Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard Spørsmålet til bladet Thyra om Levaxin og binyrene

sendte spørsmålet til bladet thyra om det som står på levaxinboksen om at ved nedsatt funksjon av binyrer ikke skal bruke levaxin......
    Fikk tilbakemelding fra redaksjon,de sendte spørsmålet videre til de som produserer levaxin.blir spennende å høre.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Flott tiltak! Har tenkt det samme, men ikke gjort noe med det.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Flott at du gjorde det. Egentlig så burde vel binyrene våre vært testet før vi begynte på Levaxin da eller. Det tar jo ikke så lang tid å ta en blodprøve.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Kjempe bra Pusur!!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Spørsmålet til bladet Thyra om Levaxin og binyrene

Hej Pusur

Sjovt jeg falder over denne tråd netop i dag, efter at jeg har skrevet til en ny bruger Usikker om det samme i går....
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hvis det er binyrene som du selv er inne på vil det å starte med Levaxin nå være å begynne i feil ende. Jeg skulle ønske jeg hadde visst det jeg visste i dag og kunne startet med å teste binyrene. Det er under ingen omstendighet tilrådelig å starte med Levaxin før dette er gjort.
    Sitat Opprinnelig skrevet av usikker Vis post
    Skal prøve å få tatt den prøven, takk for tips
    Lisbeth har 100% ret. Det er en meget klog beslutning. Det er mere reglen end det er undtagelsen, at lægerne selv ikke rekvirerer prøver for binyrerne, medmindre patienterne selv presser på. Denne, lægernes manglende interesse for patienternes binyrestatus, forstår jeg ikke af 2 grunde: 1. de fleste syge med hypothyreose (eller andre stofskiftelidelser) udvikler binyreproblemer, idet det er binyrerne, som bliver stand ind for den syge skjoldbruskkirtel, og dermed, jo længere man går med hypothyreose, jo mere belastes binyrerne (indtil den dag, også de bliver underaktive). Det hedder hormon feedback. 2. Selv Levaxin-producenten (og producenterne af alle andre tilsvarende lægemidler, uanset oprindelse - naturligt eller syntetisk), skriver klart og tydeligt: Bruk ikke Levaxin dersom du har ubehandlet utilstrekkelig funksjon av binyrer og hypofyseforlap.

Alligevel er det så godt som alle læger, der aldrig nogensinde, af egen drift tjekker patienternes binyrefunktion inden de udskriver recepten på Levaxin (eller Eltroxin i Danmark). Hvorfor de ikke gør det, ved jeg ikke. Jeg gætter på manglende viden om hormonkirtlernes indbyrdes sammenhænge, men dette betyder, at mange stofskiftesyges behandling allerede fra starten er dømt til at mislykkes, fordi uden velfungerende eller understøttede binyrer forværrer Levaxin sygdommen, i stedet for at hjælpe.

Sidste problem med lægerne i denne sammenhæng er de forkerte prøver de rekvirerer, når patienterne endelig lykkes at trænge igennem. Lægerne sender patienterne til en almindelig blodprøve, der overhovedet ikke viser andet end at binyrene findes, eller - hvis den syge har sygdom i selve binyrer. Den effekt binyrerne har på hypothyreose og omvendt - kan overhovedet ikke påvises af den almindelige prøve lægen henviser til.

Det skal være ne prøve, der viser cortisolets udsondrings-grad hen over (hele) dagen. Først da kan man se, om binyrerne trænger til støtte eller om alt er i orden. Det ved man nemmest ved at udtage en spytprøve, gentaget 4 gange over dagen. I Danmark kan man kun gøre det privat gennem et privat lab. Om man kan processe spytprøver for cortisol indenfor sundhedsvæsenet, eller om man også i Norge skal sende prøverne til udlandet - ved jeg ikke. Jeg ved bare, at hvis staten havde indrettet et fælles Lab for kontrol af cortisol i hele befolkningen, ville mange flere bliver raske eller meget bedre, da binyrernes tilstand spiller en stor rolle i mange sygdomme, ikke kun ved skjoldbruskkirtlen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av pusur Vis post
    sendte spørsmålet til bladet thyra om det som står på levaxinboksen om at ved nedsatt funksjon av binyrer ikke skal bruke levaxin......
    Fikk tilbakemelding fra redaksjon,de sendte spørsmålet videre til de som produserer levaxin.blir spennende å høre.
    Har du nogensinde modtaget et svar fra "nogen" ?`Jeg forstår ikke hvorfor bladets redaktion sendte dit spørgsmål videre til producenten af Levaxin. Det er jo ikke producenten, som udelader at screene patienterne for binyrefunkrionen inden medicinen udskrives. Det er lægerne som udeladet det, så hvad er meningen?

Burde dit spørgsmål ikke være videresendt til Lægeforeningen i stedet? Bare en tanke.... fordi vi har 110% det samme problem i Danmark.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard Sv: Spørsmålet til bladet Thyra om Levaxin og binyrene

Hei har vel aldri hørt noe fra hverken den ene eller den andre.Hmmmmm.... kanskje på tide og ta tak i det igjen

Lignende tråder

1. Om lavt stoffskite og binyrene + østrogendominans
    Av i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 30-10-09, 15:42
  2. Kan binyrene være årsaken?
    Av Carro i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 16-06-09, 11:17
  3. Armour, magen, binyrene....?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 29-04-09, 14:10
  4. Har så vondt, er det nyrene...binyrene ????
    Av Tussa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 11-03-07, 21:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn