Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Har noen av dere gode råd for å gjøre overgangen fra Levaxin til Armour best mulig?

n`Finn skriver ett sted at han gikk for fort opp. men hva er for fort? Hva er passe? Kan jeg bytte direkte, eller er det lurt å ha litt av hvert noen dager? Eller blir det bare rot med litt av hvert?

Jeg venter min første dose med Armour i posten, og går som en kjærlighettsyk som venter brev.. Formen er ikke noe særlig, så jeg håper på bedring ved å bytte preparat.

Har også lest gamle innlegg her at noen har snakket om ett år og mer før de har kjent en forandring til det bedre.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Ikke godt å vite Vigdis
    Jeg har jo gått fra Levaxin til Armour, men det var under mine spesielle omstendigheter. Det passer nok ikke for alle.
    Jeg kjente bedring fra dag 1, men hadde jo vært dårlig i mange år.

Det jeg kan tenke meg, er at en bør være forberedt på noe turbulens en stund, men det behøver jo ikke bli det.
    Levaxin har en halveringstid på 1uke i kroppen, derfor tror jeg at det kan være lurt å gå ned til 25µg/dag 4-7 dager før en begynner å tilføre Armour til denne dosen - altså beholde 25µg og la Armour komme i tillegg.
    Armour inneholder også T3, og denne virker med en gang. Denne vil jo komme i tillegg til den T3 som kommer fra Levaxin i den første tiden, og det kan bli mye hvis man går rett over uten å senke Levaxindosen først.

Hvor mye Armour man skal starte med er jo avhengig av så mange forhold, men jeg ville startet noen få dager med en 1/2Grain, men gått raskt på 1Grain.
    Så ville jeg vært forberedt på noe "turbulens", men følt meg fram på symptomene mine.
    Da mener jeg særlig på hjerteuro og hjertebank, da dette er tegn på at man får for mye. Alle andre symptomer betyr så og si at man får for lite.
    Det betyr ikke at man bare kan kjøre på med doseøkninger.
    Armour er egentlig lettere å dosere enn Levaxin, dette fordi en får mer T3 som jo virker med det samme.

Pakningsvedlegget som er med Armour har jeg gjort et fattig forsøk på å oversette til Norsk. Det ligger på forumet et sted. Der står det at man bør komme opp i en normaldosering så hurtig som mulig. Men det betyr også at det kan bli for hurtig ! Man kan dra igang "skroget" for fort

Etter noen måneder ville jeg evaluert situasjonen med hensyn på om jeg trenger mer T4 (mer Levaxin) eller om jeg skal kutte Levaxinen for godt.
    Kan gjerne da støtte seg til et par blodprøver.
    Noen trenger mer Levaxin. De får forhøyet fT3 og tåler ikke dette.
    Andre (som meg) tåler ikke 25µg Levaxin engang - jeg får symptomer som minner meg om "gamle dager"......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk n`Finn!

Etter at jeg skrev det overfor, fant jeg endel som både du og Anisa har skrevet som høres klokt ut. Jeg har begynt å lage et kartotek med pakningsvedlegg og kloke ord fra både her og andre nettsteder. Så slipper jeg å lure på hvpor jeg fant ting, og hva det egentlig sto. Det er helt tydelig at jeg er undermedisinert nå. Har lest at østrogen påvirker thyroxin, så legen skulle ikke ha satt ned dosen da jeg sluttet på østrogen. Var på en forestilling i forigårs, da følte jeg meg helt på siden av meg selv, tenkte at nå besvime rjeg snart. Og da hadde jeg trent og gått tur tidligere på dagen (det pleier aldri være noe problem, jeg trener mye!). Orket nesten ikke snakke, og fikk ikke med alt som skjedde på scenen heller. Så i går økte jeg thyroxinen med 50 mikrogr. I dag kjennes alt bedre. Men jeg er så lei av å våkne og føle meg trett! Jeg tenker at dersom jeg blir bedre av Armour, skal jeg forsøke å slutte på antidepressiva. Men jeg må ta en ting om gangen! Kanskje til sommeren?

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    111

Smile Sv: Gode råd for å dosere fra Levaxin til Armour?

Jeg har kjøpt meg boken " stop the thyroid madness " fra Janie A. Bowthorpe. Her er det mye mer info ang. Armour / Levaxin , erfaringer fra andre brukere og hvorfor dette ikke fungerer som man forhåper.
    Jeg startet med Armour den 28.02. i år. De første 2 dager var som en drøm, trodde nesten ikke at det kunne være sant. Følte meg så bra som jeg ikke hadde gjort på flere år allerede etter første pille , men så begynte det å bukte imot dag 3. Følte meg meget sliten og masse gamle symptomer. jeg er så heldig at jeg har veldig avansert testutstyr selv, så jeg sjekket med en gang om jeg skulle kutte ut armour igjen. Men, den tester fremdeles utmerket.
    I boken forteller også flere om samme fenomen. Om man i tillegg til hypothyreoisme også lider av adrenal fatigue, så må man først rette på sistnevnte og deretter starte om igjen på armour.
    testet my selv i dag for dhea, og det mangler, cortisol skal jeg ikke ha noe av som det ser ut. B- vitamin må jeg også fylle på .
    Har bestillt meg noen bøker til - også ang . adrenalin fatigue. jeg skal takle dette- og jeg vet jeg vil gjøre det.
    Det er bare litt slitsomt å måtte finne ut alt selv. Men det finns flotte bøker om dette på nettet ( kun fra USA selvfølgelig ) . Nettbokhandelen Capris som jeg nylig oppdaget har massevis av god faglitteratur på dette området.
    østrogen har jeg nektet fra starten av å ta. brukte stillpiller en liten stund, men nektet å bruke piller , bivirkningene er for grotesk for meg.
    Bruker " Womans- care " en progesteron krem som kan kjøpes på helsekosten og den er helt fenomenal til meg. Den takler div. kvinneproblemer på en utmerket måte og har 00 bivirkninger. Den er også flott å ta sammen med Armour. østrogen piller passer derimot ikke bra sammen med Armour.

Er glad for at så mange beretter om sine problemer, erfaringer. det hjelper godt å få med seg når det gjelder egenbehandling. Vi er da dessverre overlatt mye til oss selv - og må selv finne frem til den beste løsningen som gagner oss best.
    Gleder meg til å bli frisk - og jeg SKAL det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har lest på nettsiden til den boken stop the thyroid madness. Og rotet litt rundt i gamle innlegg her. Og lett andre steder på nettet. Tror jeg blir litt klokere for hver dag! Venter fortsatt på Armour. Nå har jeg det sånn at jeg blir verre for hver dag. I dag er jeg svimmel, klarer nesten ikke jobbe, skjelver, konsentrasjonsproblemer, føler at jeg ikke våkner i det hele tatt. Og sover som en stein om natta, tror jeg kunne sovet halve dagen også. Hvis det jeg tror stemmer om mine antagelser om det østrogenet jeg gikk på i over ett år nå, så har jeg altså levd i et angsth**** hele den tida på grunn av østrogenet! Og det er det ikke verd! Har knabba en B12 av min mann. Jeg ligger på 355, på B12, men det kan være for lavt. Jeg ba legen teste meg for binyreproblematikk, cortisol etc sist jeg var der. men neimen om jeg vet om det ble gjort! Jeg har vært hypo i minst atten år, men først nå har jeg begynt å nøste. Det kan jeg takke østrogenet for! Da angsten min forsvant med et knips, begynte jeg å forske. trodde først det var thyroxin, men jeg tror nå at det er østrogenet som er synderen. Vi har jo alle hørt om alle de andre kjente bivrkningene av østrogen. men at det også står angst, hvem tenker på det? I allefall ikke legen!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av queenie Vis post
    Jeg har kjøpt meg boken " stop the thyroid madness " fra Janie A. Bowthorpe. Her er det mye mer info ang. Armour / Levaxin , erfaringer fra andre brukere og hvorfor dette ikke fungerer som man forhåper.
    Jeg startet med Armour den 28.02. i år. De første 2 dager var som en drøm, trodde nesten ikke at det kunne være sant. Følte meg så bra som jeg ikke hadde gjort på flere år allerede etter første pille , men så begynte det å bukte imot dag 3. Følte meg meget sliten og masse gamle symptomer.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har lest på nettsiden til den boken stop the thyroid madness.
    Hej queenie og Vigdis

Her er i det mindste en artikel af Janie oversat (med tilladelse) til dansk efter bedste evne... Læs her: Stoffskifte. Armour for alle . Mener faktisk, at den indeholder en del info af den slags Vigdis efterlyser. Og lidt forklaring på queenies deroute efter Armour-start.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Takk Anisa. Den var kjempefin og lettforståelig! Jeg har lagret denne viktige informasjonen

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Vigdis, er det mulig å få greie på hvor du har bestilt Armour?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei Lisbeth

beklager at jeg ikke så denne før nå! n`Finn sendte meg en PM. Kanskje jeg kan videresende den til den som PM.

Jeg har fått Armour i dag. bestilte samme dag som je gfikk adressen. Skal begynne å teste ut i morgen...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Vigdis
    He, he, her lå den meldingen jeg ikke fant, så jeg sendte PM tilbake jeg. Takk i alle fall

Lignende tråder

1. Levaxin vs Armour
    Av Persa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 22-05-09, 21:12
  2. Fra levaxin til armour?
    Av resi i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 17
    Siste melding: 02-12-06, 01:20
  3. Gode grunner til å prøve ut Armour?
    Av nemo i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 25-04-06, 14:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker