Side 7 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 82
    baremei Gjest

Standard

Joda, men rett til innsyn og det å "forsyne" seg på arbeidsplassen kan juridisk være to helt forskjellige ting.

Jeg vet ikke, men hadde det vært meg ville jeg ha sjekket, i hvertfall.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det er jobben min å bestille journaler og det er ingen som sjekker om jeg bestiller min egen. Dessuten har alle rett til å lese det som står i journalen sin. Det blir bare mer arbeid om noen andre må bestille den og kopiere det og sende det til meg. Jeg har innsyn i ganske mye når jeg har en sånn jobb og benytter meg av det.

baremei Gjest

Standard

Jada, jeg vet at alle har rett til innsyn i egne saker. Men det skal vanligvis skje med legens vitende.

Det kan hende du er i en juridisk gråsone siden du har den jobben du har, og selv om det gjelder deg selv har dere vel et etisk regelverk å forholde dere til også.

Det var det jeg ville frem til - ikke risiker problemer med jobben din for å slippe å spørre legen, evt. bare informere om at du har tatt en utskrift.

Jeg kjenner ikke "bransjen", og nøyaktig hvilke regler som gjelder. Det gjør vel du og handler forhåpentligvis deretter. For alt jeg vet er det vanlig og akseptert å gjøre det du gjør, og da er jo alt greit.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg skader ingen med å se i min egen journal da og siden det er lov syns jeg bare det vitker dumt å søke om det når jeg har jobben jeg har. Det er heller ingen som kan undersøke hvilke journaler jeg bestiller eller når jeg leser hva som er skrevet om meg etter besøk f. eks hos nevrolog eller når jeg sjekker blodprøvene mine.l Jeg har gjort dette i 10 år. Spesielt blodprøvene er veldig greit å få svar neste dag.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cathrin
    Jeg har innsyn i ganske mye når jeg har en sånn jobb og benytter meg av det.
    Hva betyr dette egentlig? Hva sier du her? Som pasient føles denne setningen ganske ubehagelig. Får meg til å lure på hvem som vet hva om meg i helsevesenet? Er det sånn at naboen - som jobber i skranken på legekontoret - har full innsynsrett i detaljer i min journal? Så hvis hun er nysgjerrig nok så er det fritt frem?? Legen trenger ikke gi tillatelse?

Mulig dette blir en avsporing, men jeg reagerer på dette.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Fint du tar dette opp, Yvette.

Men alle må uansett ha taushetsplikt, så hvis noen som helst opplysninger om oss kommer ut, så kan vi nok søke erstatning. Derfor vil jeg tro at ingen med taushetsplikt tør å utlevere noen slags detaljer om pasienter.

Likevel greit å få vite hvem som kan ta rede på hva.

Jeg bor uansett i en liten kommune. Vet at folk har innsyn i mine papirer som jeg skulle ønske de ikke hadde. Så derfor får jeg trøste meg med haushetsplikten. Bare ett eneste ord, så sitter jeg oppe hos advokaten ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Joda - taushetsplikten gjelder, men jeg vil gjerne vite om det er noen som IKKE har bruk for opplysninger i min journal - men som allikevel fråtser i den - fordi de er nysgjerrige og har anledning til å "benytte seg av det"!!! DET liker jeg dårlig. :evil:

Mulig jeg misforstår deg cathrin, men ordvalget ditt provoserte meg. Og jeg kommer til å sjekke ut dette. Jeg SKAL vite juridisk hvem som kan glane i journalen min, og jeg kontakter en jurist prompte i morgen. Kan legge til at hun er en god venninne av meg. Har bare ikke tenkt over denne problemstillingen før.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    53
    Meldinger
    387

Standard

Hei Cathrin
    Skjønner godt at du blir sint jeg! Det blir "morro" å høre hva som ble skrevet i henvisningen.

Og bare så det er sagt, jeg hadde nok også benyttet meg av min "rett" til å lese journalen min, hadde jeg hatt din jobb.

Jeg må si meg enig med Stina når det gjelder dette med hvem som kan lese journalene, så lenge det er taushetsplikt så trøster jeg meg med det, men hører jeg noen slarve om noe de ikke burde om meg og mine sykdommer, så har de en advokat på døra.

Utover det gidder jeg ikke å engasjere meg i hvem som kan lese hva om meg, hvorfor skulle noen i det hele tatt giddi å lete frem min journal for å lese i den uten at jeg vet om det.....?
    Og så lener jeg meg til mottoet: "det jeg ikke vet, har jeg ikke vondt av".....

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Mulig jeg misforstår deg cathrin, men ordvalget ditt provoserte meg. Og jeg kommer til å sjekke ut dette. Jeg SKAL vite juridisk hvem som kan glane i journalen min, og jeg kontakter en jurist prompte i morgen. Kan legge til at hun er en god venninne av meg. Har bare ikke tenkt over denne problemstillingen før.
    Du kan regne med at alle de ansatte på et legekontor har tilgang til journalen. Det må de ha, av praktiske hensyn. Når du ringer legekontoret for å få blodprøvesvar av sekretæren hadde det jo vært klønete å måtte snakke med legen hver gang, da går det for mye tid til telefonsamtaler. Og de tar jo en del prøver som så skal inn i systemet.

Men reglene for hvem som får skrive i journalen er strenge, og skal styres av brukerettigheter i systemet. Det er bare legen som skal kunne det. Hvordan det praktiseres rundt omkring er en annen sak, det varierer nok med hvor alvorlig de tar det og hva slags it-kompetanse som finnes. Den er høyst varierende, og ganske beskjeden.
    Noen plukker på data'n selv, andre overlater det til firmaer. Hvis firmaet har legekontorer som hovedkunder fungerer det nok, hvis de bruker lokale krefter gjør det ofte ikke det, rett og slett fordi slike firmaer ikke forstår rekkevidden av reglene og konsekvensene av å slippe opp.

Fra statens side er det strenge kjøreregler for hvem som får gjøre hva, og hvordan informasjonsflyten skal styres, og f.eks. nett-tilganger er strengt regulert.
    Man kan f.eks. ikke ha journalsystemet åpent mens man er på nett - da oppfører maskinen seg slik at alt annet lukkes og låses og krypteres, og man er bare på nett ved hjelp av spesielle måter å koble til på, og først når man logger av nett-tilgangen får man tilgang til den "vanlige" delen av pc-en igjen.

Så må man bare stole på at de ansatte overholder taushetsplikten, og har respekt for de etiske reglene som faktisk finnes. Og har en anstendig moral selv.

Hvis de _ikke_ overholder taushetsplikten er de i deep shit, for å si det mildt. Hvis de blir oppdaget. Da kan (og skal) de bli avskjediget.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    88

Standard

Man har ikke lov til å se i journaler hvis man ikke har bruk for det. Jeg har også innsyn i et annet type register, men det er forbudt for meg å lete opp opplysninger som jeg ikke trenger i jobben.

Jeg har forresten opplevd at en sykehusansatt så i min journal og ga en annen opplysninger om det som sto der.

Side 7 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  2. starta med Armour,opp 2 kg på 4 dager......
    Av atv i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 14-10-08, 07:09
  3. Negative kalorier - hva i alle dager er nå dette?
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 20-05-07, 01:34
  4. Hva frembringer dårlige dager/ perioder?
    Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 23
    Siste melding: 28-03-07, 13:51
  5. DÅRLIGE DAGER
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 19-04-06, 21:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine