Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
-
19-08-09, 11:38 #1
Reverse Triiodothyronine (rT3)
I dag spurte jeg "min lege" på Aker om RT3. Joda, svaret var enkelt:
RT3 blir bare testet hos de som er anorektiske og veldig syke og sengeliggende.
Var det et utfyllende svar, tro?
-
19-08-09, 12:44 #2
Sv: Wilsons syndrom (svensk)
Da er det sikkert DYRT !
Så uff og uff - ikke be om slike dyre ting - vi må jo spare !
Men så er det ofte slik at det kan være fornuftig - iallfall sett fra pasientene side !
Jeg fikk legen min til å rekvirere rT3 fra Aker.
(og jeg var jo oppegående da.....)
Så fant jeg denne :
http://www.mall-net.com/mcs/wilsons.html• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-08-09, 13:46 #3
Thierry, du kan jo prøve fastlegen din? Kanskje han er mer åpen og nysgjerrig?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
19-08-09, 13:55 #4
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-08-09, 14:21 #5
Anisa,
Nei det vet jeg ikke. Jeg lærte i dag at det mest normale trolig er anoreksi.
MEN, RT3 blir også høy med Wilson's Syndrom. Og min lege i Finland skrev jo
allerede i den første emailen til deg, Anisa, at jeg Kan ha et RT3-problem.
Jeg fant frem emailen i går og leste den igjen...
De måler ikke RT3 i Finland. Og jeg har jo allerde målt den. Men jeg tror ikke
jeg ga reusltatet til legen min i Finland da jeg var der. (For mange papirer!)
Jeg har da altså forhøyet RT3. Og det kan bety noe. Wilsons.
-
19-08-09, 14:39 #6
Som jeg allerede skrev et andet sted - har du haft resultatet af rT3-test med til Finland, så selv om det rT3-tal evt. var forhøjet - var det ikke forhøjet nok til at hindre lægen i at ordinere dig hydrocortison og heller ikke forhøjet nok til at hindre lægen i at anbefale dig (indtil videre) at fortsætte med Levaxin.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-08-09, 13:55 #7
Wilson er helt sikkert en reell tilstand. Man er tvilende til den, og kaller den sjelden - men det kan jo ha den årsak at man er tvilene til den.......
Den kan være langt med utbredt enn man pr. dato har kunnskap om.
Men en del av forklaringen skurrer noe i mine ører.
Vel nok fordi den ikke passer inn i den forklaringsmodell jeg arbeider etter (for tiden). Det jeg henger meg oppe i er formuleringen : At rT3 blokkerer fT3. fT3 blir utestengt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-08-09, 14:21 #8
Jamen, før jeg svarer, må du gerne fortælle mig, n`Finn, hvilken funktion i kroppens celler har rT3 ?

Bemærk også, at det ikke fremgår nogen steder i min "udredning" at rT3 skulle udelukke T3, men at rT3 styrer (ved sin tilstedeværelse i cellen) hvor meget/lidt T3 optages i cellerne, endsige med hvor meget/lidt kapacitet for dannelsen af T3 bliver "optaget" af dannelsen af rT3., hvis kroppen "mener" at der skal blokeres for den funktion T3 har i kroppen, gennem at omdanne T4 til mere rT3 end T3.
(Men så er jeg bange for, at en "teknisk" gennemgang på det atomare plan vil hurtigt tabe de fleste "af i svinget", mens det blot her handler om en overordnet forklaring på, hvorfor T3 ikke fungerer selv om det ellers "burde", eller, hvorfor taber man ikke i vægt, selv om man "burde" osv.) Trådens omdrejningspunkt i forhold til emnet "Wilsons Syndrom" er primært rT3s ætiologi.
Så længe kroppen har egen(rest)produktion af T4 og/eller behandles med levothyroxin eller med thyroid, vil omdannelsen (af T4) til rT3 fortsætte, fordi kroppens eneste kilde til rT3 er T4. Så længe der er T4 - er der også rT3. Kun behandling med rent T3 vil kunne maksimalt at nedbringe rT3 hos dem med nogen egen restproduktion af T4, og fuldstændigt hos dem, der slet ikke mere selv produceret eget T4.
Man kan finde ud af OM der er egen restproduktion af T4 tilbage i kirtlen, hvis der fortsat er noget rT3 tilbage i blodet ca. 12 uger efter at man er overgået til behandling med ren T3.
Det tager ca. 12 uger for rT3 før det er helt væk fra hormon-receptorerne i kroppens væv, såfremt der ikke længere tilføres "nyt" T4 fra kirtlen eller fra levothyroxin/Thyroid.• Tak for at du læste mit indlæg.
-
21-08-09, 15:04 #9
Ja, det er sterkt forvirrende at så mange opplysninger ikke helt henger sammen.
rT3 er et produkt man finner i blodet og flere antar at kjertelen produserer noe av det og resten kommer fra en omdanning av overskudds fT3.
Flere har Waist-teorier rundt fT3 noe andre helt ser bort fra.
Ingen har imidlertid redegjort for hva det brukes til-
T2 har jo vært utsatt for samme waist-terori, men er nå klart ute av denne på grunn av senere tids grunnforskningsresultater.
Og de må vi vel vente på når det gjelder rT3.....
Altså : finnes for lite fT3 / for mye rT3, og man pøser på med Liothyronin vil det meste av dette omgjøres til rT3.
Men ikke alt - fT3 vil også stige og kroppen vil få mer fT3 til stoffskiftet.
Om det er så, at kroppen patologisk omdanner for mye fT3 til rT3, så vil det ikke hjelpe å øke T4-dosen. Den tar for lang tid og det blir derfor god tid til å omdanne også dette overskuddet til rT3.
Derfor hjelper Liothyronin Wilsons.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-08-09, 23:10 #10
Sorry. Det er ikke korrekt, Finn. rT3 produceres/omdannes ikke i skjoldbruskkirtlen. Derimod læste jeg adskillige henvisninger til, at rT3 omdannes af T4 i leveren og alle andre væv, hvor omdannelsen af T4 foregår. Jeg har heller ikke stødt på info om, at rT3 skulle kunne omdannes direkte fra T3, overskuds eller ikke. Læs dig op i emnet før du svarer, kære Finn.
Svaret på hvad det bruges til burde næsten give sig selv, hvis man kalder rT3 ved dets rette navn: anti-thyroidhormon. Når noget kaldes "anti-" er det som regel når dets formål er at blokere, neutralisere, svække (semantik) det, det udgør modstykke til. I dette tilfælde er rT3 et modstykke til T3 og dermed "teknisk" virker som T3, dog uden T3s effekt, som ellers er energifrigørelse i cellerne.
"Sentimeter og tommer" har aldrig været min stærke side (interesse). Derimod en idè til f.eks. et hus eller et møbel (mit oprindelige fag) og detaljeprojektering før tegninger bliver overdraget til produktionen, som så skal finde ud af hvad og hvordan - ja. Det kunne jeg rigtig godt (før hypothyreosen har "dræbt" mit fag). Sådan tænker jeg over alle ting jeg gerne vil forstå.
Når jeg ser på en tilstedeværende faktor, jeg ikke forstår findes i en bestemt sammenhæng - starter jeg altid mine overvejelser med at finde ud af hvorfor den findes og dernæst hvordan (på hvad) den virker. Lige som jeg ikke har brug for at vide hvordan en skruetrækker er fremstillet, af hvilke materialer og med hvilke fremstillingsprocesser. Det afgørende for mig er, at der er en skrue der skal skrues ind i noget og at den skruetrækker der er brug for, har en størrelse som passer med skruens kærv.
På samme måde tænker jeg på rT3 som et hormon kroppen må have brug for (selv om det kan være en fejl i nogen sammenhænge, ellers havde vi jo ingen sygdomme) siden rT3 overhovedet dannes... Og så fortsætter jeg med at finde ud af hvorfor, der er brug for rT3 og hvordan rT3 gør sit "job". Derimod interesserer det mig ikke så meget, hvordan kroppens fysik/kemi "fremstiller" et rT3 molekyle. Lige som det ikke har relevans for min skrue, hvordan skruetrækkeren er fremstillet, bare den passer til kærven.
EDIT/d. 22.08.2009 - Andre tråde om rT3:
Wilson's Syndrom ("Lavt stoffskifte trods fine blodprøver")
Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? ("(Over)vekt og trening")
Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ("Binyrer")Sist endret av Admin; 22-08-09 kl 00:44 Begrunnelse: Links tilføjet
Lignende tråder
-
Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 8Siste melding: 21-04-10, 21:04 -
Binyrer og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3)
Av Bittebitt i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 18-04-09, 16:51
Svar med sitat

Bokmerker