Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Anti-TPO
Hybrid View
-
09-07-09, 09:57 #1
Sv: Anti-TPO
Så flott at du har en lege som er på bølgelengde med deg! Han er gull verd!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-07-09, 10:31 #2
Anti-TPO er ikke noen god test. Den må både betviles og betolkes med omhu.
10% av de positive utvikler aldri hypothyreose, men jo høyere tallet er, jo sikkrere regner man testen.
Det er rapportert om testsvar så høye som 5000, men det sier ikke noe om hvor hurtig kjertelen nedbrytes.
Testen sier heller ikke noe om når man skal starte hormonbehandling eller om dosering.
Eventuelle antistoffers virkning på kjertelen kan observeres i en mikroskopi av kjertelvev - en finnålsbiopsi. Det er en sikker undersøkelse man kan be om i tvilstilfeller.
Det som er sikkert, er at om antistoffer eksisterer, vil kjertelen gradvis gå til grunne iløpet av noen år.
I den perioden kan en tenke seg en behandlingsstart på svært lav dose som øker gradvis ettersom kjertelen leverer mindre og mindre.
Det er bare slik at kjertelen vil levere i rykk og napp i denne perioden, så en slik tanke er ikke alltid mulig å oppnå.
På ett eller annet tidspunkt må man bare begynne, og jeg mener vel at det er bedre å starte tidlig enn sent.
Og behandlingen retter seg ikke mot kjertelen.
Kjertelen går jo til grunne og fjernes i de fleste tilfeller av kroppen selv. Da opphører i prinsippet antistoffene også. De er avhengige av at det finnes noe å danne antistoffer mot.
Behandlingen retter seg mot kroppen - man må selv overta kjertelfunksjonen - fortsette å gjøre det mot kroppen som kjertelen gjorde, nemlig å levere den en passe mengde stoffskiftehormoner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-07-09, 13:26 #3
Lav dose med naltrexon (LDN) blir vel prøvd ut i USA nå(uoffisielt?) på hypotyreosepasienter. Dette gjør at bl.a.antistoffa går ned, og TSH-en går da noe opp.....slik at de som evnt har hatt en subrimert TSH, UTEN å være overdosert(men mange leger bruker jo kun TSH fortsatt), får bevist at de i verste fall har vært underdosert...
Når det gjelder antistoff og kortison, har jeg opplevd noe annet. Min anti-TPO lå på 500-600. Etter et par år på Selen og omega-3 tilskudd var den nede i 400. SÅ begynte jeg første runden med kortison(for ca.1,5 år siden), og etter det har min anti.TPO hele tiden vært >1000. Så hva som skjer her, vet ikke jeg, men at det er noe med imunitetet må det jo være.. kortisonet har rota det til!!!
Det er skrevet en del om at antistoff i seg selv kan gi symptomer/ubehag. Men jeg har bare lest om det i generelle vendinger, så hvilke konkrete symptom evnt. vet jeg ikke.......Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
09-07-09, 13:58 #4
Noen blander sammen det de har lært om hvordan TRAS testen virker og hvilke tolkinger man kan gjøre av den.
Denne kan man jo følge behandlingsopplegget med fordi svaret den gir reflekterer virkningen av behandlingen.
Slik er det ikke med anti-TPO.
Man kan ikke følge behandlingsresultatet med denne. Det betyr at om testen reflekterer et lavere resultat, betyr ikke det nødvendigvis at behandlingen er gunstig, og eller omvendt.
Den er kort og godt slik at over 100 er ganske sikker positiv.
Vil man være helt sikker må man ty til FNB.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-07-09, 10:24 #5
Jo, Ruth, jeg er glad for det
Skulle bare ønske denne legen var min primærlege. Jeg måtte en kronglete vei dit, men nådde frem tilslutt.
Til uken skal vi gå gjennom prøvesvarene sammen, men jeg kunne ikke dy meg og måtte ringe opp i forkant og det var da jeg fikk disse siste svarene som gjør meg litt bekymret- at Anti'en har steget siden sist.
Er litt redd for at jeg skal tro at dette er veien ettersom jeg har blitt skuffet så mange ganger før, men det er lov å håpe og håp med positiv utgang er litt etterlengtet
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
(-som føles å ta en eeeevighet)
Lignende tråder
-
Høy anti TPO
Av 1+1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 3Siste melding: 15-04-09, 22:34 -
Anti-TPO
Av Vimseliten i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-11-08, 12:49 -
hva er anti-tpo??
Av isa1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 10-05-08, 07:24 -
Hva er anti-tpo??
Av Lillejenta i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 16-02-08, 15:02 -
Anti TPO
Av Bente i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 11Siste melding: 15-06-05, 18:45

Svar med sitat
Bokmerker