Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
23-09-09, 22:55 #5
Sv: Hva venter meg?
Ja - absolutt !
Jeg skjønner godt at du spør Rita. Mye forvirring om dette.
Stoffskiftet foregår jo inne i de 1000 celler.
Blodprøver - som jo villedende kalles stoffskifteprøver - måler ikke stoffskiftet !
Det er en tilsnikelse av dimensjoner å kalle dem så.
I dag regner man TRH TSH fT4 fT3 anti-TPO TRAS som stoffskifteprøver.
Det er liksom stopp der !
Hvorfor er ikke feks SHBG og totalkolesterol med ? De varierer likemye med stoffskiftet de ! Og mange flere gjør det.
fT4 er en mengdeprøve. En prøve man tar for å se hvor mye kjertelen produserer. Den kan ikke fortelle om kjertelen er syk, men er verdien lav må man jo finne ut hvorfor.
I de fleste tilfeller er kjertelen syk - det kan anti-TPO fortelle noe om.
Men i noen tilfeller kan det være en av en rekke sjeldne sykdommer og mangeltilfeller som gjør det.
Og 11 er selvfølgelig lavt når området er 10-20 ! Derom ingen tvil.
Det såkaldte normalområdet er dannet av antat friske mennsker i alle livets faser. I korte perioder viser det seg at noen kan ha 10. I korte perioder altså !
Om det vedvarer er det selvfølgelig noe feil som det må forskes på.
Om ikke legen forstår dette, så tror jeg faktisk at en bør bytte. Det er ikke pasientens oppgave å utdanne leger. De får klare dette selv.
Så skal det tas forbehold.
Normalområdene er forskjellige på de forskjellige laboratoriene. Noen har 8-18 andre kan ha 12-22.
Samme prøve sendt til to labber vil altså komme til bake med to resultater og må tolkes ut fra det normalområde det er analysert under.
De er altså ikke sammenliknbare.
Få med dere prøvearket hjem - si dere husker så dårlig å vil se på resultatene i ro og fred.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Legen min sier at par definisjon er jeg ikke syk.
Av Hassan i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 13Siste melding: 16-04-12, 21:58 -
Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Av tussemaja i forumet Lavt stoffskifteSvar: 82Siste melding: 11-02-12, 15:08 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...
Av Sharah i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 12Siste melding: 11-06-11, 13:19 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09

Svar med sitat
Bokmerker