Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    3

Standard Er dette typiske stoffskifteproblemer?

Fant nettopp dette forumet, og må si det var en gledelig overraskelse Håper på å lære noe nytt, og kanskje innse at "sykdommen" er litt mer alvorlig enn jeg først tenkte ...

For 2-3 år siden fikk jeg etter rutineblodprøve påvist lavt stoffskifte og meget lave verdier av B12. Fikk B12 sprøyter hver uke en periode, og Levaxin.

B12 sprøytene fungerte som rene narkotikaen, plutselig fikk jeg mye mer energi Dessverre dalte det fort...
    Ifølge blodprøvene er jeg helt frisk. (B12 nivå er der det skal være, også stoffskifte)

Men kroppen mener noe annet!

Jeg sover dårlig, aldri mer enn 2-3 timer av gangen. Resultatet er at når andre står opp, så er jeg utslitt, så jeg må sove, eller "sove" helst 10-13 timer hver dag.
    Legens resept: Sovepiller (!) Dessverre våkner jeg selv på tunge sovemidler, blir bare ennå trøttere neste dag.

Jeg er utpreget treningsnarkoman, men orker ikke lenger trene slik jeg vil. Etter 10 år med trening burde jeg være i superform, men på de fleste joggeturer er det som om jeg løper med tung sekk (føler at jeg veier mye), orker ikke løpe lenge av gangen (må jogge, powerwalk, jogge osv), og det føles ut som om kroppen ikke får oksygen.

Jeg har tatt hvileperioder, sjekka om jeg har vært overtrent, men det er ikke det.

Legens resept: Astma-medisin!! Jeg har IKKE astma, og det fikk jeg bekrefta hos en spesialist og.

Så ble jeg diagnistisert som deprimert, og medisinert for det. Jeg er IKKE deppa, bare frustrert over at jeg som er så glad i å trene og å være aktiv, plutselig blir andpusten av å gå opp en trapp! Skummelt å få slike medisiner hevet etter seg...

Andre fysiske symptomer er dårlig hud (kviser), håravfall, negler som knekker, og vektøkning. (vekt som står stille samme hva jeg gjør)

Klager jeg på det hos legen, får jeg null respons da jeg går for å være ganske pen, og jeg er slank. (men jeg veier noen kg mer enn jeg vil veie, hjelper ikke at andre syns det er slankt nok)
    Blir litt sånn "men du må ikke klage over utseendet". Uprofft..
    Har også mye hjertebank. Noe som ble diagnistisert som stress, men ærlig talt... så lite jeg orker om dagen, så er det umulig å bli stressa :P

Jeg kan leve med mye fysiske plager uten klage, men at jeg høres ut som en 70 år gammel KOLS pasient når jeg trener, DET er jeg lei!

Jeg røyker ikke, drikker ikke, er mye ute og spiser sunt. Så jeg burde være sprek som bare f..
    Høres dette ut som det henger sammen med lavt stoffskifte? Jeg går på Levaxin. 100 mg om dagen, litt høyere dose enn det legen skriver ut. Virker som legekontoret skriver "det er bra" samme hvor mye eller lite jeg tar :S
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Sv: Er dette typiske stoffskifteproblemer?

Hei og velkommen til oss!

Vil bare si at hvis du tar for mye Levaxin, kan det alene føre til hjertebank. Selv om det er fristende å ta mer medisin enn det legen foreskriver, er det nok det lureste å følge legens råd. Det med hjertebanken og at du blir fort andpusten kan jo ha noe med hjertet å gjøre også, så hvis du ikke har vært til hjerteundersøkelse bør du kanskje ta det opp med legen neste gang.

Det å føle stress selv om man gjør minimalt av aktiviteter, vil jeg si er normalt med denne sykdommen. For mange av oss skal det ingenting til før stresset melder seg, vi blir slitne bare ved tanken på å gå igang med noe. For noen kan slike stressrelaterte problemer tyde på problemer med binyrene. Selv får jeg feberfølelse og svetter som bare det, samtidig som jeg blir tørr i munnen (ikke tørst, men tørr), det er nok at jeg rydder inn/ut av oppvaskmaskinen og katta samtidig maser om å bli sluppet ut, så får jeg en stressreaksjon.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Denne skøre sygdom er således, at man både kan døje med hjertebank når man får for meget Levaxin eller for lidt. Man skal også være opmærksom på jern - hvor en mangeltilstand også kan give samme symptomer, som dem du beskriver. Evt. læse denne tråd, især indlæg 6-11 og se om det ikke lyder bekendt.

Endelig - vil jeg gerne foreslå at du nærlæser tråde/indlæg i Binyre-forummet, hvor mange stofskiftesyge lykkedes finde svar på deres stress-spørgsmål, inkl. praktisk info.

Læg mærke til, at hvis du prøver at træne mere end din krop har ressourcerne til (T-hormoner, cortisol m.v.), risikerer du at overtræne, selv ved det, som du før anså som værende kun moderat træning. I denne forbindelse har mange fået gavn af at omlægge kosten til lavkarbo eller LCHF. Hvis du er bange for at tage på i vægt, kan det måske inspirere at læse denne tråd.

God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Om jeg misforstår deg rett, så har du ikke svaret på en utredning av stoffskiftet ?
    Det går jo ikke an å gi Levaxin fordi B12 er lavt ......

De fleste som får lavt stoffskifte, får dette fordi kjertelen blir syk og slutter å produsere stoffskiftehormoner. (som man derfor erstatter med piller)
    Man tar blodprøvene anti-TPO og TRAS for å finne ut om kjertelen er syk.

Hvorfor jeg nevner dette :
    Stoffskiftet kan bli lavt av andre årsaker enn kjertelsykdom.
    De vanlige blodprøvene måler hvor mye kjertelen produserer - og produksjonen kan bli lav av kurerbare årsaker (som lav B12).

Altså - man kan lett bli feil behandlet hvis man ikke har tatt en skikkelig utredning.

De symptomene du nevner er jo typiske stoffskiftesymptomer, men vi har dem felles med en rekke andre tilstander.
    Bare at vi har mer, større og intensere symptomer - som vi ikke får formidlet graden av.....
    Og legens behandling (mangel på sådann) er jo også helt typisk.

Men nå går du på Levaxin - med "fine" verdier, og er ifølge legen frisk.
    Denne tror deg ikke og setter deg i bås med depressive og hypokondere. Jev vet det, for jeg har vært begge steder, leeeeenge.

Stoffskiftet er jo viktig - særlig i forbindelse med trening.
    Det er no stoffskiftehormonene som åpner cellene for oxygen, og er det ikke nok av dem (elelr de virker dårlig) så får du ikke det oxygenopptaket din treningsstatus burde gitt deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    3

Levaxinen får jeg for for lavt stoffskifte. Jeg hadde symtomer uten å tenke over at jeg kanskje var syk. Ble tatt blodprøver for noe annet, og da så legen at stoffskifte var for lavt. Har sunket mer etter det og, men slikt varierer vel.

Har lest om binyrene, og jernmangel. Men ifølge legen er alt iorden...(Jeg besvimte sist jeg var hos legen grunnet for lite søvn (tror jeg, hadde fått time halv 9), og da fikk jeg inntrykk av at de tok det som om jeg var en typisk "fjortis" som ikke spiste nok! "Du må spise mer, du ser så tynn ut" var reaksjonen... Til opplysning er jeg en normalvektig 28-åring... Mitt mål er ikke være tynn, men trent og muskuløs. Men orker jo trene så lite nå. Hadde fått bedre hjelp hos veterinæren vøtt hehehe

Kan jeg mangle jern selv om det ikke vises på blodprøver? Jeg er veldig sunn i kosten, med mye hvitt kjøtt (pluss proteinpulver når jeg trener styrke), grønt og frukt. (pluss litt sjokolade haha)

Tar selolje, magnesium, B-vitaminer, og beta caroten, så kan jo lett slenge på litt jern og hehe
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    3

___-Stoffskiftet er jo viktig - særlig i forbindelse med trening.
    Det er no stoffskiftehormonene som åpner cellene for oxygen, og er det ikke nok av dem (elelr de virker dårlig) så får du ikke det oxygenopptaket din treningsstatus burde gitt deg. ___

Akkurat det du skriver her, er slik jeg føler meg på trening. Akkurat som om kroppen ikke får luft, og at det er som om kroppen mangler blod.
    Legen sier da "tren mindre, slapp av", men ærlig talt... Jeg er ikke skapt for å sitte på so****.
    :P Og jeg klarte fint trene før. Vil bli sånn jeg var.
    Sist endret av Flyfilla; 21-09-09 kl 11:31 Begrunnelse: Prøvde redigere her, men ett visst langt mykt sittemøbel har visst banneord i seg haha :) Ble sensurert faktisk..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Her må du veie ord på gullvekt - sof aen heter det.... hihi

Får jo gå ut fra at du har fått en skikkelig utredning av stoffskiftet da, for det er viktig.
    Det gjøres ved at legen din overfører deg til en endokrinolog, som er spesialist på dette og tilstøtende hormoner.
    En slik diagnose er ikke jobb for en vanlig fastlege. Denne skal bare vite hvor du skal henvises.
    Det gjøres vel ofte telefonisk også, når blodprøvene er helt klare og uten tvil.

Så når du har fått den diagnosen, så skal du behandles.
    Du skal ha de hormonene som kjertlen en gang produserte i piller - og du skal ha ganske nøyaktig like mye som du trenger. Hverken mer eller mindre.
    Og den dosen er det mange som sliter med å finne.
    Det er nemlig ikke slik at legen kan se av dine blodprøver at du har det bra.
    Det er det bare DU som vet !
    Det på en måte DU som er fasitten til legens tolking av blodprøvene dine.
    Stemmer den ikke, så klag på !
    Behandlingen som du mottar skal såklart virke.

Det finnes jo også flere typer thyroxin, så foreslå for legen om du kan prøve en annen ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Stoffskiftet er jo viktig - særlig i forbindelse med trening. Det er no stoffskiftehormonene som åpner cellene for oxygen, og er det ikke nok av dem (elelr de virker dårlig) så får du ikke det oxygenopptaket din treningsstatus burde gitt deg.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Flyfilla Vis post
    "Stoffskiftet er jo viktig - særlig i forbindelse med trening. Det er no stoffskiftehormonene som åpner cellene for oxygen, og er det ikke nok av dem (elelr de virker dårlig) så får du ikke det oxygenopptaket din treningsstatus burde gitt deg."

Akkurat det du skriver her, er slik jeg føler meg på trening. Akkurat som om kroppen ikke får luft, og at det er som om kroppen mangler blod.
    Legen sier da "tren mindre, slapp av", men ærlig talt... Jeg er ikke skapt for å sitte på so****. :P Og jeg klarte fint trene før. Vil bli sånn jeg var.
    n`Finn? Har et spørgsmål om det her i tråden Hypotyreose og trening. Gider du? Anyone?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Flyfilla Vis post
    Har lest om binyrene, og jernmangel. Men ifølge legen er alt iorden...
    Om du har testet binyrene kun ved en blodprøve, skal du ikke slå deg til ro med konklusjonen til legen. Blodprøve tatt på ett tidspunkt på dagen, holder sjelden til å si noe fornuftig om binyrefunksjonen din. Be om i hvertfall om en spyttprøve, og gå nøye gjennom svarene sammen med legen, som bør være spesialist (sett deg selv gjerne inn i hvordan slike prøver tolkes). Det er viktig å være sikker på at binyrene er i orden når man medisineres med thyroxin. Og om binyrene ikke er bra, følg rådet ovenfor om å ta det rolig med treningen. Det kan gjøre ting verre.

Lignende tråder

1. Tyroksin for folk uten stoffskifteproblemer????
    Av nettisen i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 29-03-09, 00:39
  2. Har du flere i familien som har stoffskifteproblemer?
    Av elric i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 13-09-08, 09:42
  3. Symptomer på stoffskifteproblemer?
    Av elric i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 04-09-08, 13:55
  4. Overgangsalder og stoffskifteproblemer
    Av brits i forumet Overgangsalder
    Svar: 16
    Siste melding: 11-01-07, 18:27

Bokmerker