Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
Jeg har også urinsyregikt, har hatt det i flere år nå. Fikk det som bivirkning av vanndrivende medisiner jeg måtte ta en periode.
Det stemmer med det jeg læste, skrevet af en dansker Svend Gammelby Jensen. Han skrev: "at urinsyregigt opstår, når organismen indeholder for lidt molybdæn, og at urinsyregigten forsvinder, når niveauet for molybdæn forøges. Ved et for lavt niveau af molybdæn opstår urinsyregigt hurtigt, allergier konstateres noget senere. Ved brug af diuretica bør der altid tilsættes molybdæn som kompensation for den tabte mængde."

Han skriver en masse om sammenhængen mellem urinsyregigt og molybdænmangeldenne hjemmeside.

Lægen Carsten Vagn-Hansen skriver også her, at en "daglig indtagelse af kirsebær (friske eller fra dåse) har vist sig meget effektivt at kunne sænke urinsyreindholdet i blodet, men man skal tage et halvt pund dagligt (250 gr). Blåbær skulle også have samme virkning og formentlig også hyldebær. Det er stofferne anthocyaniner i de dybe rødblå farver, der virker." Så selv om sæson for kirsebær, blåbær og hyld er ret kort - kan man, i det mindste slippe for at få sin sommer forpestet af anfaldene af urinsyregigt, hvis man kan få fat på disse frugt.