Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard En ung mand med Graves?

Om denne unge mand har Graves ved jeg ikke. Men det tror jeg.....

Om morgenen i dag blev jeg vækket af en veninde, der på vegne af en af sine venner ville gerne vide om jeg kunne hjælpe med oplysninger og vejledning. Denne anden ven har en søn på 33 år, der igennem mange år efterhånden har haft et ringe liv med ustyrlige vredesanfald, aggressiv, humørsvingende, opsvilmet hals og udstående øjne osv.

Moderen fortalte, at lægerne har sendt manden hjem med recept på Thiamazol og en aftale til en ny blodprøve om nogle måneder. Lægerne bebudede at der er tale om hyperthyreose og den unge mand skulle først behandles med radiojod, og senere, hvis radiojod ikke virkede - med operation. Moderen var meget imod operationen, men ellers har hun ikke fået nærmere oplysninger om hvad der var galt og hvad var det for en sygdom hendes søn lider af. Hun er bare bekymret for, at hans øjne er udstående og det bliver de ved med mere og mere.

Søvndrukken har jeg svaret, at det lyder som et klokkeklart tilfælde af Graves og i så fald måtte manden være længe syg, da øjensymptomer først udvikler sig efter at man gå ubehandlet i længere tid. Så var mit humør nede og jeg blev vred ved tanken om de uansvarlige læger, der lod ham gå så længe med sygdommen. Jeg svarede dog, at uden "tal på bordet" er der ingen chance for at bedømme, hvor fremskreden er hans sygdom.

Jeg fik så besked på, at den unge mand var i behandling på en alternativ klinik før og at denne klinik måske lå inde med nogle blodprøveresultater. De ville prøve at få dem sendt til mig senere på dagen. Disse tal er så ankommet, men de kan ikke bruges til ret meget, mener jeg. Klinikken skriver bl.a.:

Vor fælles bekendt X har bedt mig om at maile nogle medicinske data vedr. Y.

Udskrift fra xxxxx Universitetshospital - i marts 2009:

TSH 1,33
    T4 58
    T3 1,64
    T3R 1,49

Det fremgik ikke, om der var tale om total eller frit. Øvrige parametre blev ikke meddelt. Hospitalet vedlagde en recept på Thiamazol og bad om en ny analyse i april 09. Svaret på denne kender jeg ikke.

Da jeg initialt satte Y på insulin dæmpende behandling forsvandt hans symptomer stort set "et mirakel". (...)

Jeg har ikke rigtigt kontakt til Y efter hans tilbagefald, men flere muligheder for justering - bl.a. T4, T3 invertering problematiken og hans tidligere forhøjede Anti TPO.

Jeg hører gerne, hvad du konkluderer. Den lægelige håndtering i Danmark af thyroidea problemer er langt fra optimal!

Jeg kan ikke konkludere så meget, da jeg ikke er læge. Men jeg har erfaring fra min egen sygdom og fra at følge med i alle skæbnerne her på forummet. Det er i udgangspunkt i disse mange erfaringer, at jeg har besvaret henvendelsen, jeg kopierer herind i næste indlæg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: En ung mand med Graves

Hej XX

Det er ikke meget at gå efter. Det er af en afgørende betydning at vide om tallene angiver frie værdier. De totale kan stort set ikke bruges til ret meget.

For at vide hvilken sygdomsfase den unge mand befinder sig i kan man ikke undværre resultat af anti-TPO og TRAS prøvene. Man kan sagtens have både Hashimoto`s og Graves samtidigt.

Jeg kan ikke (for øjeblikket pga. manglende oplysninger) sige andet, end iflg. den korte beskrivelse jeg har fået af X om hans adfærd, hans hals og hans øjne - at han i hvert fald skal grundigt udredes for Graves. Øjenproblemerne er kun delvis reversible forudsat at patienten befinder sig i den tidlige fase af sygdommen. Den tidlige fase af autoimmune sygdomme i thyreoidea bliver så godt som aldrig rettidigt opdaget da det ikke er kotyme at kontrollere for anti-TPO og TRAS før patienterne er allerede så syge, at de kan nærmest konstateres kronisk syge ved det blotte øje.

Skal jeg sætte mit lid til min erfaring - ville det slet ikke undre mig, hvis denne patient, efter mange år med sygdommen (hvilket jeg mener er sandsynligt hos denne patient), allerede har udviklet binyreinsufficiency, der yderligere forværrer hans tilstand nu tillige med, at den dag han udvikler behandlingsinduceret hypothyreose - vil behandlingen med syntetisk eller thyroid USP medicinering ikke virke efter hensigten. Tværtimod, vil behandlingen, efter en midlertidig bedring, opleves som forværrende - ikke afhjælpende.

Dette er endnu en graverende og klassiske fejl begået af skolemedicinske læger, der plejer enten at sende de syge til en Synachtentest eller nøjes med en almindelig blodprøve og erklærer at da patienten ikke har Addisons er patientens binyrer i skønneste orden. Og så ser vi efterfølgende den klassiske behandling, der i forvejen ikke er supereffektiv, bliver endda virkningsløs da lægerne vægrer sig mod at erkende at binyrebarken hænger tæt sammen med thyreoidea, som ikke kan behandles uden at det første understøttes.

Den mest pålidelige fremgangsmåde til bedømme patientens aktuelle binyrefunktion er en spytprøve udtaget af patienten selv fire gange: morgen (før man kommer ud af sengen), formiddag, eftermiddag og aften. Jeg ved at en del af de "uregerlige" patienter i Norge modtager et testkit fra et privatlab, de returnerer og derfra bliver det sendt til Genovadiagnostic for analyser. Om Danske patienter har samme mulighed ved jeg ikke.

Lad mig lige sige det på denne måde: de fleste heldige udfald på behandlingen for fremskredne sygdomme i thyreoidea jeg har set i Danmark og Norge, er sket for patienterne der selv har overtaget ansvaret for beslutninger truffet i forhold til behandling af deres sygdomme. Det handler ikke om at hævde sig, men om at beskytte sig mod sygdommens forværring som følge af uvidenheds-baseret behandling. Det er patienterne der insisterer på at blive anerkendt og respekteret som medaktørerne, og som ikke viger tilbage for at afvise deres lægers behandling/anvisninger, såfremt de ikke kan bekræftes af patienternes eget research, idet de bevidste patienter er klar over, at største parten af skolemedicinsk tyhreoidebahandlinger hviler på lægernes overbevisninger, tro samt en blind fokus på TSH. Ikke på videnskab, men på ghost-videnskabeligt materiale tilvejebragt via lægemiddelindustrien.

Alle de øvrige patienter jeg kender til, er ikke så heldige og lever, som regel underbehandlede, da lægerne fokuserer på TSH og ikke på klinikken. Om Y kommer til at høre til den ene eller anden gruppe er ikke til at vide. Det kommer meget an på hvor ødelagt han allerede er af sin sygdom og hvor meget han selv er villig til at lære om den. Det er i hvert fald sikkert, at han er nu kronisk syg og det forbliver han resten af sit liv. Det er behandlingen for hans nuværende sygdom (Graves?) der vil medføre udviklingen af den næste sygdom - hypothyreose.

Han har chance for at få sin sygdom under kontrol i så høj en grad, at han kan få et rimeligt og tilfredsstillende liv. Men det afhænger af hans egen indstilling, viljen til at overtage hovedansvaret for sig selv, og af heldet til at komme under vingerne på en kompetent endokrinolog, der ikke ligger for stramt i de faglige kollegiale tøjler. Mig bekendt har vi ingen orthomolekylære indremedicinere i Danmark.

1. Havde han været min søn, ville jeg først og fremmest straks kontrollere hans binyrer ved spytprøver og i bekræftende fald følge op på resultater med en lavdosis binyrestøtte ved hydrocortison iflg. anvisninger i "Safe Uses of Cortisol" af William McK Jeffries. https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8350

2. Jeg ville sætte ham på en permanent og ubetinget kostomlægning til LCHF for at dæmpe hans løbske immunitet generelt (det er derfor at din insulin-undertrykkende behandling har vist så stor effekt).

3. Så er det amalgamsanering. Total udelukkelse af fluor i tandpleje og tandhygiejne samt teflon i husholdning + tedrikning.

4. Udelukkelse af enhver form for kolesterolsænkende medicinering (angriber binyrerne, der består for en stor del af kolesterol + kolesterol er en hormonbærer). Forhøjet kolesterol er ganske almindeligt forekommende ved thyreoideasygdomme. Falder "af sig selv" når sygdommen kommer under kontrol og stabiliserer sig på et tilfredsstillende niveau. Behandling (statiner m.v.) forværrer thyreoideasygdomme.

5. Massivt tilskud af C-vitamin (binyrer er kroppens største forbruger af C-vitamin + sætter CRP-tallet ned).

6. Spirulina permanent til alle måltider (ekstremt antiinflammatorisk)

7. Ashwagandha 3 gange dagligt MELLEM måltiderne (kraftigt binyreunerstøttende + antiinflamatorisk) i 3-6 måneder, senere halvdosis vedligeholdende

8. D3-vitamin og K2-vitamin idet de er meget tæt forbundet, ikke mindst ved mangeltilstande + altid er i underskud ved autoimmune sygdomme i thyreoidea.

9. Økologiske fedtstoffer i kosten er nødvendige (uhomogeniserede!! - Bemærk at f.eks. Arlas "økologiske" mælkeprodukter er homogeniserede. Idet det trænger uspaltet fra tarmene til blodet, overstimulerer homogeniseret fedt kroppens autoimmunitet) animalske og uraffineret kokosolie (pga. indholdet af laurinsyre, der ellers kun findes i modermælken). Lecithin-granulat til alle hovedmåltider (hindrer lipid-aflejringer i blodårer). Kost-filosofien: "fedtfattigt" er direkte sundhedsskadeligt for thyreoideapatienter og, paradoksalt nok, forøger yderligere kolesteroltallet/CRP-tallet hos thyreoideasyge.

10. Undgå saltfattig kost, salt er livsnødvendig for binyrer (for binyrestøtte) og saltmangel direkte skader binyrebarken. Til formålet undgå saltprodukter med kaliumchlorid sam med antiklumpnings-tilsætninger.

11. Skærpet opmærksomhed på jod i kosten og kosttilskud (inkl. i salttilsætning), der ikke tåles af patienter med autoimmun thyreoideasygdom, paradoksalt nok.

Ingen af disse regimer interferer med nogen form for lægebehandling for sygdom i thyreoidea.

Alle disse regimer tjener til at sætte en effektiv dæmper på kroppens autoimunnitet og kan i sig selv betydeligt forøge patientens livskvalitet. Men den vigtigste fordel opnår man for den lægebehandling, patienten sættes i efterfølgende, uanset hvilken behandling det bliver. Alle former for lægebehandling for thyreoideasygdomme vil vinde ved, at kroppens autoimmunitet ikke yderligere trigges af skadelige kostvaner. Udelukkelse af disse vil også medvirke til et bedre billede af patientens egentlige thyreoideatilstand - uforstyrret af autoimmune reaktioner på andre udløsere.

Jeg beklager at jeg ikke kan hjælpe mere end med mine sure opstød. Men hvis Y tilmelder sig vores forum https://www.stofskifteforum.dk - vil han derigennem kunne stille spørgsmål til andre i samme situation og derigennem få støtte til at vurdere egen tilstand tillige med at kunne lære forstå sygdommen samt forstå lægernes forslag i fremtiden. At han er ikke alene bekræftes af over en million unikke besøg på websitet.

Der ligger masser af nyttigt info samlet fra hele verden. Websitet er helt uafhængig af patientforeninger, lægestanden og medicinalindustri.

Med venlig hilsen

P.S. Til vores fælles bekendt X: Bemærk at punkterne 1-11 er ikke forslag til behandling. Jeg kan ikke behandle. Jeg er ikke læge. Men jeg kan fortælle hvad jeg ville have gjort hvis det var min søn eller ven. Jeg beskriver udelukkende hvad der skal til for at kroppen selv kan håndtere sygdommen bedre + hvad der skal til at forøge effekten af lægebehandling, uanset behandlingens art. At patienten kan opleve en vidunderlig bedring som følge af disse tiltag - betyder på ingen måde at sygdommen er væk. Så snart patienten bliver overmodig og enig med sig selv, at "nu kan det være nok" og han/hun ikke længere vil undværre sin lasagne, pasta, kager eller søndagsrundstykker med syltetøj, vender alle symptomer frygteligt tilbage.

Så kompetent lægebehandling skal der til, uanset hvad.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: En ung mand med Graves?

Udskrift fra xxxxx Universitetshospital - i marts 2009:

TSH 1,33
    T4 58
    T3 1,64
    T3R 1,49

Det fremgik ikke, om der var tale om total eller frit. Øvrige parametre blev ikke meddelt. Hospitalet vedlagde en recept på Thiamazol og bad om en ny analyse i april 09.
    Hmm... Når patienten kommer fra hospitalet i marts med en recept på thyreostatika i hånden og med et TSH på kun 1,33 så kan han ikke have været i behandling med thyreostatika forinden - eller, hvis det var han - er hans THS muligvis falskt sænket af et af TRAS-antistofferne?

Uden TRAS-prøve kan man faktisk ikke være sikker på, om patienten i virkeligheden fortsat er hyperthyreot eller netop ikke. Graves sygdom kan forårsages af tre forskellige TRAS-antistoffer, og nogen af dem kan sænke TSH så det viser hyper, mens patienten i virkeligheden allerede er kommet i fasen hypo. Jeg har oplevet adskillige patienter, på denne måde diagnosticeret forkert med hyperthyreose og komme i behandling med antithyroide lægemidler, hvorved deres, i forvejen lave stofskifte blev undertrykt yderligere, til de blev endnu mere syge end de var i forvejen. http://thyroid-disorders.suite101.co..._function_test

Det er den slags problemer, som kan opstå når patienterne ikke får udleveret kopier af alle deres testresultater, så de selv kan gå tilbage og holde øje med sygdommens udvikling. Det er derfor, at folk her på forummet opfordres altid til at forlange kopier af alle deres prøveresultater udleveret.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo svært viktig med TRAS prøver i denne behandlingen.
    TRAS-prøver reflekterer jo behandlingsresultatet. Altså effekten av Thyreoistatikaen.

I motsetning til anti-TPO, vil TRAS-prøvene avspeile behandlingsresultatet.
    Thyreoistatika tvinger kjertelen til å produsere uvirksom thyroxin, så på ett eller annet tidspunkt vil pasienten få for lite stoffskiftehormoner - altså få for lavt stoffskifte. Det er derfor avgjørende også å ta de vanlige hormonprøvene samtidig.

Det er et avgjørende punkt i behandlingen.
    Og det er når antistoffene er borte. Man fortsetter med thyreoistatika til disse er borte, og hvis man får for lavt stoffskifte får man også Levaxin.
    Så kaldt "Block and replace" behandling.

Når antistoffene er borte, prøver man å senke stoffskiftet såpass at TSH stiger, og på den måten gjennvinnes styringen med kjertelen.
    Det punktet oppfatter mange som en helvetesuke (les måned)- men det må til.

Jeg forstår ikke at man blir overlatt til seg selv et øyeblikk i denne behandlingen.
    Man bør ha tett kontakt med behandlermiljøet - ikke bare for behandlingen i seg selv.
    Den psykiske belastning slik endring medfører er vansklig for svært mange.
    Ikke så merkelig, vel ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

man trenger hyppigere oppfølgning enn en time om noen måneder frem i tiden!

Jeg lurer på om denne blodprøven er tatt etter noen uker på antithyreoidale medisiner.

Lignende tråder

1. Ny, med Graves
    Av manzana i forumet Graves sykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 16-05-08, 14:25
  2. Nyoppdaget Graves
    Av jola i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 10-04-08, 20:31
  3. Graves tanker
    Av Tone i forumet Graves sykdom
    Svar: 22