Viser søkeresultater 1 til 10 av 49
Hybrid View
-
23-09-09, 22:55 #1
Sv: Hva venter meg?
Ja - absolutt !
Jeg skjønner godt at du spør Rita. Mye forvirring om dette.
Stoffskiftet foregår jo inne i de 1000 celler.
Blodprøver - som jo villedende kalles stoffskifteprøver - måler ikke stoffskiftet !
Det er en tilsnikelse av dimensjoner å kalle dem så.
I dag regner man TRH TSH fT4 fT3 anti-TPO TRAS som stoffskifteprøver.
Det er liksom stopp der !
Hvorfor er ikke feks SHBG og totalkolesterol med ? De varierer likemye med stoffskiftet de ! Og mange flere gjør det.
fT4 er en mengdeprøve. En prøve man tar for å se hvor mye kjertelen produserer. Den kan ikke fortelle om kjertelen er syk, men er verdien lav må man jo finne ut hvorfor.
I de fleste tilfeller er kjertelen syk - det kan anti-TPO fortelle noe om.
Men i noen tilfeller kan det være en av en rekke sjeldne sykdommer og mangeltilfeller som gjør det.
Og 11 er selvfølgelig lavt når området er 10-20 ! Derom ingen tvil.
Det såkaldte normalområdet er dannet av antat friske mennsker i alle livets faser. I korte perioder viser det seg at noen kan ha 10. I korte perioder altså !
Om det vedvarer er det selvfølgelig noe feil som det må forskes på.
Om ikke legen forstår dette, så tror jeg faktisk at en bør bytte. Det er ikke pasientens oppgave å utdanne leger. De får klare dette selv.
Så skal det tas forbehold.
Normalområdene er forskjellige på de forskjellige laboratoriene. Noen har 8-18 andre kan ha 12-22.
Samme prøve sendt til to labber vil altså komme til bake med to resultater og må tolkes ut fra det normalområde det er analysert under.
De er altså ikke sammenliknbare.
Få med dere prøvearket hjem - si dere husker så dårlig å vil se på resultatene i ro og fred.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-09-09, 23:06 #2
Sv: Hva venter meg?
Jeg fikk utskrift fra siste som ble tatt i sommer, skjønner ikke så mye av det,men leser og forstår mer og mer,du er flink til å forklare.
Jeg var på tirsdag og tok nye prøver da mitt ST4 var gått fra 16,5-13,1 på 3 mnd- så jeg er spent nå på disse svarene. Jeg har sagt fra at jeg vil ha kopier heretter for å sjekke selv, om de blir sur så bryr jeg meg ikke. Det er min rett å få innsyn!
Nå er jeg rimelig lei av å kjempe meg frem blant leger, og jeg må høre om de har tatt denne anti TPO- for jeg vet ikke hva det heter på arket her, om det står anti TPO.
Jeg kommer altså ikke til å gi meg før jeg kommer til endokrinolog.
Jeg har symptomer på stoffskifte sykdom, men legen tror jeg er i overgangsalderen,tidlig.
Jeg mener jeg ikke er det.
Jeg fryser konstant,hele tiden-var i Spania,satt med ullpledd(!!!!) i 27 varmegrader!
Jeg har ekstremt tørr hud,hodepine, angst/depresjon, total utmattelse,lav libido,svimmel,skjelver i hele jroppen, hjertebak, smerter i brystet,menstruasjonsforstyrrelser,eier ikke matlyst -for å nevne noe.
Da skal det bli spennende å høre resultatet på fredag ,hvis de har fått dem til da, for å se hvordan det ligger an. Men, jeg kan si såpass, jeg føler meg syk!
Jeg orker ikke tenke på alt jeg burde ha gjort,for jeg eier ikke energi! Jeg er så svak i muskler, spurte lege en gang om jeg hadde muskelsvinn,for jeg skalv i bena da jeg gikk. Er jo ikke normalt for en 40 åring!
-
24-09-09, 11:11 #3
Sv: Lavt stoffskifte? Usikker
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-09, 07:48 #4
Ringte nettopp og fikk vite at prøvene er fine,T4 er på 17 (opp fra 13)og TSH er på 2,3(opp fra 1,4) så da er det nok ikke stoffskiftet. Anti -TPO visste ikke lab damene hva var for noe,så legen må ringe meg på mandag..
Skuffet er jeg jo fordi jeg fremdeles er syk.
Nei, ikke vet jeg hva jeg skal gjøre, skal hente kopi av prøven til mandag.
-
25-09-09, 09:40 #5
Blodverdier ligger jo fast, og tolkinger skal man alltid overprøve selv !
Også den jeg gjør nå !
Det finnes ikke stoffskifteprøver (altså prøver av stoffskiftet)
Man kan tolke mengdeprøver, men er da helt nødt til å bygge på at de ANDRE ikke tatte prøver er iorden.
Så kan man heller ikke si allverden om ett enkelt prøvereultat.
Som dette, men her har man iallfall 2 prøver med en tidsdifferanse å kunne bygge noe på.
Det gjør man ikke her.
Men hvis jeg skal forsøke, så vil jeg jo først se at her er det, eller kan være betydelig turbulens. Resultatene spriker og variasjonen er u-logisk.
Det er jo sånn at når fT4 stiger, så faller TSH (og omvendt), men det er en tidsforsinkelse inne i bildet her, og den er ulik for disse to prøvene.
Det betyr at hormonene ikke er i balanse på måletidspunktene.
Dette vil kreve nye prøver for å kvalitetssikre tolkingen.
Jeg syns - at det er helt i tåka å komme med en slik tolking som at alt er iorden !
For all del : Det kan være iorden - men disse prøveresultatene kan ikke tolkes dit hen.
At man i en slik ustabil situasjon velger å la være å ta en anti-TPO er særlig u-forstålig for meg.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-09-09, 13:16 #6
Takk for svar N`Finn. Jeg er rimelig oppgitt,men jeg sa jeg ville ha denne prøven som de der inne ikke hadde hørt om(labaratoriet) så legen skulle ringe meg på mandag. Denne SKAL jeg ha og jeg vurderer å bestille time hos Oftebro.All den tid jeg er såpass syk og har bare blitt verre ,så kan ikke jeg fatte at alt er i orden.. Er jo nesten litt utrolig at de som jobber med blodprøver ikke visste hva anti-TPO er..
Jeg gir meg ikke nå uansett,jeg ser jo jeg blir verre..
-
25-09-09, 19:10 #7
Husker ikke om jeg har tipset deg om denne, men her er den :
http://www.furst.no/bb/index6.html
Finn prøven du lurer på i v.kolonne og d.klikk på den, så kommer det opp info og kanskje også videre klikkbare linker.
Lista er alfabetisk, men overse de første bokstavene da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Kanskje lavt stoffskifte?
Av Sharah i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 22-02-11, 14:30 -
Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 14-06-10, 14:40 -
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå
Av Shanita i forumet Lavt stoffskifteSvar: 87Siste melding: 17-05-08, 14:33 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53

Svar med sitat

Bokmerker