?
Av Daisy_flower i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 02-11-09, 16:57 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat
Bokmerker