Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
Jeg mener også at det er helt feil å fokusere så mye på matinntaket som årsak til overvekt. Det er faktisk mange av oss som sliter med vekta, som slett ikke spiser så veldig mye eller så veldig feil. Vi er etterhvert mange overvektige som trener, og det bør også med i regnestykket. Men det passer kanskje ikke?
Det er netop det, der er min pointe!

Hvad sker der, når ikke-overspisende stofskiftesyge får "tilbudt"/pålagt en hjerneoperation mod overvægt, som betingelse for en fortsat behandling, eller tilkendelse af en pension, eller fortsatte bevillinger af syge- eller socialstøtte?

Hvad vil der ske, når en stofskiftesyg bukker under og accepterer en hjerneoperation mod sin hormon-, ikke-overspisning-betingede overvægt - som ikke kommer til at medføre det (af læger) forventede vægttab? Hvilken "straf" kommer der så, for det udeblevne vægttab?

Selv på dette forum har jeg læst nogle brugere skrev før, at man ikke kan blive overvægtig, hvis man forbruger alle de kalorier, man har spist. Dvs. den samme teori, der hersker blandt læger og ude i samfundet - at hvis man ikke spiser mere end man forbrænder, kan man ikke blive overvægtig. Alligevel er her folk, der både spiser "rigtigt" og træner til de segner om, og alligevel rykker vægten sig ikke.

Hvad når det en dag resulterer i, at mennesker med en ikke-sult-betinget overvægt bliver tvunget til at acceptere hjerneoperation?