Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Familie, venner og lavkarbo

I en anden tråd skrev du om din families manglende forståelse for din kostomlægning (lidt of topic, håber du tilgiver )
    Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Moren min ringte iåår og spurte hvordan det gikk hos legen, når jeg fortalte om kolesterolet sa hun " ja det er vel ikke rart med den maten du spiser" - blir veldig lei meg av sånne kommentarer. Er dritt lei av det. Hun vet ikke noe om hva jeg spiser. Hun tror at jeg er overvektig fordi jeg spiser masse usunn mat og gotteri hele tiden, men det er jo pga. hypothyreosen!! Hvor mange ganger skal man måtte si det? jeg har faktiskt et veldig sunt kosthold, om noe så spiser jeg nok for LITE mat.

Prøvde ut lavkarbo kost før jeg dro på ferie og hadde tenkt å gå tilbake til det nå siden jeg følte meg veldig bra da. Men familien mener jo selvfølgelig at jeg kan skylde meg selv at jeg får høy kolesterol fordi de er overbevist om at det er pga. at jeg prøvde lavkarbo.

Men nå har jeg jo spist vanlig karbo-mat i 3 uker. Er det forresten umulig for meg å gå på lavkarbo med denne kolesterol verdien?? Trodde jeg hadde funnet kostholdet som passet for meg men nå er jeg usikker.
    Jeg kan forestille mig, at det kun kan blive meget sårende.... at blive udsat for den slags tilbagemeldinger fra dem, man holder allermest af. Tror du, du kan modstå familiens kommentarer, uden hele tiden at blive tvunget ud i tvivl om lavkarbo? Eller vil du prøve ignorere deres tilbagemeldinger, til de selv kan se hvordan det går (godt)?

Har du ellers før levet fedtfattigt, og hvor længe i så fald?

Det er meget "normalt", at mennesker der lever fanatisk fedtfattigt udvikler både højt kolesterol OG "organfedt", hvor kropsfedtet flyttes fra kroppens overflade og ind i kroppen i stedet. Selv om fedtet forsviner fra de "fedtfattiges" kropsoverflade som følge af kost, træning og motion - i og med at det ikke kan forbrændes væk - flyttes fedtet ind i kroppen og bliver til organfedt, der er så uendelig meget mere farligt for helbredet, end det fedtlag vi render med under huden. Og således ser vi mange mennesker på gader og stræder, der ser vidunderligt ud...slanke og adrætte... og alligevel kan de have et højt BMI og lige så meget fedt i kroppen som dem, der ser overvægtige ud. Denne tilstand har et eller andet medicinsk navn jeg ikke lige kan huske. Men pointen er, at ingen fedtforbrænding kan ske uden fedt i kosten (under normale forhold altså, ikke ekstreme som i KZ-lejrene eller decideret hungersnød osv.).

Jeg håber du holder fast ved dine planer, uden alt for mange sårede følelser i processen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Standard Sv: Carros matlogg

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    I en anden tråd skrev du om din families manglende forståelse for din kostomlægning (lidt of topic, håber du tilgiver )

Jeg kan forestille mig, at det kun kan blive meget sårende.... at blive udsat for den slags tilbagemeldinger fra dem, man holder allermest af. Tror du, du kan modstå familiens kommentarer, uden hele tiden at blive tvunget ud i tvivl om lavkarbo? Eller vil du prøve ignorere deres tilbagemeldinger, til de selv kan se hvordan det går (godt)?

Har du ellers før levet fedtfattigt, og hvor længe i så fald?

Det er meget "normalt", at mennesker der lever fanatisk fedtfattigt udvikler både højt kolesterol OG "organfedt", hvor kropsfedtet flyttes fra kroppens overflade og ind i kroppen i stedet. Selv om fedtet forsviner fra de "fedtfattiges" kropsoverflade som følge af kost, træning og motion - i og med at det ikke kan forbrændes væk - flyttes fedtet ind i kroppen og bliver til organfedt, der er så uendelig meget mere farligt for helbredet, end det fedtlag vi render med under huden. Og således ser vi mange mennesker på gader og stræder, der ser vidunderligt ud...slanke og adrætte... og alligevel kan de have et højt BMI og lige så meget fedt i kroppen som dem, der ser overvægtige ud. Denne tilstand har et eller andet medicinsk navn jeg ikke lige kan huske. Men pointen er, at ingen fedtforbrænding kan ske uden fedt i kosten (under normale forhold altså, ikke ekstreme som i KZ-lejrene eller decideret hungersnød osv.).

Jeg håber du holder fast ved dine planer, uden alt for mange sårede følelser i processen.
    Takk for oppmuntringen Anisa!!!!
    Ja, det er som du sier vanskelig å prøve å legge om kosten når de rundt en mener man gjør feil... men jeg jeg har jo prøvd den "normale" måten å spise på helt frem til nå - med mye karbo og lite fett - og det har jo tydeligvis ikke fungert siden jeg er overvektig. Så nå blåser jeg i hva andre sier, bra jeg er voksen og ikke bor hjemme ihvertfall hehe!
    Jeg har også sendt flere artikler til min mor om dette emnet -så får det vært opp til henne å lese det.
    Og når jeg går ned i vekt, blir glad og fornøyd så får de jo se hvem som hadde rett, ikke sant?
    Jeg orker rett og slett ikke la meg dras ned av andres meninger, føler at jeg har lagt alltfor stor vekt på hva andre har ment, nå prøver jeg å stole mer på meg selv. Får også veldig stort utbytte av tilskuddene og vitaminene jeg har begynt med, så jeg føler meg litt sterkere nå.
    Håper bare at kolesterolet mitt har gått litt ned når jeg skal til legen neste gang, så jeg får noen beviser for at min nye strategi virker.
    Ellers er det vel bli endel "hva var det jeg sa" - replikker i vente.
    Men det kan være det samme. Jeg er igrunn lei av både leger og familiemedlemmer som skal gi råd om min situasjon når de tydeligvis ikke vet noenting om stoffskiftesykdom. Da forholder jeg meg heller til det jeg erfarer selv og det jeg leser meg til både her på forumet og andre steder på nettet, i bøker etc.

Så nå prøver jeg rett og slett min egen strategi en stund!!
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Carros matlogg

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Ja, det er som du sier vanskelig å prøve å legge om kosten når de rundt en mener man gjør feil... men jeg jeg har jo prøvd den "normale" måten å spise på helt frem til nå - med mye karbo og lite fett - og det har jo tydeligvis ikke fungert siden jeg er overvektig. Så nå blåser jeg i hva andre sier, bra jeg er voksen og ikke bor hjemme ihvertfall hehe!
    Det lyder faktisk bedre end jeg turde at håbe, Carro

Det er altid svært for et godt menneske, at skulle sætte sig selv først, når det gælder den slags, man er den eneste, der kender til bunds - her ens egen kost osv. Uden selvværd og selvrespekt er det svært ikke at bukke under for omgivelsernes lige så forkerte, som de er velmente - respons. Glad for, at du har fundet ud af det så hurtigt.

Måske var der noget ved at kigge på en forening, der skiller sig meget fra alle andre i samme "branche": Foreningen kostreform ved overvekt og sukkersykdommer (KOS)? Masser af godt læsestof, også af Dag Viljen Poleszynski og andre progressive....

Det ser ud til, at denne forening går ind for "alternative" til de vedtagne kostregler i forbindelse med overvægt af en hvilken som helst årsag. Der afholdes også "lavkarbo-madlavnings-kurser" for medlemmer, så måske er kontingentet på 300 nok/år - penge, som er godt givet ud? Bare en (misundelig) tanke. Sådan en forening findes ikke i Danmark.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Lavkarbo links
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 4
    Siste melding: 14-04-11, 08:32
  2. Familie, venner, arbeidskolleger til stoffskiftesyke
    Av Mod i forumet Forbeholdt familie, venner, arbeidskolleger til stoffskiftesyke
    Svar: 6
    Siste melding: 06-03-11, 11:38
  3. karrierebygging/familie-samtidig..?
    Av isa1 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 03-02-09, 18:08
  4. Venner er som... (Litt humor)
    Av Ruth i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 26-06-05, 17:20

Bokmerker

Regler for innlegg