Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Hybrid View
-
27-08-09, 12:42 #1
Sv: Trenger hjelp til å overbevise legen i morgen
Det er jo viktig da, Ida Helene, at man venter til man er helt sikker med å sette inn behandling.
Det jeg selv syns var ille, var at det tok så mange år å finne det ut !
Så det eneste jeg kan råde til, er å være aktiv å fremstille seg ofte for legen for å prøve å korte ned denne tiden.
Stoffskiftesystemet er stort, og det er mulighet for feil mange steder i dette.
Så er det vel slik at man ikke har muligheten for kontroll alle steder. Kontrollen er konsentreret om den man tror de fleste har feilen - i produksjonsapparatet.
Dine prøver viser jo ikke tegn til feil der stoffskiftehormonene produseres, men det produseres lite fT4. Denne er lav, selv om den er innenfor de grenser stoffskiftet KAN svinge mellom, så er det ikke slik at det anses normalt at den forblir liggende så lav i lang tid.
Det er bare nye prøver som kan si hvordan den oppfører seg - som tar tid.....
Du nevner ikke D-vitaminprøven ?
De tar ofte litt lengere tid å få svar på, men hold muligheten åpen for at en lav 25-OH D3 kan være årsaken til problemene, og spør legen om hvor stor den er (om den ble tatt)
Legen vil ikke ta kontakt om dette hvis den er innenfor laboratoriets grenser.
Er den lavere enn 80 - 100 vil det være lurt å prøve med D3.
Prøvetaking så sent som kl.13 fører til at de målte verdier endres noe fra hva de er om morgenen. Da slippes jo styringshormonene, så sånne som TSH vil være høyset da, noe som fører til at fT4 vil være høyest omtrent kl.13.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-08-09, 13:45 #2
Tusen takk for svar. Det er ikke aktuelt å oppsøke Oftebro, men hvis ikke jeg får hjelp av fastlegen, kan det være jeg tar kontakt med Balderklinikken.
Jeg er ikke sikker på om det ble tatt D3, men jeg har allerede kjøpt D3 tabletter i sverige som jeg tenkte å starte med. Er for lite ute, så trenger det helt sikkert uansett.
Jeg kjenner at jeg blir veldig fortvilet med tanke på å bare vente å se, da jeg har store problemer med skolen som det er. Er kjemperedd for at jeg ikke skal klare å komme meg igjennom studiet. Karakterene mine droppet temmelig mye etter jul da jeg ikke har orket å være på nok forelesninger. Før jeg ble dårlig hadde jeg stort sett toppkarakterer, mens nå har jeg gått ned mye i flere fag.
Mamma har jo mulighet til å sette meg på levaxin, og har nok kunnskap om emnet til å følge det opp, men det er ikke noe allright å gå bak ryggen på legen heller. Så jeg blir veldig fortvilet og stresset av situasjonen.
Hvis det ikke er stoffskifte, hva kan det da være?
(Vil nevne at mamma startet med autoimmun thyreoiditt, og oldemor på pappas side hadde kjempestort struma og lavt stoffskifte.
Kan også nevne at det virker som dette startet da jeg flyttet hjemmefra. Noe som ble en mye større psykisk påkjenning enn jeg trodde.
)
-
27-08-09, 18:11 #3
Ja, jeg må jo være ærlig å si at det fikk store konskvenser for meg at jeg fikk det. Jeg har også mange i familien som har lavt stoffskifte, så det har iallfall en viss familitilhørighet.
Legene sier det ikke er arvelig, men.......
Det er muligens et medisinsk definisjonsspørsmål ?
De fleste, og det er over 90%, får jo en thyreoiditt - en betennelse som autoimmunsystemet setter igang (uvisst av hvilken grunn), og som på noen år ødelegger kjertelen.
Du har jo ikke dette (slike antistoffer), og da håper man jo i det lengste at det lave stoffskiftet ikke skyldes sykdom i kjertelen.
Måten man finner ut dette på, er å se på fT4 og TSH.
Når kjertelen har antistoffer, og produksjonen har begynt å dabbe av (fT4 blir lav), blir TSH høy. Den kan i mer ekstreme tilfeller bli over 100, men 10 er en vanlig sikker verdi på at dette har skjedd.
Pasienten merker dette lenge før - noe legene har vanskelig for å innse.
Dette er langt den vanligste måten å få det på, og en lege ser svært sjelden de andre måtene å få lavt stoffskifte på :
Noen få får en litt annen variant, en sentral variant.
Kjertelproduksjonen styres jo av hjernen ( hypofysen og hypotalamus)
Når mengden stoffskiftehormoner i blodet blir lavt, så skal hjernen sende ut mere av det hormonet som øker kjertelproduksjonen. (TSH)
Og det skjer ikke hos deg.
Tross at fT4 bare er 10, er ikke TSH steget - den er fremdeles i normalområdet og det skal den bare ikke være når fT4 er så lav som 10.
Det finnes spesielle målinger for denne varianten som du vel bør ta ?
http://www.lommelegen.no/811477/over...er-hypotyreose
Overordnet er det samme som sentral. Tertiær betyr at feilen er i hypotalamus.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-08-09, 19:00 #4
Huff, dette begynner jammen å bli vanskelig.
Jeg leser og leser så øyet blir stort og vått på nettet, men synes det er vanskelig å få klare svar på enkle spørsmål. Som feks hva som er vanlig å ha av FT4? Referanse områdene er jo en ting, men hvor ligger en gjennomsnittsjente på 20 år feks. Er det 10, 15, 20?? For legen min sier jo bare at jeg ligger innenfor referanseområdet, og da er det vanskelig å arrgumentere mot det når jeg faktisk gjør det.
Og så synes jeg det er vanskelig å forstå at TSH kan forandre seg såpass mye på to uker. Den første prøven min for to år siden var 1,82. Så ble den målt til 4,03, og nå to uker senere er den kun 1,54. Er det vanlig at TSH hopper så mye??
Jeg må tydligvis lese mer på dette om sekundær hypothyreose, for vi er jo forholdsvis sikre på at det er stoffskiftet som er synderen. De andre prøvene mine er jo temmelig greie. Så det er nok ikke noe å hente der.
Tusen takk for all hjelp og svar på mine spørsmål.
Har glemt å nevne at jeg fikk laktoseintoleransediagnose i fjor sommer. Jeg er desverre ikke helt flink til å holde dietten bestandig.
-
27-08-09, 21:59 #5
Det er ikke lett nei !
Søsteren min er også laktoseintolerant og flere har cøliaki og andre tarmtilstander. Flere av disse har det tilfellen med thyreoiditt at de er autoimmune, og man kan ha flere autoimmune prosesser.
TSH er et styringshormon. Dette bruker kroppen til å holde stoffskiftehormonlageret på et visst nivå.
Det har også en annen viktig oppgave, og det er å forsyne kroppen med T3, som er kroppens aktive stoffskftehormon.
TSH frigjøres om morgenen og faller til halvparten i løpet av dagen.
Så dette har betydlige døgnvariasjoner.
Det fører til at fT3 er høyest på formiddagen.
fT4 har ikke døgnvariasjoner, men varierer betydelig med livsfaser og
med mengden bindeproteiner i blodet. Her spiller østrogen en stor rolle og verdien er stor når det er mye østrogen.
Hvis man feks har målt 10 i en livsfase der en forventer mye østrogen vil det være direkte u-fagelig å ikke følge det opp med andre spesifikke målinger.
Så stoffskiftet varierer - det skal gjøre det !
Og nettopp DET faktum er lett å avsløre ved en prøveserie. Ligger prøvene flatt på 10-tallet er det noe som ikke stemmer - prøvene skal variere.
Så ta feks prøven på samme dag i syklus - 3 påfølgende ganger.
Ta prøven så tidlig som mulig om morgenen, da vil TSH være på sitt høyeste og fT4 på sitt laveste.
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1423460
http://24022.vgb.no/?p=400512Sist endret av Hansen; 27-08-09 kl 23:21
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-09, 11:12 #6
Hei
Da er jeg tilbake etter legebesøk, og det gikk vel som forventet. Legen mener at det ikke er noe feil med stoffskiftet mitt pga de siste prøveresultatene. Han holder knallhardt på at en ft4 på 10 er helt greit, selv om mamma holder like hardt på at det ikke er det.
Men sender meg til endokrinolog pga alle symptomene og plagene mine. Han mener at det kan like gjerne være andre hormonelle sykdommer som gir disse plagene. Jeg klarer bare ikke å se(og mamma heller ikke) hva slags andre hormonelle sykdommer som kan gi meg de plagene jeg har. Hvis noen har noen forslag så gi meg et lite vink.
Jeg er også testet for depresjon og sjekket ut negativt, og det var da enda godt.
Så nå sitter mamma og prøver å få meg inn hos en endokrinolog uten at jeg trenger å vente i flere måneder.
Lignende tråder
-
Trenger en enkel artikkel som forklarer hva armour er for legen
Av isa1 i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 12-02-10, 14:58 -
Hei. Trenger hjelp
Av Månelys i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 26-10-08, 20:10 -
Trenger råd/hjelp.....
Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 37Siste melding: 09-01-08, 15:33 -
Ei til som trenger hjelp
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 11-05-07, 17:41

Svar med sitat

Bokmerker