Viser søkeresultater 31 til 39 av 39
-
28-09-09, 13:29 #31
Sv: Mine og min datters blodprøver
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
28-09-09, 20:43 #32
Hei Anisa!!
Tusen takk for så utfyllende svar, god informasjon og mange linker
Det setter jeg stor pris på. Ja jeg synes dette med kostendring er vanskelig.
Kroppen min skriker etter raske karbohydrater. Det er den jo vant til å få.
Jeg har hatt lett for å ty til mat som inneholder mye fett og sukker når jeg har smerter og når jeg er tom for energi. Mar er en slags smertelindring for meg. Vil helst ikke ta så mye smertestillende.
Hodet mitt fungerer så dårlig at jeg har problemer med å tenke klart og konsentrere meg. Bena vil nesten ikke bære meg, så jeg kliarer ikke stå lenge på kjøkkenet. Er i det hele tatt helt tom for energi.
Men jeg skal gjøre så godt jeg kan med kosten fremoverHar ikke startet med medisiner enda. Det skal jeg begynne med om ca en mnd. Skal først på kurs om kosthold,hypotyreose og medisinering.
Det vil jeg for vet at jeg har veldig mye å lære. Så tar med meg mannen min som kan være min hukommelse
Jeg husker rett og slett ikke hva Oftebro sa til det at fastlegen mim har økt kolesterolsenkende medisinene.
Det eneste jeg synes huske var at han mente at fastlegen min ikke hadde gjort jobben sin. Han hadde ikke tatt alle blodprøver det var nødvendig å ta, og de avvikene som var hadde han ikke brydd seg om.
Jeg fikk bare beskjed om at kolesterolet var litt høyt og økte dosen til det dobbelte. Ellers fikk jeg bare beskjed om at resten av prøvene var fine.
Men han mener jo at jeg ikke har hypotyreose. Så hvis jeg skulle fortsatt å stole på han ville jeg nok hatt en TSH på langt over 10. Han ser ikke den sammenhengen som Oftebro gjør, så heldigvis at jeg har kommet til han
Tror du at jeg kan spise ost, rekesalat og sånt (unntatt gæitost da).
Kanskje han mente at jeg bare ikke skulle drikke melk.
Skal dra innom ASIA-butikken å få kjøpt rismelk, grønnsaker og diverse annt.
I noen dager nå har det vært fettfattig kost. Ikke smør, ikke ost, cottage cheese eller joghurt. Det savner jeg jo.
Må nok hamstre oppskrifter på nettet og handle inn etter dem.Jeg må jo gi dette en sjanse og håpe at medisinene også vil ha en effekt på meg.
Magen har vært noe oppblåst og har litt smerter de siste dagene, men det går nok over. Kroppen og magen er vel i sjokk antagelig
Jo det stemmer Oftebro sa noe om at de kolesterolsenkende medisinene ikke hadde noen effekt i kroppen min.
Så det eneste som kan hjelpe blir nok å endre kostholdet sammen med medisiner. Jeg går vel en spennende tid i møte får jeg håpe.
Vennlig hilsen hønemorJeg har diagnosen ME, men tror ikke den forklarer alt. (fikk diagnosen for et år siden).
Symptomene på ME og lavt stoffskifte er veldig like. Noen har jo begge deler.
-
28-09-09, 22:08 #33
Tusind tak selv, hønemor

Jeg kan ikke svare i dag, som dit indlæg fortjener, men vender tilbage snarest. Lige nu vil jeg kun sige til dig, at alle de plager med hunger = lavt blodsukker osv. du beskriver, næsten 100% sikkert stammer nemlig fra sukker og andre hurtige kulhydrater. Og hver gang du føler at tanken og handling mod en omlægning af spisevaner er svær, kan du også tænke på din datter, som vist også er i stofskiftesyg (?).... Der er intet i denne verden, som lærer og påvirker vores børn bedre end vores eget eksempel. Vel at mærke hvis vi er rimelige mennesker med respekt og retfærd for vores børn. Så, når det føles svært og hårdt, tænk på, at det ikke er "kun" du, men også dit barn og din mand... der jo selv udviser interesse (stort tillykke med det) og derigennem kan hele familie vende tingene mod både bedre helse og bedre behandling for dig for din sygdom. Jeg lover dig, at det ikke vil vare længe før dit sukkerhunger forsvinder.... Bare læs hvad f.eks. Carro har skrevet i sine tråde om både kostomlægning, og om sit kolesterol som faldt efter at hun stoppede med den fedtfattige kost, og meget mere.
Jeg vil meget gerne anbefale dig overveje en tilmelding i Foreningen kostreform ved overvekt og sukkersykdommer (KOS). Jeg har hørt meget godt om foreningen og de endda afholder kurser i kostomlægning inkl. madlavning med familiemedlemmerne (hvis jeg har forstået det korrekt) + har en masse nyttigt info. Jeg ved ikke om de ikke har en eller anden mentor-ordning til støtte for nye "kostomlæggere", men det ville ikke undre mig hvis der var noget i den retning.
Der er godt nok ikke nemme genveje man kan skyde, når man er i starten af et projekt som dit, men det vil svare sig mange gange når du er kommet godt i gang. Der er meget godt liv fremtiden gemmer på. Ingen grund til at gå glip af mere af det gode, end højst nødvendigt.
Mange hilsner og lykke til
P.S. Hvis det bliver ved med muskelsvaghed og hukommelsesbesvær, eller værre - bliver du nødt til at kræve en pause for statiner af din læge. Det er statinernes "normale" bivirkninger + pausen må være på ubestemt tid, da statinerne giver bivirkningerne op til 6 måneder efter ophøret med dem. Og noget andet er - dette er ikke lægeråd, men en oplysning, at du bør begynde bruge kosttilskuddet Coenzym Q-10 (se under "Kolesterolsenkende medisiner (statiner)"). Du vil få brug for mindst 3-4 x 30 mg Q10 om dagen, hvis Q10-tabet pga statiner skal udlignes. Også i dette tilfælde skal man indtage ekstra tilskud af Q10 i 6 måneder efter ophøret med statiner. Så lang tid tager det før kroppen holder op med at tabe Q10 pga statiner, selv efter ophøret og genopbygger sine nødvendige depoter.
Tilskuddet Q10 er dyrt over alt, også i udlandet. Men en statinbruger ikke kan undværre det, hvis man ikke skal blive endnu mere syg end før man fik "medicinen".
Statiner påvirker også D-vitaminprøver, så det viser falsk resultat, dvs. højere D-vitamin end tilfældet er. Tag derfor D-vitamintilskud uanset hvad blodprøven siger.Sist endret av Admin; 28-09-09 kl 22:48 Begrunnelse: Link rettet til
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
01-10-09, 21:08 #34
Hei Anisa!
Tusen takk for godt svar og mange gode tips. Synes du er flink til å svare
Blir veldig glad for det
Ja det er mye kjærlighet og omsorg i et sunt kosthold. Heldigvis så er datteren min veldig bevisst på hva hun og hennes familie spiser. De har et sunt kosthold. Hun har jo førsøkt å påvirke meg. Det er bare jeg som har vært så treg til å legge om. Sånt krever jo mye energi, tankevirksomhet og planlegging. Jeg har ikke hatt energi til det siden jeg også har hatt ME i mange år.
Nå har jeg ikke noe valg lenger og må ta dette på alvor. Derfor vil jeg nå prioritere tiden min på legge om kostholdet.
Min datters TSH har gått ned til 0,54 (tror jeg det var). De andre prøvene ville ikke legen si noe om. Så hun skal etterhvert få time hos en privat spesialist.
Hur er veldig slank og har aldri vært overvektig. Under det siste svangerskapet hennes var T4 på 21, så kanskje hun har høyt eller det er normalt for henne.
I går fikk jeg kjøpt D-vitamin og Bio-Oinon Q10. Håper det er det samme som du anbefalte.
Etter at jeg kutta ut melk har jeg ikke hatt diare, så jeg har nok ikke tålt det.
Drikker soyamelk nå og den er veldig god.
Det kan nok være vanskelig å ha et så srengt matregime som det Oftebro anbefaler, men får prøve å finne en mellomting.
Jeg får være tolmodig så klarer jeg det nok til slutt.
Skal se mer på bloggen til carro -får sikkert mange tips der.
Godt å ha dette forumet å komme til og få svar på ting en lurer på. En kan lære mye av det andre har lært og erfart selv.
Det er en fin ting å dele sin kunnskap med andre
OBS! Muskelsvakheten min kan også komme av MEn, eller det kan være en kombinasjon.
Vennlig hilsen hønemorJeg har diagnosen ME, men tror ikke den forklarer alt. (fikk diagnosen for et år siden).
-
04-10-09, 18:09 #35
Mange tak hønemor

Dog ikke hurtig nok til at svare nogen gange.
Lyder meget godt med din pige. Hvad du har brug for, kan du spørge om her eller i familien. Det kan næsten ikke blive bedre, synes jeg.
Som du svarer nu, når du er langt fra rask nok - lover meget godt for fremtiden, hønemor. Når du kan være så givende nu, tør jeg ikke skønne (nok) om hvor meget du vil have at dele ud af, når du får styr på sygdommen. Helt raske bliver vi nok ikke, men gerne så tæt på som muligt. Det vil sikkert ske, når du allerede nu er så god til at lytte og overveje selv. Ikke alle er så heldige, at have denne egenskab og det er så positivt at opleve, at hypothyreosen ikke altid æder op den gode personlighed hos den syge.
Når det er sagt, så har jeg dog en bemærkning om soyamælk. For det første er soya "goitrogen". Det betyder at den er belastende for skjoldbruskkirtlen hos stofskiftesyge. Du kan måske se nærmere i denne tråd: Stoffskifte og vitaminer, mineraler og kosthold. For det andet - er alle mælkeerstatninger for voksne på marked (så vidt jeg ved) hvis ikke goitrogene, som soya, så fulde af kulhydrater, af den hurtige type. Heller ikke det er godt for stofskiftesyge. Det ville være allerbedst hvis man kunne finde andet at drikke i stedet, som gode urteteer, hvit te eller grøn te fra Japan (indeholder ikke fluor) eller rent vand uden kulsyre. Jeg ved godt at det lyder ikke så velsmagende, men der er ikke så meget at vælge imellem, hvis det skal hjælpe når man har hypothyreose.
Hvad angår Bio-Oinon Q10 så er den på 30 mg pr kapsel, går jeg ud fra. Et par kapsler et par gange om dagen, til lidt mad, vil begynde at arbejde for dine muskler inkl. hjertemusklen. Det er meget vigtigt, og særlig når man er på statinerne for kolesterol. Jeg hader bare den medicn, men kan ikke tillade mig at opfordre nogen til at smide den væk. Jeg fatter ikke, at lægerne skriver statiner til stofskiftesyge, da kolesterolet altid falder igen "af sig selv" når stofskiftesygdommen bliver velreguleret.
Så længe kolesterolet er højt, er dette tegn på at stofskiftesygdommen ikke er velbehandlet. Det er der at lægerne burde rette deres opmærksomhed. Ikke på receptblokken. Øv.
Jeg vil blive glad for, hvis du gider skrive om hvordan det går hen ad vejen. Man kan aldrig lære så meget som af at læse om andres erfaringer. Og med din positive indstilling, kan det næsten kun gå godt, selv om det vil tage tid. Det tror jeg på.
-
07-10-09, 22:09 #36
Hei Anisa!
Tusen takk for svar og linker
mye bra informasjon og jeg er imponert over all kunnskapen du har om hypotyreose og mye annet.
Ja jeg må nok innse at jeg aldri vil bli like frisk og aktiv som jeg var tidligere.
Men når en er så dårlig i utgangpunktet som jeg er nå, så vil en bedring kunne utgjøre mye for min livskvalitet.
Soyamelken har jeg sluttet med. Det går like greit å drikke vann.
Tar to kapsler med Q 10. Tror det var riktig av med å begynne med dem.
Ellere så kommer jeg til å bruke kolesterolsenkende fram til jeg får tyroxin og t3, men da kutter jeg dem ut.
Tusen takk for at du har tro på at dette skal gå bra, og at du har en sånn positiv innstilling.
Håper jeg lærer mye på kurset til Oftebro. Skal dit 24 okt.
Veldig bra at du gav meg linken til Abra. Der var det mye positivt å lese.
På kurset anbefaler visst Oftebro kokebøker med oppskrifter som passer for oss, så det var jo veldig betryggende. Da vil det bli enklere å lage mat,planlegge måltidene og innkjøp.
Dette gjorde meg opptimistisk på at dette skal det gå bra å få inn rutine på
Det er så godt å få gode råd her inne på forumet. Godt å slippe å føle seg så alene med noe som er så nytt og vanskelig. Jeg setter utrolig stor pris på alt jeg lærer her inne
P.S. Om du ikke svarer meg så raskt så gjør det ingenting
Du har så mange du skal svare her og du kan ikke være flere steder samtidig
Så her er det mange som nyter godt av all den kunnskapen du deler med deg. Og det er veldig bra!! Vennlig hilsen hønemor
Jeg har diagnosen ME, men tror ikke den forklarer alt. (fikk diagnosen for et år siden).
-
09-10-09, 12:12 #37
Det har du nemlig 100% ret i, hønemor

Vi bliver jo heller ikke yngre, så under alle omstændigheder vil det blive nødvendigt med en omstilling til "nye" vilkår, uanset at en del af dem (uvelkomment) kommer fra sygdommen. Det skader jo heller ikke, at du i familien er omgivet af mennesker, der forstår og støtter. Det er en meget stor fordel.
Hvad angår omlægningen af kosten, kan det meget nemt gå hen og blive en stor fordel også på andre punkter end ved sygdommen. Og dette alene kan bidrage til at livskvaliteten bliver væsentligt forbedret. Det kender jeg fra andre, hvor alderen alene har lagt store begrænsninger på dere liv, indtil de har sluppet gamle kostvaner, og hvor effekten viste sig at være så omfattende, at de nu fortryder, at de ikke havde gjort det tidligere.
Selv tak, men jeg mener, at min positiv indstilling, for en stor del udspringer fra tilsvarende din indstilling. Jeg kunne ikke skrive så positivt til een, som ikke selv var så inspirerende som du er. Bare så du ved det.
Ja, mig bekendt er dette det eneste netsted i Skandinavien, hvor de syge har lov til at hjælpe hinanden uden begrænsninger fra "politik" og autoritetstro over for helsefagfolk og andre "eksperter". Og jeg takker mange gange for ros og opmuntring, men jeg kan også sige, at spørger nogen mig om blodprøveresultater og lignende - er jeg altså 100% dum som et bordben, og ville ikke kunne hjælpe, uanset den store gode vilje til at hjælpe. Godt så, at alle kan bidrage med hver sit og jeg håber også, at du er klar over, hvor vigtige dine erfaringer er, efterhånden som du får flere af dem. Glæder mig til at følge med i, hvordan det går med dig fremover. Det tegner godt, i hvert fald.
-
29-10-09, 21:13 #38
Hei Anisa!
Ja da har jeg fått stoffskiftemedisinene i hus.
Begynner med medisinenene i morgen.
Skal starte med Levaxin 25micro og Liothyronin 10micro på morgenen og
formiddag de to første ukene.
Etter det skal jeg ta disse på ettermiddagen enkelte dager pr uke.
Er nå veldig spent på om jeg vil merke noe i det hele tatt,men må vel være litt tolmodig så får jeg se etterhvert om formen får en opptur.
Jeg går en spennende tid i møte og jeg gleder meg til å ta den første dosen med t4 og t3 i morgen tidlig.
Har bestemt meg for å være tolmodig både med medisiner og kostendring.
Jeg prøver så godt jeg kan å legge om kostholdet.
Har blitt veldig glad i grønnsaker og hvem skulle trodd at jeg noengang skulle bli det
Jeg tar disse medisinene på kvelden: Q10,vit D,tran,magnesium, sink. TrioBe
I tillegg bruker jeg Vallergan10mg og zolpidem 10mg rett før leggetid.
Håper ikke disse medisinene kan sette ned virkningen av T4 og T3.
-
16-11-09, 19:36 #39
Halløj hønemor

Nu trænger vi vist snart til at få lidt opdatering om, hvordan det går med dig efter start af medicinering for stofskifte.
Jeg har på fornemmelsen, at det går bedre end du har regnet med. Passer det? Det håber jeg.
Jeg håber du kan finde et godt multivitamin du kan bruge til et måltid mad midt på dagen. Dine aften-kosttilskud er meget, meget fine og jeg håber at du spiser en snack sammen med dit kosttilskud (for bedre optagelse). Specielt er jeg glad for at du får magnesium. Uden magnesium nytter binyrerne ikke meget, selv med binyrestøtte nogle får hos lægen. Og så mener jeg, at du burde overveje at tilføje lidt C-vitamin og selen.
Du behøver ikke være bekymret for, at dine aften-tilskud kan påvirke negativt T4 til T3. Men derimod lidt ekstra selen kan netop styrke denne omdannelse, hvilket kan hjælpe Levaxin-behandlingen med på vejen. C-vitamin er specielt vigtigt for binyrene i "vores" sammenhæng.
Har du fået foretaget prøve for jod i døgnurin? Hvis ikke, ville det være nyttigt at få opklaret om du er i underskud af jod, eller om det er i orden. Det har en betydning for, hvilket multivitamin du evt. skal finde til dig selv - med eller uden jod.
Med hensyn til Vallergan og Zolpidem ved sengetid, er det bedst at sørge for at der går mindst en lille time mellem aften-kosttilskuddene og Vallergan/Zolpidem, for at holde effekt adskilt.
Og grøntsager er du også begyndt at holde af...
Det er en god ting, selv om jeg selv spiser grøntsager fordi de smager mig, ikke fordi det er sundt at spise.
Lignende tråder
-
Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
Av MaudAngelica i forumet BlodprøverSvar: 21Siste melding: 22-05-09, 11:12 -
kan nogle tyde mine blodprøver???
Av solskin i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 04-08-08, 22:10 -
Trenger hjelp til å tolke mine blodprøver
Av Birgithe i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 11-07-08, 23:49 -
Mine blodprøver
Av glaboy i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 24-09-07, 21:03 -
Mine verdier
Av i forumet Normalverdiene?Svar: 15Siste melding: 22-07-05, 11:02

Svar med sitat
Bokmerker