Hei linnea.
Leit å høre at du har problemer. Husker min første beskjed etter årevis med legebesøk, og jeg ante ikke noe om hva det betød. Lavt stoffskifte ?
Og da var det jo naturlig å spørre legen - som heller ikke kunne svare !
Jeg var svekket etter mange år som u-behandlet og hadde ikke forstått heller....

Innledningsvis vil jeg rådfe deg til å stole på hva du føler og gjøre det beste for å formidle dette til behandlerapparatet. Vi har ofte vansker med å nå fram der.
Det gjelder også råd fra andre. Vurder om det passer for deg !
Det eneste jeg trur passer alle, er å utdanne seg så godt det går i sin egen sykdom.
Da var du hva dem driver med, da vet du om det er rett.

Og om jeg skal prøve på en forklaring, så er det så omfattende at det blir bare overskrifta.
Stoffskiftet er noe som skjer inne i alle cellene i kroppen. Stoffskiftehormonet trenger inn gjennom cellveggens receptor og vel inne i cellen åpner det for oxygentilgangen slik at forbrenningen kan starte.
Dermed er hele kroppen påvirket om dette er feil. Hva man synes er verst, og velger å fortelle om, er jo individuellt. Mange av symptomene har vi jo også felles med andre sykdommer.

Når forbrenningen starter så trengs det næring, det vil si fett som leveren omdanner til karbohydrat. Lavt stoffskifte har derfor lavt forbruk av fett.
Kroppstemperaturen er også lav.
Mål med det samme du våkner om morgenen og merk deg verdien.
Denne skal normaliseres når du mottar en behandling som virker.

Kroppens lager av stoffskiftehormoner er i blodet.
Hormonet T4 fester seg til et blodprotein (TBG) og (det heter T4 fordi det har 4 stk. jodatomer. De som har 3 heter T3 osv)

Og all T4 er produsert av kjertelen.
Men kroppen bruker ikke T4 - ikke før den har laget T3 av den.
For det er T3 som er kroppens stoffskiftehormon.

Selve stoffskiftet kan altså ikke måles i blodet, men men kan måle antall stoffskiftehormoner som er på lager. Den målingen heter fritt T4.

Når denne er lavere enn den har pleidd å være, blir man slapp og drar på seg symptomer jo lengere man går med det.

Statistikken viser at over 90% får lavt stoffskifte fordi kjertelen får en betennelse som ødelegger den. Det finnes ikke botemidler mot betennelsen, og legene lar den bare brenne ut - noe som tar noen år.
I den tia vil stoffskiftet gradvis bli lavere og lavere.

Det finnes blodprøver som kan detektere den betennelsen.
Den mest brukte heter anti-TPO.
Betennelsen startes av at kroppens immunforsvar misstar kjertelen for å være fientlig og starter tilintetgjøreslesprosessen. Den kalles auto-immun, fordi man ikke vet hvorfor eller hvordan den starer.

Denne prøven er jo meget viktig å få tatt !
Lavt stoffskifte (som prøven viser at du har) kan ha mange årsaker.
Oftest er det denne immunfeilen som er årsaken, men man må jo være dønn sikker før man starter med å tilføre kroppen kunstige hormoner.

Diagnosen stilles etter en samlet vurdering av forelagte prøver.
feks. vil en positiv anti-TPO + fT4 under 11 gi diagnosen hypothyreose.
For å bidra til den allmenne forvirring, så er hypothyreose ikke en ekte diagnose. Den betyr bare at kjertelen har en underfunksjon.
Det er egentlig ingen sykdom, men et syndrom (en tilstand) som fører til en rekke sykdommer.
Men det er ikke så viktig.

Det jeg mener er viktig for deg akkurat nå, er å få en utredning av spesialist (endokrinolog)
Men legen din kan jo ta den anti-TPO prøven da. Og da vet man jo mer.....