Viser søkeresultater 91 til 100 av 125
-
07-07-09, 16:51 #91
Når stoffskiftet er for lavt
Når stoffskiftet er for lavt, har man da lettere for å bli syk av virus, bakterier og andre ting?
Jeg spør fordi jeg nå har slitt siden påsketider med diverse. Først flere uker med skulderproblemer pga urinsyregikt, dernest flere dager med diare (egentlig min egen feil, jeg vet jo at jeg får diare etter at jeg ikke har spist på lenge, for når jeg er deprimert spiser jeg ikke, og det skjedde denne gangen). Deretter nå snart tre uker med en kraftig forkjølelse (veldig moro med feber på de varmeste dagene...), og nå som jeg fremdeles hoster har jeg fått diare igjen - men nå må det være virus eller annet som er årsaken til den. Jeg vet jeg har en TSH på 2, hvilket er altfor mye for meg. Så at stoffskiftet har blitt for lavt igjen er det ingen tvil om. Jeg venter på å få Armour, men må klare meg med Levaxin så lenge. Bruker nå 3 stk a 100 av levaxin.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
07-07-09, 22:15 #92
Sv: Når stoffskiftet er for lavt
Jeg hadde også en masse slike problemer, og ikke minst, tanker rundt løsninger som aldri ble noe av - da jeg gikk på Levaxin.
Håper det hjelper deg å komme på Armour Sonja !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-07-09, 14:19 #93
Sv: Når stoffskiftet er for lavt
I fjor, også rundt påsketider, fikk jeg plutselig en rekke infeksjoner, som urinveisinfeksjon et par ganger, forkjølelse som ikke gikk over, svært kraftig halsbetennelse og et par andre småting. Jeg har aldri vært utfor en sånn sykdomsperiode før, og jeg tror at det var i dette tidsrommet jeg også utviklet hypotyreose, så jeg ser ikke bort ifra at det var en sammenheng. Samtidig må jeg nevne at jeg akkurat hadde begynt å jobbe tidlig om morgenen i tillegg til å studere, og fikk ikke den søvnen jeg trengte. Jeg gikk også ned flere kilo. Nå har jeg også mye problemer med diare som deg, uten å vite hvorfor.
-
27-07-09, 19:45 #94
Stress er noe herk!
Jeg tåler altså ikke stress!
Bare ta tidligere i dag for eksempel. Jeg skulle i butikken, og hadde samtidig et ærend på posten, så jeg kjørte til nærmeste post-i-butikk et par-tre kilometre herfra. Vel fremme parkerte jeg bilen, men fant fort ut at noe butikkbesøk fikk jeg bare la være, for magen satte i sving med sitt mas. Full av forbannelser og stygge ord om mageproblemene dro jeg hjem igjen og raste inn på do.
Ferdig med det ærendet dro jeg tilbake til butikken, handlet det jeg skulle og stod i lang kassekø. Endelig fremme ved kassa ba jeg dem også å ta posten for meg, og siden jeg skulle både hente pakke og sette inn penger på konto, måtte jeg gå frem og tilbake mellom posten og kassa samtidig som jeg skulle pakke inn mine egne varer. For selvfølgelig klarte de seg ikke med den legitimasjonen jeg hadde funnet frem, så jeg måtte rote nedi handleposen etter lommeboka igjen. Samtidig var det et rush av kunder, og køene økte både i kassa og postavdelingen takket være meg. Dette er en liten, trang og uoversiktlig butikk, så masse folk her er trangt, ja!
Vel hjemme igjen gledet jeg meg til å ta en tallerken med blåbær og melk. Melka var der, men hvor var blåbærene jeg hadde kjøpt da? Ikke på kjøkkenet, ikke i kjøleskapet, ikke i bæreposene, ikke i bilen... de hadde jeg selvfølgelig glemt igjen i butikken! Så da var det bare å kjøre dit igjen, for tredje gang! Jeg fikk blåbærene, men etter dette var jeg så trøtt så jeg bare sovnet av utmattelse da jeg kom hjem. Jeg tåler altså ikke sånt stress! Jeg svetter som en gris, blir ekstremt varm og får feberfølelse og blir tørr i munnen (ikke tørst, men tørr). Stress er noe herk når stoffskiftet er for lavt!
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
27-07-09, 19:56 #95
Sv: Stress er noe herk!
Jeg håper legen din gir deg Armour, Sonja! Du fortjener, som alle andre som sliter, å få det mye, mye bedre. Det er ikke godt å ha det sånn.Og det er ikke riktig å ha det sånn når en får alle medisiner og alle prøver er "riktige"! det er lov å klage!
Varm bamseklem til deg som startet dette viktige stedet!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-07-09, 20:46 #96
Sv: Stress er noe herk!
Takk for trøsteklemmen, Ruth!
Det later til å ta tid før jeg får noe annet enn levaxin. Først dro legen på ferie i flere uker, og så har han tatt ut 3 måneders permisjon etterpå, så det vil si at jeg ikke får noe annet før i oktober/november en gang! Og jeg som hadde håpet på å begynne på ny medisin mens det fremdeles er sommer og jeg har fri, for nå kunne det passe meg å få bivirkninger/reaksjoner i fred og ro.
Dessuten kunne jeg tenkt meg å høre fra sykehuset snart, for jeg begynner å bli lei av at jeg ikke kan sove i min egen seng om natta pga de hersens gallesteinene. Har ikke sovet i senga en eneste natt siden påske. Sover i stresslessen. Får ikke gått til tannlegen heller, for jeg kan jo ikke ligge i tannlegestolen, så nå har jeg tannverk også. Men hører jeg noe fra sykehuset? Neida! Tok CT i april, så jeg synes jeg burde få hjelp snart.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
11-10-09, 09:35 #97
Thyrotropin?
Leser akkurat denne artikkelen i VG hvor det står om thyrotropin:
Jeg mister uvanlig mye hår og har gjort det i lengre tid nå. Øyebryn har jeg nesten ikke fra før av heller, så det vet jeg ikke om jeg mister. Stoffskiftet har også vært for lavt over like lang tid. Kan det være jeg mangler thyrotropin? Nå har ikke jeg studert dette emnet så nøye, men jeg kan ikke huske at jeg har hørt om det før. Fant en forklaring på thyrotropin her:TYNT OG LIVLØST HÅR: Jern er viktig for tilveksten av hår. Tynt hår kan skyldes jernmangel. Om du mister mye hår oppå hodet og øyenbrynene tynnes ut, kan det skyldes mangel på thyrotropin-frigjørende hormon. Andre tegn på inaktivt thyrotropin er tørr hud, trøtthet og vekttap.
TILTAK: Du kan foruten jernrik mat også spise jerntilskudd i form av tabletter. Thyrotropin-mangel kan oppdages ved en blodprøve og bøtes på med erstatningstabletter.
http://www.onlineordbog.dk/wordnet/n...ng_hormone.phpJeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
11-10-09, 11:51 #98
Sv: Thyrotropin?
Intressant artikkel.
Dette er jo en viktig del av den forlatte (forhatte?) kliniske undersøkelsen enhver lege gjorde - for noen år siden.
MEN.
Det omtalte hjernehormonet thyrotropin som vi kanskje best kjenner som forkortelsen TSH, er det hormonet som bestemmer hvor mye stoffskiftehormoner som skal produseres. Lite av dette vil føre til lite stoffskiftehormoner i blodet.
Jeg har sett forklaringer som at hvis man mangler øyebryn ute i sidene og bare har noen "humler" inne ved neseroten, så er det et tegn på hypothyreose.
Noen mener jo vi er sommerfugler, andre skilpadder, men kanskje vi er Humlefolket ?
Har også sett at TSH ikke brukes til noe annet i kroppen enn å stimulere kjertelen. Det er kun på kjertelens celler man finner reseptorer for dette.
Så må jeg jo tilføye at Thyrotropin frigjørende hormon kjenner vi som TRH, altså det hypotalamusproduserte hormonet som bestememr hvor mye TSH hypofysen skal produsere.
Lite av dette fører til det samme - lite TSH - lite stoffskiftehormoner i blodet.
Til sist er jo dette sjeldne diagnoser. Det er veldig få som har lave nivåer av disse to.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-10-09, 18:38 #99
Anti-TPO fremdeles ute av kurs
Ja, så fikk jeg bekreftet i kveld hva blodprøvemålingene viste i juni. Anti-TPO er fremdeles såpass ute av kurs at den ikke er målbar, den er ennå så høy at den sprenger måleskjemaet. De vet ikke hvor høy den egentlig er, bare at den er over 1000. Det var den forrige gang den prøven ble tatt også, for 12 år siden da jeg fikk diagnosen. 12 år på thyroxin har altså ikke hatt noe å si for den prøven. Ikke rart jeg er syk.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
12-06-10, 17:25 #100
TSH endrer seg ikke
I juni i fjor lå min TSH på 2, så jeg fikk beskjed av fastlegen om å øke fra 250 mcg levaxin daglig, til 300 mcg hver dag. I vinter lå TSH på 1,9. I april fikk jeg beskjed om å øke til 350 mcg i 5 dager, og 300 mcg i 2 dager pr uke. Det gjorde jeg, og TSH er nå på 2,16... altså ingen endring siden i fjor til tross for øket medisindose!
fT4 er på 15,5.
Jeg blir sprø av det her!
Og jeg blir enda mer sprø av å måtte passe på legene! I brevet fra Bærum Sykehus som jeg fikk idag, har endokrinologen der notert at jeg i april skulle øke levaxin til 250 mcg 5 dager i uka, og 300 mcg 2 dager i uka, alternativt dele opp i 4 dager og 3 dager. Det er bare det at jeg allerede gikk på 300 mcg daglig sju dager i uka siden juni i fjor, noe han fikk både skriftlig og muntlig fra meg.
Nå har jeg skrevet et svarbrev med klar beskjed om at jeg begynner på Erfa uavhengig av hva legene sier og mener, og at jeg helst ser at han skriver ut Erfa så jeg får det på reigstreringsfritak. Nå setter jeg hardt mot hardt, for jeg finner meg ikke i å være så syk lengre. Jeg har krav på å være så frisk som jeg overhodet kan være!Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
Lignende tråder
-
Flere kjendiser med hypothyreose
Av Blondie i forumet Nyttige linkerSvar: 7Siste melding: 09-12-13, 20:22 -
Jeg har struma,knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.
Av skaye i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 75Siste melding: 07-01-10, 17:12 -
Andre i Bergen med hypothyreose?
Av maika i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 0Siste melding: 15-04-09, 22:06 -
Stoffskifte og andre sykdommer
Av Persa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 03-02-09, 21:43
Svar med sitat

Bokmerker