Jeg har jo levd i en annen forklaringsmodell enn den som må ligge til grunn for forfatterens, og er selvfølgelig ikke istand til å avgjøre den rette tro her. DET hadde vært et gjennombrudd !
Forfatterens hovedbudsdkap er lett å begripe, men ikke hvordan man kommer frem til den.

Så syns jeg også at man skal være noe mer ydmyk når man gir en forlklaring som kan ha flere svar. Jeg har ikke sett denne artikkelen før, eller jeg kar glemt den. Årsaken kan være at jeg slutter å lese når det blir for mye JEG i kombinasjon med for mye tro. Og "What is actually happening is ---" Er en språkform som jeg synes uegnet i et så usikkert fagfelt som dette jo er.
"Reverse T3 Blocks Active T3" Noe som ganske sikkert ikke stemmer. Når endel av stoffskiftehormonet T3 omgjøres til rT3 blir det jo færre stoffskiftehormoner.
Det er jo bare et regnetykke.

Mine ankepunkter er (etter det jeg forstår fra tidligere), at T4 de-jodiseres til T3, og er det overskudd av T3 deaktiveres dette til rT3 i en ny prosess. En "i siste liten", en helt siste regulering av stoffskiftet altså. Denne mekanisme er lite kjent - og jeg må legge til, lite beskrevet. Den er likevel så plausibel i mine ører at jeg fester lit til den. Det MÅ ganske enkelt finnes en mer nøyaktig regulering enn den som vi får servert. Den er i hovedsak kun første avsnitt av forklaringen.
Kroppen er rett og slett ikke så enkelt sammensatt.

Etter forfatterens forklaring kan det dannes fT3 direkte fra T4, noe som er nytt for meg. Tidligere har jeg også sett forklaringer på at kjertelen produserer rT3. Man vet jo godt at rT3 finnes, men ikke helt hvor den kommer fra. Det er godt mulig å tenke seg at kjertelen kan deaktivisere noen av sine T3 i en situasjon hvor det er alt for mange.

Mange forklaringer betegner rT3 som søppel.
Teoretisk er det vanskelig å tenke seg at en del av kroppens produksjon ikke brukes til noe, eller at produktet rT3 er søppel, da dette jo ikke tømmes i "søpplebøttene", men flyter rundt i kroppen. Derfor brukes det sansynligvis til noe det også. T2 og de mindre jodinene ble lenge betraktet som "waist", helt til man for noen år siden oppdaget viktige funksjoner ved dette - så da sprakk waist-forklaringen.
Men tok man konsekvenen av det ?

Hovedbuskapet i artikkelen er det verd å feste seg ved !
Og konsekvensen må bli : Be om rT3 målinger !