Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
I dag har jeg også kjøpt bokhvete. Får se hva jeg skal bruke den til!
Hej Ruth (og andre i tråden)

Boghvede smager ret kedeligt, som det er... Boghvedemel kan man (med MEGET stor fordel) bruge til at tilberede mange blinis af (men husk salte dejen lidt) og pandestege dem i ægte (urafineret) kokosolie.

De skal lægges på et styk sugende papir efter stegning (ikke hvis de skal spises med det samme) hvis de skal opbevares længere i køleskabet. Eller fryses. Sådanne blinis kan man bruge i stedet for brød, så du Carro - du kan tage nogle blinis med på jobbet og så spise ellers med pålægget på, som du plejer med brødet.

Men ellers Ruth - kan du prøve at riste hele boghvedegryn (ikke knust) inde i ovnen ved ca. 180 grader til de får lidt gylden farve. Således forberedte smager de ret godt, når man tilbereder ristede boghvede på samme måde som man tilbereder løse ris. Men man skal vænne sig lidt til smagen, da det smager anderledes end noget man er vant til fra før.

Man skal øve sig lidt, fordi boghvedegryn har det med at "koge ud" og blive til noget purè-agtigt noget... Men selv den "mislykkede" boghvede smager fint som tilbehør til f.eks. alle sammenkogte retter med kød eller fjerkræ.

Jo mere (mørkere) ristet boghvedegryn bliver - jo stærkere smager den kogt til tilbehør. Og således kan den "mørkeste" løse gryn passe bedst til Boeuf Stroganoff, Gullash eller andet kraftig mad, bare ikke asiatisk (min personlig mening).

Velbekomme.

P.S. jeg har læst i flere kilder, at boghvede er er den "korn-sort", der ligger tæt på de stærke afgrøder, der ikke behøver kunstig gødning og ej heller optager forurening fra undergrunden. Altså meget overlevelseskraftig plante. Hvis bare halvdelen af det jeg har læst - passer - kan det kun være godt at spise, hvis man kan vænne sig til smagen. Jeg har flere boghvede-tips jeg kan lægge her, efterhånden jeg finder dem frem igen, hvis I vil have det.