Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hvad hvis vi bliver stillet et ultimatum af de sociale myndigheder og lægerne, at som en betingelse for fortsat at kunne modtage støtte eller lægebehandling - skal vi underkaste os denne operation, for at få bugt med den overvægt så mange af os bærer på?
Dette skjer allerede, i alle fall når det gjelder økonomisk støtte fra myndighetene. Jeg søkte om rehabiliteringspenger for halvannet år siden, og fikk i februar i fjor avslag med den begrunnelsen at jeg ikke var i aktiv overvektsbehandling. At jeg trener flere timer i uka, samt at jeg på søknadstidspunktet gikk på en dyr diett som jeg måtte slutte med fordi jeg ikke hadde råd til den til tross for at jeg ble friskere på den, spilte ingen rolle for NAV. At jeg har hypothyreose, urinsyregikt og insulinresistens, spilte heller ingen rolle. Penger fikk jeg ikke fordi jeg 1) nekter slankeoperasjon (jeg stoler ikke på sykehuset), 2) ikke kan bruke slankemidler (etter 14 år med daglige diareplager nekter jeg å bruke medisiner som har diare som bivirkning), og 3) ikke kunne reise bort på behandlingssted pga jobb og for dårlig økonomi. Så det at folk mister støtte eller ikke får innvilget støtte fordi de ikke kan gjennomføre myndighetenes tilbud, det skjer allerede her i landet.
Kan nevne at jeg sendte klage på avslaget for over et år siden og har til dags dato ikke hørt et pip, til tross for purring! Jo, de er jammen kjappe...

Og nå har det blitt slik føler jeg, at dersom man sier nei til slankeoperasjon, ja, da er man "så dum" at man simpelthen ikke fortjener noe hjelp. Jeg har truffet på en lege med den innstillingen, og jeg tror ikke han er den eneste.

Jeg mener også at det er helt feil å fokusere så mye på matinntaket som årsak til overvekt. Det er faktisk mange av oss som sliter med vekta, som slett ikke spiser så veldig mye eller så veldig feil. Vi er etterhvert mange overvektige som trener, og det bør også med i regnestykket. Men det passer kanskje ikke?

Jeg har aldri vært noe spesielt glad i mat, jeg hater å lage mat, jeg kan ikke fordra å være på kjøkkenet. Jeg flyttet inn i leiligheten her i 1986 og har til dags dato ikke rørt stekepanna. Det som ikke kan kokes på kokeplate eller varmes i mikro, det blir ikke laget av meg. Bruker mye grønnsaker, for det er så greit å bruke enten de er frosne eller ferske. Har stort sett bare fisk og grønnsaker i fryseren. Kjøttretter gidder jeg aldri lage.