Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
Jeg har jo sett via linker andre har lagt ut, samt hva jeg selv har kjøpt, at der er flere ulike typer progesteronkremer i omløp. Jeg synes de alle virker på meg, utrolig nok (kommer tilbake til det), men jeg lurer da på om noen her inne vet hvilke progesteronkremer som da inneholder ekstrakt av vill jamsrot OG progesteron?
Hvis du spørger om der er tilsat et syntetisk progesteron til cremerne er svaret nej.

Yamsrod indeholder ikke og omdannes ikke til progesteron eller dehydroepiandrosteron (DHEA) i kroppen. Derimod indeholder den, blandt mange andre - en steroid saponin: diosgenin der har egenskaber der svarer i høj grad til progesteronets.

Farmaceutisk progesteron udvindes af yamsrod via en enzym-aktiv konverteringsproces, idet diosgenin ved kemisk forarbejdning i et laboratorium omdannes til progesteron, men denne proces kan ikke foretages af kroppen selv, da vi ikke har de enzymer, som er nødvendige for omdannelsen.

Progesteron dannet på denne måde er naturidentisk i modsætning til det syntetiske progesteron, der ene og alene er skabt som følge af en kemisk proces hvor progesteronmolekylet kopieres syntetisk.

Af en eller anden grund har ingen endnu kunnet finde svar på hvorfor giver det syntetiske progesteron en del (også alvorlige) bivirkninger samt selve progesteron-virkningen ikke er optimal i kroppen..... mens det molekyleidentiske progesteron dannet af de naturlige råstofskilder - yamsroddens diosgenin - er bivirkningsfrit.

Jeg tror at det er nemt at blive forvirret af de mange informationer der florerer alle vegne, men hvis jeg var dig ville jeg sætte mit lid til at disse cremer er gamle produkter der har gavnet millioner af kvinder i snart alle lande. Altså - havde bevist sit værd.

Derimod dem der indtager apotekernes syntetiske progesteronpiller - døjer med flere bivirkninger som: vægtstigning, ødemer, nedsat stemningsleje, tørhed i vagina, kvalme, akne, brystspændinger, dyb stemme, uønsket hårvækst, blodtrykstigning, hovedpine, migræner. Ved længere tids behandling evt. blødningsforstyrrelser. I store doser virke viriliserende. Alt dette oplever man ikke som følge af brugen af cremer.

Det samme gælder i øvrigt lægemidlerne mod sukkersyge - syntetisk progesteron nedsætter deres virkning, den "naturlige" gør det ikke..... og man kunne blive ved...