Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???

Hei!

Har fått resultatene på 24 timers spyttprøve:
    kortisol i spytt 08: 10.9 nmol/l
    12.20: 3.9
    16.10: 2.6
    23.05: 08

Legen Mathias Turfjeld mener at jeg ikke har bynyre problemer. Jeg prøvd å tolke det ved å bruke "Stop the Thyroid Madness" men det er vanskelig syntes jeg.

Fikk målt blodtrykk liggende 130/80 og med en gang stående: 150/80 så det var fin.

Her er resultatet av 24 times urin samlings prøven: U-Fritt kortisol døgn: 125 nmol/24t 45-272

Er det noen som kan gjør meg klokere på dette? Thomas? Noen?
    mvh Lulu

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: HJELP til tolkning???

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Jeg prøvd å tolke det ved å bruke "Stop the Thyroid Madness" men det er vanskelig syntes jeg.
    Hej Lulu

Hvorfor melder du dig ikke til "Stop the Thyroid Madness" på Facebook? Ruth har lagt linket på i denne tråd. Der er sikkert mange flere "binyre-erfarne" en her, lige i denne sommertid.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Lulu...har du ikke fått med ref.område. Jeg har helt andre sifre, så de ulike lab. bruker sikkert forskjellige ref. områder. Som eks kan jeg si at jeg f.eks. har en på < 0,03.....så MÅ være ulike analysemåter/ref.områder!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Hei! Takk for at dere vil hjelpe meg! Resultatene som jeg har fått er sammenlignbart med tallene de bruker i Stop the Thyroid Madness. Det er Referanseområde av det som er normale/avvikene som er tolkning av resultatene og det som er det store forskjell. På resultatark som er laget på Akser Universitetssykehus så står det en referanseområde: 3.5-27. De bruker tidligvis kun dette og bruker ikke å se på noe variasjoner gjennom dagen. De ser derfor kun etter addisonssons/cushings er ikke binyretrøtthet.

Mine resultater er angitt i nmol/l akkurat slik som i STTM. Så jeg kan bare se på deres referanse områder istedenfor Akers for å tolke mine resultater:

08.00: 10.9 (normal 13-24)
    12.20: 3.9 (normal 5-10)
    16.10: 2.6 (normal 3-8)
    23.05: 0.8 (Normal 1-4)
    I parentese så ser du det kortisol nivået som er normalt å ha på det spesifikt tidspunkt. Kl. 12.20 så er kortisolet mitt så lavt at det kunne vært natta for en frisk person. Jeg har nok ikke så aller verst binyrene men det er jevnt litt for lavt hele dagen. Det er ikke rart at jeg blir frustert når jeg skal endelig få fri på kvelden og egentlig ikke har noe i meg igjen for å ha det moro!

Hjernen min er litt treig av enn eller annen grunn??? så det tok litt tid før jeg fant ut av dette. Jeg har nå gjørt samme som Rufus (takk for god ide!) og smurt meg med hydrokortisone krem 1% i et par dager først på morningen. Lurer på lenge det vil ta før jeg merker bedring? Lurer på om det er ok å stress dosere når jeg skal snart reise til USA? Usikker på hvor mye jeg burde bruke da, siden jeg er bare i opptrappingsfasen.

Vel, håper det her kan være til hjelp for noen som skal tolke sin egen kortisol resultatene. Husk å spørre legen om å få med deg utskriften av alle spyttprøve resultatene slik at du har mulighet å sammenligne og følge med selv. Legene kan ikke nok, du må kunne passe på dette selv.

hilsen Lulu

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    De bruker tidligvis kun dette og bruker ikke å se på noe variasjoner gjennom dagen. De ser derfor kun etter addisonssons/cushings er ikke binyretrøtthet.

Vel, håper det her kan være til hjelp for noen som skal tolke sin egen kortisol resultatene. Husk å spørre legen om å få med deg utskriften av alle spyttprøve resultatene slik at du har mulighet å sammenligne og følge med selv. Legene kan ikke nok, du må kunne passe på dette selv.
    Man kan ikke forstå, hvad man ikke kender og man kan ikke lede efter, hvad man ikke ved, findes.

Jeg selv har aldrig forstået, hvad det er som hindrer lægerne i at lære nyt (= andet/mere end de allerede har lært på lægestudiet). Andet end det, de allerede har lært på lægestudiet , eller det de ukritisk sluger råt af "viden", som kommer fra medicinalindustrien. I den danske Dagens Medicin læser jeg, at det taget 17, siger/skriver: sytten år (!) for den usponsorerede medicinske forskning, at nå frem til lægeklinikker og hospitaler. Så hvorfor skulle det være anderledes med at erkende, at binyrerne kan gå tomme, som alle andre kirtler i kroppen. Det er denne mangel på videbegærlighed jeg ikke fatter, findes hos de højtuddannede, hvor deres tro på det "anerkendte" nærmer sig i sit væsen - en ukritisk religiøsitet snarere, end en rationel indstilling til de medicinske kundskaber. Som patient burde man kunne forvente sig mere af lægerne end tro, eller hur?

I sin bog besvarer Wilson to spørgsmål om netop disse forhold, hvor det eneste lægerne kan forbinde med binyrerne er Addisons og Cushings:

Spørgsmål: Min læge siger, at der ikke findes en sygdom ved navn binyretræthed. Hvad skal jeg gøre?

Svar: Desværre finder man dette synspunkt hos mange almindelige læger, med de er ikke så velunderrettede, som de tror. Diagnosen binyretræthed blev stillet første gang for mere end hundrede år siden, og man har behandlet sygdommen med godt resultat i årtier. Men af forskellige årsager, som har at gøre med den tætte forbindelse mellem lægevidenskab og medicinalindustri, har man i lægekredse overset eksistensen af binyretræthed som syndrom gennem de seneste fyrre år.

Spørgsmål: Min læge har aldrig hørt om binyretræthed. Hvordan overbeviser jeg ham/hende om, at jeg måske kan have det?

Svar: Medmindre din læge er mere åben end de fleste, vil du formentlig ikke kunne overbevise ham eller hende om, at du har binyretræthed. Mit eneste forslag er, at du giver lægen denne bog. Den anden løsning er at vente ti år. Til den tid vil de fleste læger formentlig have hørt om det, og forhåbentlig er der mange flere, som vil vide, hvordan man genkender lidelsen og behandler den.

(sorry lidt off topic)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hjelp til tolkning av blodprøver
    Av Lotta i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-06-08, 18:36
  2. Prøvesvar, trenger hjelp til tolkning..
    Av G79 i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 04-03-07, 19:15

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn