Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Re: Luft i systemet....

Hei NoraH! Jeg synes min mage fungerer bedre nå. Mindre luft og annet ubehag.

Jeg spiser nesten ikke brød, tror jeg har smakt brød ca en gang i uka siste tida, og da en til to skiver hver gang. Mine matvaner den siste tida ser omtrent slik ut: Spiser havregrøt en gang pr dag. Mye frukt og grønt, yoghurt, cottage cheese, frø (tåler ikke nøtter) av ymse slag(sesam, pinje, gresskarkjerner, reagerer allergisk på solsikkefrø og har kuttet ut det, har tenkt å legge til linfrø, men glemmer det!) mye egg, fisk og kjøtt. Og tar B-vitaminer, foreløpig de fra apoteket. Og jeg regner med at ved å kutte såpass dratisk i inntak av kornprodukter, så er det lurt å spise B-vitaminer. Uansett mangel eller ikke. Men, jeg merker at når jeg ikke spiser B-vitamer noen dager, så er det mer løs mage enn ved inntak av B-vitamin.

I vinter syntes jeg at magen min ble større og større (sånn konemage, om du forstår).

Nå er magen temmelig flat i forhold! Så jeg regner med at den "oppblåstheten" kanskje hadde noe med mye korninntak å gjøre. Og kanskje gjær? Selv om jeg ikke testet positivt med cøliakireaksjon, så er det kanskje en overfølsomhet for korn og gjær?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Ja, det er jo mange som reagerer på kornprodukter, og sikkert også gjær. Selv testet jeg en uke uten gluten og noe særlig kornprodukter, og da ble magen mye bedre, så jeg gikk og testet meg for cøliaki, og det var da jeg fant ut at det var hypotyreose jeg hadde (og ikke cøliaki). Men den uken jeg måtte spise kun mye grovbrød, kokte grønnsaker og lyst kjøtt, var magen også ok, så jeg er litt forvirret. Spiste brød til hvert eneste måltid, og magen var fin. Synes det er vanskelig å finne ut hva jeg reagerer på og ikke, men de siste par månedene har jeg faktisk funnet ut at hvis jeg spiser sushi, må jeg løpe på toalettet etter en halvtime. Her om dagen spiste jeg en hamburger, og da skjedde det samme. Problemet er at jeg bare ikke klarer å se noen klar sammenheng mellom hva jeg spiser og hva jeg blir dårlig i magen av, bortsett fra sushi da. Legen sa i hvert fall i går at det ikke var stoffskiftet som hadde skyld i mageplagene likevel.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg synes også det er vanskelig å finne årsak og virkning! Bortsett fra i de helt klare tilfellene som løk, bønner og kål. De er jo kjent for å danne gass, ikke sant? Så må vi ikke glemme at magen en arena hvor følelsene får fritt spillerom. Noen blir jo dårlige (diare, oppkast, luft etc) før de skal prestere noe, eller hvis de gruer seg. Men om vi føler oss psykisk helt ok, og dette er et mer eller mindre konstant problem, så er det ikke så morsomt å ha en urolig mage. Vi får teste ut forskjelige teser og gi tilbakemeldinger på hva som fungerer!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn