Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
23-09-09, 07:40 #1
"Litt lavt stoffskifte" sier legen. Hva venter meg?
Jeg har aldri vært en spesielt aktiv, «hyper» jente, og ofte hatt problemer med vekten. Men de siste 2-3 månedene har jeg følt meg unormalt slapp, ikke orket noenting utenom å gå på sommerjobben/skolen, eventuelt kanskje tvinge meg på trening etterpå. Gått utover det sosiale, over egen mentale helse, og ryddigheten i hjemmet.. Var hos legen nylig, og fikk målt jernnivå og stoffskifte. Fikk brev igår og tenkte «Jaja, det er sikkert jernmangel».. Ble derfor litt satt ut når beskjeden fra legen er «Litt lavt stoffskifte. Bestill ny time om 1-2 mnd for nye prøver».
Begynte jo da å søke litt rundt på nettet hva lavt stoffskifte egentlig innebærer, og hva verdiene på prøvene mine betyr. Har disse verdiene:
S-TSH: 2,1 (ref.verdi 0,2-4,0)
S-Fritt T4: 10,4 (ref.verdi 11,0-23,0)
S-Fritt T3: 5,6 (ref.verdi 3,5-6,5)
Det er da T4 som er i laveste laget. Hva betyr dette, og hva kan jeg forvente når jeg skal tilbake for nye prøver? Hva kreves for å få en hypotyreose-diagnose?
Hos Norsk Thyreoideaforbund kommer jeg over denne smørbrødlisten av symptomer, og føler meg helt hypokondrisk når jeg ser hvor mange av dem som stemmer:
Aldri uthvilt (Utrolig sliten, orker ikke rydde, lage mat, henge opp tøy osv)
Hes og uklar stemme
Ukonsentrert
Vektøkning til tross for dårlig appetitt (Har ikke gått opp i vekt, men til tross for mye trening og fokus på kosthold har jeg det siste året heller ikke gått NED i vekt!)
Glemsk
Forstoppelse eller treg mage
Fryser (Har alltid vært kjent som en frossenpinn, men dette har ikke forverret seg i det siste)
Søvnforstyrrelser (Våkner gjerne i 5-tiden om morgenen og sliter med å sovne igjen)
Hovne fingrer og ben - dette er kanskje det eneste symptomet jeg IKKE kjenner meg igjen i, men har ofte «trøtt», slitne bein
Hyppige humørsvingninger
Håravfall, tørt og livløst hår
Depresjon, nedstemthet (Men vet ikke om dette kommer indirekte av at jeg er så sliten, og går og bekymrer meg for hva som feiler meg)
Tørr hud
Nedsatt eller ingen kjønnsdrift (Heldigvis ikke det største problemet så lenge man er singel
)
I tillegg nevner en venninne som har hypotyreose at det er vanlig å ha «tannmerker» på siden av tungen pga hovenhet, og slike merker har jeg. Andre symptomer jeg sliter med er at jeg har «pollenkløe» i øynene, veldig plagsomt (vet ikke om dette har noe med stoffskiftet å gjøre), og at jeg er mye tørr i munnen (føler meg hele tiden tørst), og at jeg har småblødninger (bruker p-ring, gjort det i 6-7 år og aldri hatt problemer med det før de siste månedene).
Ellers har jeg mye tett nese og er utsatt for hyppige bihulebetennelser. Sliter også en del med at forkjølelser utvikler seg til bronkitter som blir sittende i månedsvis... Vet ikke om dette er av betydning, men tenkte det var greit å nevne...
Burde jeg belage meg på å innse at jeg sannsynligvis vil få en hypotyreose-diagnose? Eller er det jeg som legger for mye i «vanlige» symptomer som mange opplever når de er inne i en stresset periode? Hvordan stilles diagnosen? Kan man forvente god effekt av behandling? Blir deprimert nok ved å tenke på at jeg må leve som dette i minst 1-2 mnd frem til nye prøver, om ikke jeg må belage meg på at det kan være kronisk...
Føler meg litt liten og sårbar her jeg sitter, utrolig at ett enkelt lite brev kan gi så store følelsesmessige påkjenninger...
-
23-09-09, 10:13 #2
Sv: Hva venter meg?
Hei linnea.
Leit å høre at du har problemer. Husker min første beskjed etter årevis med legebesøk, og jeg ante ikke noe om hva det betød. Lavt stoffskifte ?
Og da var det jo naturlig å spørre legen - som heller ikke kunne svare !
Jeg var svekket etter mange år som u-behandlet og hadde ikke forstått heller....
Innledningsvis vil jeg rådfe deg til å stole på hva du føler og gjøre det beste for å formidle dette til behandlerapparatet. Vi har ofte vansker med å nå fram der.
Det gjelder også råd fra andre. Vurder om det passer for deg !
Det eneste jeg trur passer alle, er å utdanne seg så godt det går i sin egen sykdom.
Da var du hva dem driver med, da vet du om det er rett.
Og om jeg skal prøve på en forklaring, så er det så omfattende at det blir bare overskrifta.
Stoffskiftet er noe som skjer inne i alle cellene i kroppen. Stoffskiftehormonet trenger inn gjennom cellveggens receptor og vel inne i cellen åpner det for oxygentilgangen slik at forbrenningen kan starte.
Dermed er hele kroppen påvirket om dette er feil. Hva man synes er verst, og velger å fortelle om, er jo individuellt. Mange av symptomene har vi jo også felles med andre sykdommer.
Når forbrenningen starter så trengs det næring, det vil si fett som leveren omdanner til karbohydrat. Lavt stoffskifte har derfor lavt forbruk av fett.
Kroppstemperaturen er også lav.
Mål med det samme du våkner om morgenen og merk deg verdien.
Denne skal normaliseres når du mottar en behandling som virker.
Kroppens lager av stoffskiftehormoner er i blodet.
Hormonet T4 fester seg til et blodprotein (TBG) og (det heter T4 fordi det har 4 stk. jodatomer. De som har 3 heter T3 osv)
Og all T4 er produsert av kjertelen.
Men kroppen bruker ikke T4 - ikke før den har laget T3 av den.
For det er T3 som er kroppens stoffskiftehormon.
Selve stoffskiftet kan altså ikke måles i blodet, men men kan måle antall stoffskiftehormoner som er på lager. Den målingen heter fritt T4.
Når denne er lavere enn den har pleidd å være, blir man slapp og drar på seg symptomer jo lengere man går med det.
Statistikken viser at over 90% får lavt stoffskifte fordi kjertelen får en betennelse som ødelegger den. Det finnes ikke botemidler mot betennelsen, og legene lar den bare brenne ut - noe som tar noen år.
I den tia vil stoffskiftet gradvis bli lavere og lavere.
Det finnes blodprøver som kan detektere den betennelsen.
Den mest brukte heter anti-TPO.
Betennelsen startes av at kroppens immunforsvar misstar kjertelen for å være fientlig og starter tilintetgjøreslesprosessen. Den kalles auto-immun, fordi man ikke vet hvorfor eller hvordan den starer.
Denne prøven er jo meget viktig å få tatt !
Lavt stoffskifte (som prøven viser at du har) kan ha mange årsaker.
Oftest er det denne immunfeilen som er årsaken, men man må jo være dønn sikker før man starter med å tilføre kroppen kunstige hormoner.
Diagnosen stilles etter en samlet vurdering av forelagte prøver.
feks. vil en positiv anti-TPO + fT4 under 11 gi diagnosen hypothyreose.
For å bidra til den allmenne forvirring, så er hypothyreose ikke en ekte diagnose. Den betyr bare at kjertelen har en underfunksjon.
Det er egentlig ingen sykdom, men et syndrom (en tilstand) som fører til en rekke sykdommer.
Men det er ikke så viktig.
Det jeg mener er viktig for deg akkurat nå, er å få en utredning av spesialist (endokrinolog)
Men legen din kan jo ta den anti-TPO prøven da. Og da vet man jo mer.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-09-09, 19:37 #3
Wow, tusen takk for at du tok deg tid til å skrive et så utfyllende svar! Ble i det minste _litt_ klokere av det

Skal så absolutt be legen om å få tatt den anti-TPO-prøven du snakker om når jeg skal tilbake dit om en måneds tid, og høre hva han har å si om hva vi gjør videre.. Og evt be om henvisning til endokrinolog...
Er det noen som har noen tips til hvordan man kan mestre hverdagen best mulig i mellomtiden? Jeg studerer, og kjenner jeg sliter med å komme meg gjennom hverdagen nå. Har ikke overskudd nok til å lese så mye som jeg bør gjøre, langt mindre huske det jeg har lest, og begynner å bekymre meg for hvordan det skal gå på alle eksamenene og semesteroppgavene som ligger foran meg..
-
23-09-09, 22:25 #4
-
23-09-09, 22:55 #5
Ja - absolutt !
Jeg skjønner godt at du spør Rita. Mye forvirring om dette.
Stoffskiftet foregår jo inne i de 1000 celler.
Blodprøver - som jo villedende kalles stoffskifteprøver - måler ikke stoffskiftet !
Det er en tilsnikelse av dimensjoner å kalle dem så.
I dag regner man TRH TSH fT4 fT3 anti-TPO TRAS som stoffskifteprøver.
Det er liksom stopp der !
Hvorfor er ikke feks SHBG og totalkolesterol med ? De varierer likemye med stoffskiftet de ! Og mange flere gjør det.
fT4 er en mengdeprøve. En prøve man tar for å se hvor mye kjertelen produserer. Den kan ikke fortelle om kjertelen er syk, men er verdien lav må man jo finne ut hvorfor.
I de fleste tilfeller er kjertelen syk - det kan anti-TPO fortelle noe om.
Men i noen tilfeller kan det være en av en rekke sjeldne sykdommer og mangeltilfeller som gjør det.
Og 11 er selvfølgelig lavt når området er 10-20 ! Derom ingen tvil.
Det såkaldte normalområdet er dannet av antat friske mennsker i alle livets faser. I korte perioder viser det seg at noen kan ha 10. I korte perioder altså !
Om det vedvarer er det selvfølgelig noe feil som det må forskes på.
Om ikke legen forstår dette, så tror jeg faktisk at en bør bytte. Det er ikke pasientens oppgave å utdanne leger. De får klare dette selv.
Så skal det tas forbehold.
Normalområdene er forskjellige på de forskjellige laboratoriene. Noen har 8-18 andre kan ha 12-22.
Samme prøve sendt til to labber vil altså komme til bake med to resultater og må tolkes ut fra det normalområde det er analysert under.
De er altså ikke sammenliknbare.
Få med dere prøvearket hjem - si dere husker så dårlig å vil se på resultatene i ro og fred.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-09-09, 23:06 #6
Jeg fikk utskrift fra siste som ble tatt i sommer, skjønner ikke så mye av det,men leser og forstår mer og mer,du er flink til å forklare.
Jeg var på tirsdag og tok nye prøver da mitt ST4 var gått fra 16,5-13,1 på 3 mnd- så jeg er spent nå på disse svarene. Jeg har sagt fra at jeg vil ha kopier heretter for å sjekke selv, om de blir sur så bryr jeg meg ikke. Det er min rett å få innsyn!
Nå er jeg rimelig lei av å kjempe meg frem blant leger, og jeg må høre om de har tatt denne anti TPO- for jeg vet ikke hva det heter på arket her, om det står anti TPO.
Jeg kommer altså ikke til å gi meg før jeg kommer til endokrinolog.
Jeg har symptomer på stoffskifte sykdom, men legen tror jeg er i overgangsalderen,tidlig.
Jeg mener jeg ikke er det.
Jeg fryser konstant,hele tiden-var i Spania,satt med ullpledd(!!!!) i 27 varmegrader!
Jeg har ekstremt tørr hud,hodepine, angst/depresjon, total utmattelse,lav libido,svimmel,skjelver i hele jroppen, hjertebak, smerter i brystet,menstruasjonsforstyrrelser,eier ikke matlyst -for å nevne noe.
Da skal det bli spennende å høre resultatet på fredag ,hvis de har fått dem til da, for å se hvordan det ligger an. Men, jeg kan si såpass, jeg føler meg syk!
Jeg orker ikke tenke på alt jeg burde ha gjort,for jeg eier ikke energi! Jeg er så svak i muskler, spurte lege en gang om jeg hadde muskelsvinn,for jeg skalv i bena da jeg gikk. Er jo ikke normalt for en 40 åring!
-
24-09-09, 12:18 #7
Skrev et svar til deg her jeg Rita, og jeg så at det kom inn.
Nå er det borte ?
Neida !
Men har du samme innlegget to steder ?
Svaret mitt ligger på det andre stedet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-09, 13:15 #8
Hmm,det må jeg sjekke-mulig jeg er en smule forvirret:P
-
24-09-09, 13:28 #9
I så fall er du ikke alene omd det Rita
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Legen min sier at par definisjon er jeg ikke syk.
Av Hassan i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 13Siste melding: 16-04-12, 21:58 -
Jeg har "alle" symptomer på lavt stoffskifte, men legen sier prøvene mine er bra.
Av tussemaja i forumet Lavt stoffskifteSvar: 82Siste melding: 11-02-12, 15:08 -
Legen sier jeg er OK
Av kurt i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 33Siste melding: 25-06-11, 07:16 -
Legen sier jeg er frisk, men gir meg likevel Levaxin...
Av Sharah i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 12Siste melding: 11-06-11, 13:19 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09
Svar med sitat

Bokmerker