Viser søkeresultater 1 til 10 av 954
Threaded View
-
04-10-09, 19:05 #11
Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?
ferritin er jernlager, bør være minst 50-70,
de andre jernene ser man på for å se om det er noen andre merkeligheter, b.a.hemokromatose (men ved hemokromatose å stiger til slutt ferritin til 500 eller 1000)
IgA vet jeg litt om, din ser da lav ut, for man tester for totalt IgA når man tar blodprøve for cøliaki, for de er IgA-baserte, mange andre tester er også IgA-baserte. Da kjører de for eksempel ttg-IgG istedenfor.
Nå så jeg etter på fürst, og de kjører kun IgG-versjonen på cøliakitesten når totalt IgA er lavere enn 0,1....så dust. resultatene da helt avhengige av mengden totalt IgA, og selv når den er innefor men lavt i referanseområdet, vil ttg-IgA-prøven kunne være falskt negativ....Ikke at vi har diskutert cøliaki, men for å illustrere hva prøven for IgA betyr.
De anser ikke denne for å være noe viktig, altså at den er såvidt under referanseområdet, noe annet ville vært hvis den var høy, da hadde du kanskje mark i magen eller noe annet på gang.
Lavt IgA er vanlig hos en del mennesker uten at det gjør noe.
Rart de ikke tok IgG is amem slengen.
Hos deg vil ikke hjemmetesten for cøliaki som man kjøper på apoteket, virke. (hvis du ike har veldig høyt tall, da)
Omtrent 10% av befolkningen har lavt IgA. Det er bare sånn. Men de har litt høyre hyppighet for cøliaki.
Jeg må sjekke i en håndbok og på fürst på de andre prøvene, noen er leverprøver, andre vanlig hematologi.
Ser at ana har et tall, burde vel vært 0 normalt. (antinukleare antistoffer)
Ved alle antistofftester, må du sjekke om de er IgA-baserte.
Ser at Igm er også noe lav men jeg vet ikke om tester som er IgM-baserte. (jo, for borreliose, både Elisa-testen or western blot)
Jeg ser nå på fürst at ana er ikke listet opp som ANA, men det er en hel tabell og S-ANA screen med spesifikke antistoffer. den testen er ihvertfall ikke kjørt på fürst, kanskje ikke de fleste andre heller.
På forsiden til fürst er det en link til en pdf for rekvisisjon ang. fordøyelsessykdommer, der ser du at de kjører IgG-versjonen når totalt IgA er lavere enn 0,1. Da vil mange som har lave utslag og lavt IgA få falskt negative prøver.
hilsen
nora
Lignende tråder
-
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
partiell binyrebarksvikt i tidsskriftet
Av nora i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-12-11, 21:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49 -
Hvor lav t4 kan man ha og fremdeles leve?
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 19Siste melding: 25-09-06, 09:50 -
Hvordan leve med høyt stoffskifte? (litt langt)
Av nemi_137 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 7Siste melding: 06-08-05, 10:35

Svar med sitat

Bokmerker