Viser søkeresultater 1 til 10 av 143
Threaded View
-
30-05-09, 23:18 #32
Sv: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Aller første navnet på hypothyreose var Myxødem, fordi det var et symptom det var lett å forbinde med andre fysiske og prykiske symptomer.
Myxødem er deigete hud, gjerne kvit med et meget svakt gulaktig skjær.
Det kommer av at proteinene i huden blir skiftet ut alt for sakte. Prosessen i huden går jo også for sakte, og dermed produksjonen av D3.
Det kan se ut som at dette henger igjen og at behandling med hormoner ikke setter dette tilstrekkelig i gang.
Så dette kan være en av årsakene til at mange med hypothyreose har D3 mangel. (25-OH)
Karoten er et provitamin for vitamin A, og den prosessen går også for sakte ved for lavt stoffskifte, noe som kan sjekkes med blodprøven "Karotener".
Spis masse gulrøtter før prøven.
Jeg startet med 50µgD3/dag og har ikke hatt noen av de negative virkningene som jeg hadde til å begynne med. Og jeg måtte sette ned dosen til 2,25G/dag. (1/4G)
Så har jeg akkurat starta med K2 også. Tar 135µg/dag av det, og der er det også med 15µgD3 - så da får jeg i meg 65µgD3 fra igår av.
Jeg kjenner ikke at jeg tar dette - ikke annet enn at jeg fikk høy hvilepuls før jeg satte ned Thyroxindosen.
Nå trengte jeg ikke sette den så mye ned - ikke foreløpig iallfall, noe man kanskje kan tolke i retning av at D3-lageret begynner å nærme seg en bra status.
Skal følge opp med en måling over ferien.
Høy D-vitaminstatus er betryggende å ha for mange sykdommer - kanskje også for autoimmune sykdommer som thyreoiditt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat

Bokmerker