Sitat Opprinnelig skrevet av lehman Vis post
Jeg er nydiagnostiseret - anti på 75000 og var væk i 4 døgn er nu i prednison behandling og de er faldet til 23000 - chock og vil gerne i kontakt hvis der er andre ?
Hej Gitte

Det er en sjælden diagnose. Jeg tror ikke her er brugere med samme sygdom som din. Når man lige tror, at man ved nok - viser sig at der er langt endnu. Det er en virkelig styg sygdom du har. Alligevel er det "heldigt" at du fik diagnosen. Sygdommen bliver nemt forvekslet med en række andre, neurologiske sygdomme og behandlingen bliver derefter. Hvor gammel er du Gitte? Jeg er meget overrasket, at du fik denne diagnose. Vi kender til så mange tilfælde, hvor selv almindelige thyreoidea-sygdomme overses eller fejldiagnosticeres, at det er virkelig heldigt, at din sygdom er blevet genkendt.

Rigtig god bedring.

Lidt info til os andre: En meget sjælden tilstand i forbindelse med Hashimoto's thyroiditis er Hashimoto's encephalopati, en neuroendokrine lidelse. Mens antistoffer i Hashimoto's thyroiditis angriber skjoldbruskkirtlen, i Hashimoto's encephalopati, angriber antistofferne neuroner i hjernen. Hashimoto's encephalopati er en meget sjælden diagnose og det er derfor sandsynligt, at der er mange flere udiagnosticerede patienter. Fordi det er så lidt kendt og dens symptomer er primært neurologiske, er det let at fejldiagnosticere eller overse, da symptomerne ofte giver anledning til neurologiske fejldiagnoser, som Alzheimer, slagtilfælde m.fl.

Nogle af de mest almindelige symptomer på Hashimoto's encephalopati omfatter: desorientering, psykose, rystelser, koncentration og hukommelse problemer, ryk i musklerne og manglende koordinering, hovedpine, delvis lammelse i højre side, og talehandicap. Typisk er niveauer af Hashimoto's antistoffer meget høje og den syge kan samtidigt lide af klassisk Hashimoto's thyreoiditis, men TSH-tallet kan også være normalt.

Den primære behandling for Hashimoto's encephalopati er kortikosteroider som Prednisolon. Ved tilbagefald af Hashimoto's encephalopati kan kortikosteroider holde sygdommen rimeligt under kontrol.
Kilde...