Viser søkeresultater 1 til 10 av 19

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Glutenfritt kosthold

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    I dag har jeg også kjøpt bokhvete. Får se hva jeg skal bruke den til!
    Hej Ruth (og andre i tråden)

Boghvede smager ret kedeligt, som det er... Boghvedemel kan man (med MEGET stor fordel) bruge til at tilberede mange blinis af (men husk salte dejen lidt) og pandestege dem i ægte (urafineret) kokosolie.

De skal lægges på et styk sugende papir efter stegning (ikke hvis de skal spises med det samme) hvis de skal opbevares længere i køleskabet. Eller fryses. Sådanne blinis kan man bruge i stedet for brød, så du Carro - du kan tage nogle blinis med på jobbet og så spise ellers med pålægget på, som du plejer med brødet.

Men ellers Ruth - kan du prøve at riste hele boghvedegryn (ikke knust) inde i ovnen ved ca. 180 grader til de får lidt gylden farve. Således forberedte smager de ret godt, når man tilbereder ristede boghvede på samme måde som man tilbereder løse ris. Men man skal vænne sig lidt til smagen, da det smager anderledes end noget man er vant til fra før.

Man skal øve sig lidt, fordi boghvedegryn har det med at "koge ud" og blive til noget purè-agtigt noget... Men selv den "mislykkede" boghvede smager fint som tilbehør til f.eks. alle sammenkogte retter med kød eller fjerkræ.

Jo mere (mørkere) ristet boghvedegryn bliver - jo stærkere smager den kogt til tilbehør. Og således kan den "mørkeste" løse gryn passe bedst til Boeuf Stroganoff, Gullash eller andet kraftig mad, bare ikke asiatisk (min personlig mening).

Velbekomme.

P.S. jeg har læst i flere kilder, at boghvede er er den "korn-sort", der ligger tæt på de stærke afgrøder, der ikke behøver kunstig gødning og ej heller optager forurening fra undergrunden. Altså meget overlevelseskraftig plante. Hvis bare halvdelen af det jeg har læst - passer - kan det kun være godt at spise, hvis man kan vænne sig til smagen. Jeg har flere boghvede-tips jeg kan lægge her, efterhånden jeg finder dem frem igen, hvis I vil have det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Boghvede smager ret kedeligt, som det er... Boghvedemel kan man (med MEGET stor fordel) bruge til at tilberede mange blinis af (men husk salte dejen lidt) og pandestege dem i ægte (urafineret) kokosolie.

De skal lægges på et styk sugende papir efter stegning (ikke hvis de skal spises med det samme) hvis de skal opbevares længere i køleskabet. Eller fryses. Sådanne blinis kan man bruge i stedet for brød, så du Carro - du kan tage nogle blinis med på jobbet og så spise ellers med pålægget på, som du plejer med brødet.
    Anisa, når du lager den oppskriften på Blinis, bytter du da ut alt mel med boghvete mel? I oppskriften står det 180g hvetemel og 50g boghvetemel.
    Tar du da 230g boghvete??

Takk for både potetoppskrift og lavkarbolapper!
    Det skal bli gøy å prøve nye ting
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Glutenfritt kosthold

Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Anisa, når du lager den oppskriften på Blinis, bytter du da ut alt mel med boghvete mel? I oppskriften står det 180g hvetemel og 50g boghvetemel. Tar du da 230g boghvete??
    Hej Carro

Glem alt om den opskrift. Jeg postede et forkert link og nu kan jeg ikke finde det rigtige. Prøver igen i morgen. Man skulle lære altid at tjekke sin links, så man ikke får postet en sludder, som det er sket her.

Hvorfor begynder du ikke med Vimselitens LAVKARBOLAPPER? Jeg vidste ikke jeg var så god en kok. Eller er det bare Lavkarbolapperne der er så gode?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Lån bøker på biblioteket, der er det hauger av oppskrifter på blinis mm.

Orker ikke skrive dem av!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Stort oppskriftshefte på nett http://www.utenglutenogmelk.info/oppskrifter.pdf
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Finnes det potetgull som er glutenfritt?
    Av gutt_81 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 10-07-08, 19:13
  2. glutenfritt havrebrød
    Av nora i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 13-07-07, 23:34
  3. Kosthold
    Av Marit i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 20-05-07, 19:46
  4. Nå er det nok! ja takk, glutenfritt kosthold.
    Av komlå i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 11
    Siste melding: 21-03-07, 09:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn