Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Aug 2009
    Meldinger
    1

Standard Noen som har en forklaring

Hei.

Jeg er en kvinne på 35 år som fikk diagnostisert Hashimotos sykdom i 2004. Grunnen til at jeg oppsøkte lege var vanskligheter med å bli gravid.

Jeg hadde i ca 7-8 også steget ca 20 kg i vekt. Jeg er en aktiv person som trener mye og ofte. Spiser helt greit sunt, men ikke sunnere enn at jeg skyldte vektoppgangen på ny kjæreste og usunt kosthold.

startet med små doser Levaxin i 2004, blodprøveverdiene steg, jeg ble gravid, og gikk under graviditeten ned ca 15 kg!

Siden det har verdiene steget opp og ned.

Har ikke alle blodprøvesvarene fra langt tilbake, men jeg har funnet noen som viser at min tidligere fastlege var fornøyd med en T3 rundt 4 og en T4 på 13.7.

I dag tar jeg 200 mikrogram Levaxin hver dag, har gradvis trappet opp siden Mars, da TSH var på 10 og T4 på 9.
    Verdiene pr i dag er at TSH er innenfor referanseverdien, mens T4 er fortsatt på 13. Som den har vært siden April...
    Jeg er fortsatt svært trøtt, nedstemt, "mørk i hodet", vekten bare øker, tørr hud og en hel haug andre klassiske symptomer.
    Jeg føler og mener selv at T4 verdien skal ytterligere opp mot 20.

Hva tror dere som er eksperter uten å være leger? Er henvist endokrinologisk pol på Aker skal dit om 14 dager. Er engstelig for at de bare skal le av meg når jeg kommer med min problemstilling. Noen tips? Min fastlege er altfor ung, og hun har kastet inn håndkledet.

Noen som har noen fornuftige tanker????
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Noen som har en forklaring

Sitat Opprinnelig skrevet av Hsgu123 Vis post
    Noen som har noen fornuftige tanker????
    Hej

Det var godt nok længe siden, men sådan går det i perioder, at flere spørger end svarer. Sådan er sygdommen jo, så selv om man har noget godt at sige, orker man det langt fra.

Ved du hvad? Nogen gange er allerede postede tråde fulde af god info om netop det man har brug for at finde. Carro har vist samme sygdom som din og hvis du følger med i Carros tråde du kan finde i oversigten her: https://www.stofskifteforum.dk/searc...searchid=29005 - specielt kostholds-tråde, kan det godt være, at du finder masser af inspiration i Carros kommentarer.

Du har også været hos lægen i den mellemliggende tid. Håber du fik noget positivt med hjem derfra.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Om tankene mine er fornuftige vet jeg ikke, men de er mine og du må ta dem på godt og vondt

Allerførst, er mitt inntrykk som sitter igjen etter svært mange legebesøk, at jo eldre legen er, jo verre. Så da må vel jo yngre denne er være, jo bedre ?

Jeg mener vel at en blanding er det beste ? Ung lege har nyere viten, eldre lege har erfaring ?
    I den grad legen får lov til å praktisere sine erfaringer da - og det er neimein ikke alltid ! De skal følge rettningslinjer og pålegg fra spesialistene, og henvises til statistisk forekommende - gjennomsnittlige blodverdier.

Din lege har etter det jeg mener gjort akkurat det hun skulle.
    Fastlegen kan mye, men er ikke ekspert og skal først og fremst kunne helsesystemet og vite hvor hun skal henvise deg når hun forstår at du er syk.

I vårt tilfelle skal legen pent følge de retningslinjer som Endokrinologen på sykehuset har trukket opp. Denne kan feks. si til legene at de ikke skal henvise pasienter før TSH er over 10........
    Ofte er det der troen på de statistisk forekommende blodverdier er størst, altså er det der generaliseringen har sin opprinnelse.
    Jeg vet at leger ved flere tilfeller er blitt irettesatt fordi de har henvist pasienter med "normale blodverdier".
    Og det betyr i korthet at man har blodprøver som er innenfor det et gjennomsnitt av antatt friske mennesker har.
    Pasientens symptomer har ingen betydning.
    Flere pasienter enn godt er har også møtt en sur endokrinolog som er henvist på tross av dennes rettningslinjer - og referert dem her.
    Fortsett gjerne med det !

Men til feilsøking :
    En fT4 på 9 og TSH på 10 er jo tydelig bevis på at stoffskiftet er lavt, og TSH peker også sterkt på at kroppen ikke liker dette.
    Men hva er årsaken ?
    I 90% av de registrerte tilfeller er det sykdom i kjertelen som er årsaken.
    Og prøven anti-TPO kan avklare om det er sykdom. Grensetilfeller kan avklares av en biopsi.

Andre årsaker hevdes sjeldne.
    Og sånn er det vel, det man ikke vet noe om er ofte forklart som sjeldenheter.
    Det er også sansynlig at det kan skjule seg mange tilfeller i diagnoser med liknende symtomer, som feks. ME og fibromyalgi.

Så syns jeg jo at 200µg Levaxin om dagen er en høy dose. Ikke uvanlig, men gjennomsnittet ligger mellom 125 og 150.
    Man kan mistenke opptaksproblemer eller at man ikke tar pillen korrekt.
    Årsaken til at jeg selv trengte så høy dose, var min lave D-vitaminstatus.
    Så det er kanskje lurt å undersøke denne ? (S-25-OH D3)

Så håper jeg at du leser dette (og andre berettninger) som det det er, og har evnen til å danne din egen mening om hva som er best for deg.
    Og denne vil vi jo gjerne høre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Når jeg skriver dette har du allerede vært hos endokrinolog og kanskje fått noe fornuftig ut av denne?

Jeg vet hva jeg selv måtte gjort med din FT4 og FT3 verdi og det er å øke dosen. Jeg ville økt forsiktig, da du allerede ligger på en relativt høy dose og det kan være bare små endringer i dosen som skal til for at du skal få det optimalt.

Lignende tråder

1. Haha, endelig en forklaring på merkelige symptomer!
    Av Lilje i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 135
    Siste melding: 18-11-08, 11:03
  2. Svar: 7
    Siste melding: 07-03-08, 14:10
  3. kort forklaring på hva hypotyrose er
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 21-09-06, 12:17

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg