Date: 06/3/02 02:31:33 PM

Name: Baja

Subject: Re: Re: Jern mangel osv..

B12 er ok, sjekkes stadig. Har vært til gastroskopi siden sist, for å rydde bort mistanken om søliaki. Har intolerans mot hvetemel viser det seg. Så nå prøver jeg et kosthold basert på ris. Tar i tilegg omega 3 6 og 9, etter hvert måltid.

Magen er fastere og jeg håper tykktarmen etterhvert kan evne å nyttegjøre seg av det jeg spiser! Men, nå maser også jeg og forteller gjerne legen med en gang at jeg ikke tror han vil finne noe....Er svært få som kun mangler jern og ikke blod, så der ligger nok litt av problemet. Jeg leter videre, og i mens herjer det betennelser rundt om i kroppen

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Har du fått sjekket B12? Jeg vet at lavt nivå B12-vitamin også har noe med anemi/jernmangel å gjøre. Her står det en del om B12-mangel: http://www.doktoronline.no/pub/artic...od/300169.html

Jeg leste også et annet sted at B12-mangel kan ha med diare å gjøre, jeg husker ikke nå om det kan forårsake det eller om diare er et symptom på mangelen.

Jeg har selv B12 mangel igjen og går på injeksjoner for det en gang i uka foreløpig. Ikke at jeg synes det hjelper så mye, da... Tok ukens injeksjon på legesenteret idag, og noe mer "svimeslått" enn meg på hjemvei derfra, skal en lete lenge etter...

Jeg har jo også selv slitt med løs mage og diare daglig gjennom mange år, dette er nå så å si borte.

Dersom du har en stoffskiftesykdom, ville jeg ihvertfall ikke automatisk gått ut ifra at plagene dine ikke har noe med stoffskiftet å gjøre. Jeg ville holdt muligheten åpen.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Hei. Er det mange som sliter med jern mangel? Jeg har fått 5x10 runder med jern injeksjoner over 7 år. Det er knallharde perioder og nå er setemusklene ganske ødelagt av dette. Siden det er så begrensa område å stikke på er det masse arr som treffes på nytt. Varigheten på en sånn kur for meg er fra 1-1,5 år.

Fikk vite hos spesialist (svensk) at det ikke skylts stoffskifte, og da var plutselig fastlege helt enig. Men, det var jo derfor han sendte meg til spesialist...Er også glemsk, mangler ord osv. Diare er en del av hverdagen.

Men, det som kansje plager meg mest er muskel og ledd smertene for de er konstante. Finmotorikken er snart borte, fingrene er vonde. Har hatt undersøkelse med strøm uten at det gav noe resultat, legen mente jeg burde komme meg til revmatolog- blir sprø. Det skjer jo ingenting egentlig.

Håper noen vil ta seg tid til å svare mitt hjertesukk fra nord