Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: hei. lurer meg hit jeg
-
30-08-09, 22:59 #1
hei. lurer meg hit jeg
Jeg her Maria Elisabeth, er 22 år med samboer og en sønn på straks 2 år.
jeg har i den siste tiden lest litt rundt det å ha lavt stoffskifte, og jeg lurer litt på om jeg kan ha det eller ikke.
symtomene mine er iallefall:
-Tiltaksløs. FULLSTENDIG!
-ingen matlyst over hodet. kan gå dager uten mat, men kjenner jeg må spise da jeg blir fullstendig utmattet. ender opp med raske karbohydrater og snop.
-Jeg fryser mye. -jeg kan ha utrolig høy kropstemp, men fortsatt være helt skjelven av kulde. jeg pleier å beskrive det som om jeg fryser inni meg, viss dere skjønner.
-tett nese. bestandig i ett nesebor, noen ganger begge.
-Dårlig hukommelse
-Konsentrasjonsproblemer - alt fra det å konsentrere meg under en samtale, holde avtaler, huske ting og tang (huset fult av lister)
-deprimert.
-sexlysen er helt borte
-Overfølsom for sanseinntrykk, både lys, lyd, synsinntrykk.
-Problemer med å føre en samtale. glemmer hva jeg holder på å si, alt er klart i hodet, men det kommer ikke ut slik det først er tenkt.
-Verking i ledd - skal til (ny) utredning hos raumatologisk avdeling på sykehuset.
-Trøtt og sliten konstant, blir aldri ordentlig uthvilt uansett hvor mye jeg sover. (utrolig slitsomt med en vilter krabat på 2 år)
-Depresjon
- tørr hud
-Kraftig og langvarig mens
-Tørt hår... i startfasen. med mann og barn i ryggen
-
30-08-09, 23:40 #2
Sv: hei. lurer meg hit jeg
Dette KAN være Hypotyreose. Ta blodprøve og sjekk om du har Type 1.
Om blodprøven viser at du er frisk, og ingen har noe vettug å si ang. din utredning, oppsøk privat spesialist i Stoffskifte (Feks. Dr. Oftebro) og bli symptomdiagnosert. Om du så har Type 2 (Hypotyreose som er usynlig på blodprøvene) kan du bli behandlet deretter.
-
31-08-09, 00:20 #3
takk for svar

jeg skal til legen ifb med utredelsen ila uka, jeg får notere meg hvilke prøver jeg vil ha tatt.. (som er hvilke?)
men en ting, hvordan gå fram for å få ta disse prøvene?
je er livredd for å bli oppfattet som hypokonder. har jo vært mye til legen ifb med bland annet søvnløshet, depresjon og matproblemet. (det siste får jeg hjelp til.) og noe annet.
jeg bor i trondheim, holder han til her? ev hvilke spesialister holder til her?... i startfasen. med mann og barn i ryggen
-
31-08-09, 10:50 #4
Så litt på symptomene du oppgav og de er vel slike man får når stoffskiftet er lavt - untagen en, : "jeg kan ha utrolig høy kropstemp".
Er det et subjektivt inntrykk, eller har du målt med termometer ?
Lavt stoffskifte fører jo til lav kroppstemperatur, men det intrykk man sitter igjen med er ofte at man i perioder er varm (selv om man altså har lav temp.)
Lavt stoffskifte kan ha flere årsaker.
Men 90% får det grunnet sykdom i skjoldkjertelen.
Legenes feilsøking retter seg i første omgang inn mot å avsløre dette.
Disse prøvene er : anti-TPO og TRAS.
Så kan man samtidig sjekke nivåene av stoffskiftehormoner i blodet :
fT4, fT3 og TSH.
Så kan man videre ta mer sekundære prøver som viser noe om hvordan kroppen påvirkes av det stoffskifte den lever under. Men det gjør man ikke i første omgang.
Jeg vil jo si at en stoffskifteutredning er en svært langdryg affære som krever tolmodighet.
Nevnte prøver må avsløre ett eller annet for å få begynt på denne utredningen, og de kan jo hvemsomhelt ta.
De blir jo analysert på et lab i nærheten av dert du bor. Kanskje på sykehuset ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-09, 22:40 #5
og viss det viser ingenting, bare fortsette med utredning for det som kan være symtomer til lavt stoffskifte? høres jo egentlig ganske banalt ut.
takk, det er litt godt å få bekreftet (dog over nettet) at man ikke er hypokonder. jeg føler meg ikke frisk. man kan ikke si at en frisk 22 åring helst vil sitte i so**** eller bare sove. høres ikke frisk ut i mitt hode.
flott å se hvor engasjerte dere er. ser jeg har masse å lese meg opp på. viste ikke at det fantes ett eget fora rundt temaet før jeg leste om det på ett annet, fast fora... i startfasen. med mann og barn i ryggen
-
01-09-09, 12:22 #6
Hypokonderstemplet har nok de fleste her hatt ?
Jeg har iallfall det. Det er sikkert søkbart her.....
Så har jeg fått forsikringer fra min nåværede lege at dette ikke skjer mer !
Jeg har også det inntrykk, at iallfall denne legen klarer å skille mellom ønsket om å bli frisk - og endogen tro på at man er syk.
Ved minste mistanke - skift lege !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-09-09, 23:31 #7
godt å høre du legen endelig stoler på deg.
selv har jeg byttet lege 3 ganger ila de siste snart 3 årene.
nå har jeg fått ei dame med bein i nesa som ikke har for mange pasienter, og som virker genuint intressert. får håpe det er mer i det enn bare de første intrykkene jeg har fått av henne.
frisk SKAL jeg bli! er jeg møkkalei av å være den late, slitne og trøtte mammaen/kjæresten/arbeidstakeren/jenta jeg er i dag. det er rett og slett ikke livskvalitet.... i startfasen. med mann og barn i ryggen
Lignende tråder
-
Fersking som lurer
Av Scarlett i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 02-11-09, 22:43 -
Ny i forumet, lurer på mye...
Av Aline i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 26-06-08, 22:21
Svar med sitat

Bokmerker