Sitat Opprinnelig skrevet av Jente25 Vis post
S-TSH 4,98* (0,2 - 4,5)
Sitat Opprinnelig skrevet av Jente25 Vis post
Jeg har mast på han lenge om å ta en test, men vet dere hva. De tar bare små prøver som sier så lite eller nesten ingenting om hypothyreose, allikevel så synes jeg at legene er litt for useriøse.

Jeg har byttet fastlegen 2 ganger og går nå privat. Håper dette gir bedre resultater.

Jeg har lyst å gi opp og vet ikke om jeg har krefter å slåss, men skal prøve å gjøre mitt beste og det er å bli helt frisk.

Det er synd at så få tilbyr hjelp eller som tar denne sykdommen alvorlig.

Jeg har tatt 5 blodprøver og ingen av dem har alle de nødvendige testene (TSH, Fritt T4, Fritt T3, Anti-TPO, TRAS,) som skal til å diagnostisere om det er stoffskifte eller ikke.
Det ER stofskiftet! Ingen render med et TSH-tal på 4,98 uden at det er stofskifte.

Du har nu skiftet til en privatlæge? Betyder det at han/hun er som alle andre, eller er der grund til at håbe, at den nye læge er klogere end de forrige?

Se hvad Mark Hyman skriver om de nødvendige prøver man bør foretage når der foreligger så stærke tegn (som dine) på et for lavt stofskifte:

1. Thyroideastimulerende hormon (TSH) (det ideelle er mellem 1 og 2 mU/l)
  2. Fri T4 og fri T3 (det inaktive og det aktive hormon)
  3. Thyroidea-antistoffer (TPO), som kigger efter en autoimmun reaktion, der ofte forbliver udiagnosticeret, hvis andre test er normale, da lægerne ikke rutinemæssigt tjekker dette.
  4. Eventuelt en test, der kaldes thyroideaudløsende hormon (TRH) stimulationstest.
  5. Eller en 24-timers urintest for fri T3, som kan være nyttig ved tilfælde, der ellers er vanskelige at diagnosticere.

Han skriver yderligere:

"Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt.

• 19A antigliadin antistof test
  • IgG antigliadin antistoffer
  • 19A antiendomysium antistoffer
  • Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
  • Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
  • HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet

Nora ved en hel masse om "gluten/cøliaki-vinklen" på stofskiftesygdom og min egen, mangeårig erfaring siger mig, at alle stoffskiftesyge, mere eller mindre har dette problem, også selv om de mest anvendte enkeltprøver ikke bekræfter det. Under alle omstændigheder er overgang til en kost fri for hurtigt omsættelige kulhydrater bedst for stofskiftesyge.

Hvis jeg får din e-post over PMer, kan jeg godt sende dig hele compendium vedhæftet, så du selv kan læse det hele, som udgangspunkt for din forberedelse til kampen for dit eget liv.