Viser søkeresultater 91 til 100 av 143
-
03-02-09, 19:17 #91
Sv: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ?
Jeg fikk påvist D-vitaminmangel for halvannet år siden, og etter det tok jeg Sanasol en periode. Har hele tiden vært påpasselig med å drikke melk med D-vitamintilskudd. Men i det siste har jeg hatt mye muskelverk og vært veldig depressiv gjennom hele høsten, og nå som jeg leste at dette kan være forårsaket av slik mangel, har jeg kjøpt meg en boks D-vitamin fra Nycomed (den med kolekalsiferol). Så får vi se, da...
Jeg får jo ikke noe hjelp i helsevesenet nå.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
14-05-09, 21:58 #92
Har lest litt på denne : http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847
- siden jeg la den ut for en stund siden.
D-vitamin lagres i fettceller. Britiske studier viser at barn som får nok sol om sommeren, lagrer nok D-vitamin til resten av året.
Gjør de det i Norge ? Ingen studier å vise til her......
Det kan jo være slik at vi på grunn av dårlig behandlet stoffskifte ikke omsetter nok fett og derfor heller ikke får tilgang på nok D-vitamin.
Den daglige dosen kommer jo fra det fettet som omsettes.
Det kan tenkes at vi derfor skal ta vår daglige D-vitamindose. Særlig de som har hud med myxødemtendenser, og som derfor heller ikke lager nok D3 om sommeren.
Det kan synes som det kan være en nyttig helårsgesjeft å ta det daglige dykk i D-vitaminboksen. Kanskje med en høyere vinterdose enn om sommeren.
Så får en satse på at omdannelsen fra D3 til 25-OH funker......
Det har gått med 8bokser a 100stk 10µg - altså 8000µg på 9 måneder.
Startet 1.juli 08 og sluttet 5.april 09 - et snitt på ca. 30µg/dag i perioden.
Ganske raskt etter starten måtte jeg redusere Armourdosen fra 5G/dag til 3G/dag.
Matvarer som inneholder nevnbare mengder av D-vitamin er stort sett fisk. Og jeg spiser fisk flere ganger i uka. Jeg er som grisen, en alteter, og spiser gjerne torskelever også, som jo er topproduktet.
Mitt totalinntak er mye større enn 30µg/dag.
Jeg målte D3-vitamin 25-OH til 91 den 30april-09.
Det Norske referansområdet går opp til 150. (kan nevne at feks. Italienere har 250, om nå målemetoden er den samme da)
Min egen tolking er jo at jeg iallfall ikke har spist for mye, og at legens forsikring om at "nå er det jo mitt i smørøyet" ikke er tillitvekkende. Jeg vet ikke engang om stoffskifteproblematikk er tatt med i vurderingen. Jeg mener jo at det bør ligge noe mer til grunn for en leges personlige anbefaling enn et statistisk materiale.
Jeg starter på'n igjen med D-vitaminer pr. dato.
30µg var jo ikke nok - så da blir det 50.
Den gode Hippokrates, som legene jo sverger til, har mer på samvittigheten enn man kanskje liker i de kretser.
Feks denne : Whenever a doctor cannot do good, he must be kept from doing harm.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-05-09, 10:41 #93
Takk for denne tråden folkens, masse intressant info.
Mye jeg ikke helt skjønner noe av og men
Har fått påvist D-vitamin mangel idag og B12 mangel.
Legen visste svært lite om hva det hadde å si, hun tok bare prøven fordi jeg spurte om det og hun ga inntrykket av at D-vitaminmangel ikke er noen big deal... så enn så lenge blir ikke dette gjort noe med.
Men legen skulle forhøre seg litt og ringe meg så vi får vel se.
Hva tror dere at D-vitaminmangel har å si for stoffskiftet når man har hytothyreose?
Kommer mangelen av hypothyreosen eller kan det være motsatt?
Kan det være at endel av symptomene jeg har som ikke blir bedre av Levaxin egentlig kommer av mangel på D-vitamin. og hvor spiller B-12 inn i alt dette.
Huff, sitter med så mange spørsmål og det er så få man kan henvende seg til.
Godt jeg har dere her inne da!!
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
30-05-09, 23:18 #94
Aller første navnet på hypothyreose var Myxødem, fordi det var et symptom det var lett å forbinde med andre fysiske og prykiske symptomer.
Myxødem er deigete hud, gjerne kvit med et meget svakt gulaktig skjær.
Det kommer av at proteinene i huden blir skiftet ut alt for sakte. Prosessen i huden går jo også for sakte, og dermed produksjonen av D3.
Det kan se ut som at dette henger igjen og at behandling med hormoner ikke setter dette tilstrekkelig i gang.
Så dette kan være en av årsakene til at mange med hypothyreose har D3 mangel. (25-OH)
Karoten er et provitamin for vitamin A, og den prosessen går også for sakte ved for lavt stoffskifte, noe som kan sjekkes med blodprøven "Karotener".
Spis masse gulrøtter før prøven.
Jeg startet med 50µgD3/dag og har ikke hatt noen av de negative virkningene som jeg hadde til å begynne med. Og jeg måtte sette ned dosen til 2,25G/dag. (1/4G)
Så har jeg akkurat starta med K2 også. Tar 135µg/dag av det, og der er det også med 15µgD3 - så da får jeg i meg 65µgD3 fra igår av.
Jeg kjenner ikke at jeg tar dette - ikke annet enn at jeg fikk høy hvilepuls før jeg satte ned Thyroxindosen.
Nå trengte jeg ikke sette den så mye ned - ikke foreløpig iallfall, noe man kanskje kan tolke i retning av at D3-lageret begynner å nærme seg en bra status.
Skal følge opp med en måling over ferien.
Høy D-vitaminstatus er betryggende å ha for mange sykdommer - kanskje også for autoimmune sykdommer som thyreoiditt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-05-09, 00:47 #95
Mægtig god ide!! Har svaret i din tråd K-vitamin og lavt stoffskifte.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-06-09, 07:38 #96
Fant denne artikkelen idag, ville bare tipse om denne:
http://www.empowher.com/news/herarti...hyroid-diseaseFikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
23-07-09, 16:08 #97
Jeg fikk påvist d-vitaminmangel med 41 (referanseområde 50-150 - Fürst). Derfor fikk jeg d3-vitaminer av legen. Etter en måneds bruk og relativ intens soling et par uker mens vi hadde godvær på østlandet, hadde dette steget til 82. Legen ba meg da slutte med tilskuddet noe som jeg litt motvillig gjorde forrige uke. Jeg har jo "lært" her inne at en skal ha over hundre. Legen min definerer mangel som under 50. Jeg tapper også ned levaxin for tida. Tenker at det kanskje ikke er så heldig å redusere både d-vitamin og levaxin samtidig? Mulig jeg har oversett det, men hvilke referanser finnes med tanke på å ha høyere d-vitaminnivå enn 50? Har eventuelt lyst tilå vise det til legen.
-
23-07-09, 16:56 #98
Jeg har snubla borti andre lands referanseverdier flere ganger. Disse har vært langt høyere enn Norske.
En må huske på hvordan referansegrunnlager blir dannet.
Dette måler labben i et antall av den aktuelle befolkningen, med det aktuelle instrument. Geografi vil altså påvirke referansegrunnlage sterkt.
Så kan man gå ut med abefalte verdier, noe jeg mistenker er tilfelle når det gjelder D3.
Men de er bare for lave når man ser disse i et internasjonalt perspektiv.
Hvorfor er det ikke farlig at en Italiener har 250, eller hvorfor skal vi klare oss med 50 når det er for lite for en Franskmann ?
http://www.matoghelse.no/enkeltsider...artanisme.aspx• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
23-07-09, 17:59 #99
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
25-07-09, 16:14 #100
Takk for link! Jeg forstår. Om referanseområdet går ut fra en normalfordeling av en befolkningen som ikke har høyt nok nivå av vitaminet, kan det bli litt feil... Referanseområder skaper jo ofte bry...... som mange av oss har erfart
Svar med sitat

Bokmerker